hjärtegull
20-02-2009, 08:16
Jag var hem till min kära moster förra veckan och såg till min förskräckelse att hon hade satt ett olivträd på varsin sida om trädgårdsgången... Hon kan väl inte sådär fruktansvärt mycket om växter och trädgård, så det var väl gjort i all välmening, men frågan är om olivträden verkligen klarar sig planterade på friland i zon 3?
Tittade inte så jättenoga, men stammen var ganska smal och hög (1.20 kanske), så självaste oliven kanske var påympad på en annan stam? Förbättrar detta dess chanser att överleva?
Jag ska åka hem till henne imorgon, så jag hoppas på lite snabba svar, så jag vet om jag ska ge henne dåliga nyheter eller inte... ; )
Tack på förhand!
Hej Hjärtegull
Jag har inget Olivträd, men skulle vilja ha. Aldrig att jag skulle ha det utomhus i zon tre, men jag vet ändå att det ju ska övervintras frostfritt ! Om det nu inte finns härdiga sorter. Hur kallt har det varit hos mostern denna vinter ?
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
20-02-2009, 09:20
det går säkert att övervintra dom i zon 3 i ett väldigt skyddat läge om man ger ''väldigt'' mycket skydd.
i zon 0-2 går det ju betydligt lättare att övervintra ett olivträd och då inte ens behövs skydd varje vinter.
oliver tål ner till -10c -12c. riktigt härdiga sorter tål ca -15c(men dom finns sällan att få tag på här).
Det beror på hur kallt det varit där. Det finns ju platser med zon 3, som inte haft kallare än -15 ännu denna vintern.
Om du ska kolla status, börja med att se om bladen fortfarande sitter ordentligt. Gör de det och är gröna utan att ha börjat gå över i gult, kan de nog ha klarat vintern så här långt. Skrapa dock inte i barken ännu. Det kan definitivt öppna för frostskador.
Ta gärna några bilder och sätt in här, så ser vi ganska snart om det blivit frostskadat.
Hej
Oj, Flaxss !!! Tål dom så kallt !? Kanske man skulle kunna ha ett då, på altanen under tak och skyddat. Har läst nånstans, att dom ska vara frostfritt...
Hälsn Tepa
CITAT (tepa @ 20-02-2009, 09:30)

Hej
Oj, Flaxss !!! Tål dom så kallt !? Kanske man skulle kunna ha ett då, på altanen under tak och skyddat. Har läst nånstans, att dom ska vara frostfritt...
Hälsn Tepa
Olivträd tål mer än man tror. Dessutom främjas blomningen av att de får en köldknäpp.
Mitt olivträd står ute från april till slutet av december. Sen får det flytta in till citrusarna i +4 under vintern. Om man har det ute året runt, bör man nog skydda oliven med åtminstone några lager grön vinterväv (för att vara på den säkra sidan), men en helt frostfri vinter är altså inte nödvändigt.
Alexander-VG-zon3
20-02-2009, 09:59
min oliv har varit på friland sedan 04-05, dock har jag inte brytt mig om att skydda den denna vinter så jag får se om den lever till våren.
frostskador syns dock inte helt förens våren-sommaren kommer. och den värsta tiden kommer under våren när solen lyser på dagen och värmer och sedan så fryser det på natten.
dom oliver jag har i kruka tar jag ut vid +1c (tar in vid vårfrost) och sedan är dom ute tills det blivit ner till ca -5c -8c.
Hej
Du är modig du, Flaxss !
Maria, så dom blommar också? Visste inte det. Men klart dom gör, det kommer väl oliver på dom ? Är dom ätliga ? Kanske skulle skaffa ett. Har aldrig smakat Dry Martini...
Mvh Tepa
Alexander-VG-zon3
20-02-2009, 11:27
finns många som har olivträd på friland utmed kusterna och i skåne,öland. desto fler finns det i Danmark.
jag var på studiebesök på en affär i köpenham som hade flera oliver (gamla) stående ute åretrunt och utan skydd. och dom klarade vintern utan skydd i krukor)var inte markplanterade).
inne i Göteborg vet jag om 2resturanger och en blomsteraffär som har sina oliver ute åretrunt i krukor utan skydd. dock både Göteborg och Köpenham har ett väldigt bra microklimat.
min oliv på friland brukar blomma. och har gett frukt också (sommaren 06 gav den mest). dock han dom aldrig mogna under sommaren. dom är täliga om man lägger in dom i saltlag. jag gör inte det med mina, dels bryr jag mig inte om att ta tillvara på dom och dels så blir det ingen superbra kvalite.
CITAT (tepa @ 20-02-2009, 11:10)

Hej
Du är modig du, Flaxss !
Maria, så dom blommar också? Visste inte det. Men klart dom gör, det kommer väl oliver på dom ? Är dom ätliga ? Kanske skulle skaffa ett. Har aldrig smakat Dry Martini...
Mvh Tepa
Jo visst blir det oliver också! Fast mina brukar nötkväckan ta hand om! Kalas säger han åsså var de väck!
Alexander-VG-zon3
20-02-2009, 11:51
CITAT (MariaS @ 20-02-2009, 11:49)

Jo visst blir det oliver också! Fast mina brukar nötkväckan ta hand om! Kalas säger han åsså var de väck!
naaw vad gulligt
CITAT (flaxss @ 20-02-2009, 11:51)

naaw vad gulligt

Får väl en glad överaskning bland ogräset en vacker dag, när alla kärnorna börjar gro någonstans
hjärtegull
21-02-2009, 10:36
Jag vet inte riktigt hur kallt det har varit här när det var som värst, kanske -15 någon gång. Nu de senaste veckorna har det legat runt -6 dagtid och säkert kallare nattetid, och så har det blåst iskalla vindar. Men det har inte varit något skyddande snötäcke att tala om, och hon har inte skyddat sina träd på något sätt.
Får kika lite närmare på träden när jag åker dit i eftermiddag, och kanske tipsa henne om att täcka dom lite för den starka vårsolen. Är det någon idé att täcka och vinterbona för dom nu? Eller är det för sent...?
Alla tips är välkomna! : )
Tack för alla svar jag har fått iaf : )
Vårsolen är nog en värre fiende än vinterkylan. Har de klarat kalla nätter är risken stor att vårsolen knäcker dem istället.
Har de bladen kvar, ska de definitivt skyddas mot solen nu!
Alexander-VG-zon3
21-02-2009, 10:58
våren är den värsta tiden så det kan vara en ide att täcka dom redan nu. min får alltid som värst skador under våren.
Tack för frågan
men när snön börjar försvinna eller om man har barmark som är frusen, bör man ordna skydd mot vårsolen för att inte de vintergröna växterna ska få tjältorkskador eller få "solbränna".
Man kan förstås lägga på skyddet redan på hösten, men det hinns gott med även i februari, innan solen på allvar har börjat gassa på.
--Täckmaterialjuteväv, grön skuggväv, fiberduk, halm, torra löv eller granris
--För högre växter säljs det grön, gles väv som heter just vinterskyddsväv
obs Skyddet ska man låta vara kvar tills marken säkert har tinat upp så att växterna kan få vatten.
[attachment=31092:skydd_1.bmp]
juteväv
[attachment=31093:skydd2.bmp]
vinter kläder
[attachment=31094:skydd_3.bmp]
vinter kläder
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.