Full version: Aloe vera
agnder
Är det någon som vet varför stjälkarna viker sig? Tog två små skott när jag var på Grna Canaria för drygt fyra år sedan. De har växt jättebra och varit jämna och fina. Nu börjar stjälkarna att bli mjuka så de viker sig och hänger ner. Det är alla stjälkarna även de som sitter i toppen. Kan det bero på antingen för mycket vatten eller för lite. De står i en kruka med ca 40 cm diameter. Har i och för sig inte bytat jord på ca två år med de ska ju inte ha så mycket näring i jorden och de har ändå skjutit skott för inte så länge sedan. Hoppas det är någon som vet vad jag ska göra.
MariaS
Garanterat för mycket vatten. Aloe vill inte ha så mycke. Dessutom trivs de bäst i mager jord, gärna ren sand. Men om du inte bytt jord på 2 år, så är det nog inte jorden som är problemet.

Nu på vintern vattnar man en aloe med högst en ½matsked vatten/månad. I mars ökar man succesivt med vatten till att i maj vara uppe i 2matskedar vatten/månad. Under sommaren ger man ca 1 matsked i veckan. För att i slutet av augusti minska ner till vinterdos igen.

En Aloe behöver en ordentlig vintervila också. Helst inte varmare än +15 men inte under +10. Gärna lite extra belysning, men det är inget måste.

lissa
1 Matsked i veckan !!!! tack för den upplysningen, jag trodde inte mina ögon först när jag börjde läsa, men eftersom du upprepar flera gånger det där med matskedar så kan det ju inte vara ett misstag..eller är det för att ni har dom inne kanske? Mina stackare måse verkligen lida..inte konstigt att den inte blommar,och ett under att den öht lever ännu thanks.gif
MariaS
Aloe är en ren ökenväxt och tar snabbt till sig den fukt den får. Däremot får aldrig jorden behålla fukt. Det är då de börjar ruttna. Tyvärr visar inte Aloena att de mår dåligt förrän det är för sent.
agnder
Tack så mycket för svaret. Ja, de har ju fått alldeles för mycket vatten under fyra år. Konstigt att de överhuvudtaget finns fortfarande. Krukan är i och för sig stor, ca 40 cm hög och 40 i diameter. Men jag ska placera dem i ett annat rum som är betydligt svalare. Hoppas att jag kan rädda dem ändå.
MariaS
CITAT (agnder @ 20-02-2009, 18:27) *
Tack så mycket för svaret. Ja, de har ju fått alldeles för mycket vatten under fyra år. Konstigt att de överhuvudtaget finns fortfarande. Krukan är i och för sig stor, ca 40 cm hög och 40 i diameter. Men jag ska placera dem i ett annat rum som är betydligt svalare. Hoppas att jag kan rädda dem ändå.

Prova med att ta upp Aloen helt ur nuvarande jord och låt den torka några dagar. Rötterna klarar det utan problem. Sätt den sen i ny torr jord och var därefter försiktig med vattningen i fortsättningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon