hjärtegull
20-02-2009, 07:44
Hej!
Jag råkade misshandla min kära myrten lite under vintern, den råkade torka ut lite för mycket och typ alla bladen har torkat : / Den har dock börjat få nya gröna skott i toppen, så jag tänkte hjälpa den lite på traven genom att beskära de vissna grenarna.
Nu är bara frågan; hur gör man? Eller snarare vart kapar man? Klipper jag av hela grenarna, eller bara längst ut på dom? Om jag tar bort alla grenar förutom dom som har börjat sätta nya skott i toppen så känns det som att det bara kommer bli några få grenar kvar, men det kanske är så det måste bli?
Kommer den att repa sig tror ni?
Vad är den bästa jorden att använda till myrten förresten? Vad jag har förstått så ska den ha kalkfri jord, vart hittar man det?
Tack på förhand : )
Blå Eld
21-02-2009, 23:59
Aj då! Ett misstag jag också gjort & det är inte roligt. Men de repar sig fast det kommer ta sin tid.
Utgå från den form du vill ha när du ska beskära den. Vill du ha en tät buske eller uppstammat bollträd eller en mer gles & utgrenad planta? Ska du ha den tät föreslår jag att du skär tillbaka den ganska kraftigt. Jag har själv två täta, en buske & ett träd. Efter att de uppnått önskad form så klipper jag dem numera som buxbom. & det stimulerar förgreningen. Köpt bra papperssax med specialhandtag från Fiskars för det ändamålet.
Har alltid undrat om det där med kalkskyende stämmer. Har t.o.m läst i andra skötselråd att de gillar kalk, & jag har själv alltid använt standardjord vid omplantering samt vanlig gödning (BioBact). Däremot har de djupa rotsystem så jag använder höga roskrukor i svart plast till mina. Det gäller sen bara att vara uppfinningsrik & dölja den fula plasten... men de trivs, & en genomduschning en gång i veckan gör dem extra glada.
Blå Eld
22-02-2009, 01:03
Efter lite surfande: Myrten trivs i en pH-miljö på mellan 6 - 8. Standardjord passar alltså alldeles utmärkt med andra ord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.