balkonglady
Hej!

Är det någon som lyckats med att odla vanlig gurka på balkongen? Vilken sort hade ni? Hur stor bli själva växten?

Tacksam för svar

Snart är det dax att sätta frön!!

yahoo.gif yahoo.gif
MariaS
Det går utmärkt att odla gurka i hink eller större kruka. Tänk bara på att växer... Du behöver något stabilt att binda upp gurkan i.

Sätt gärna fröet i slutkruka direkt, i välgödslad planteringsjord. Gurkor gillar inte när man stör deras rötter. Sen kommer den vilja ha mycke vatten när den börjar sätta blom, så se till att ta till med fat eller ytterkruka.

Sätter du gurkan i hink, bör du bottna med lecakulor. Sätt gärna ett rör i hinken, där du kan sticka ner en blompinne, för att se hur mycke vatten det är i hinken. Det är lätt att övervattna när man har slutet kärl.

Tänk sen på såtiden. Det tar ca 6veckor från sådd till blomma.

Sorter... Vill du ha slanggurka, kan jag rekomendera de som kallas "växthusgurka" (går att odla på friland också). Då slipper man de beska hangurkorna.
Lady Hamilton
CITAT (MariaS @ 20-02-2009, 10:02) *
......Sätt gärna fröet i slutkruka direkt, i välgödslad planteringsjord. Gurkor gillar inte när man stör deras rötter.....

Man kan också plantera i en något mindre kruka ex 12cm och klippa bort botten innan planteringen. Jag brukar ofta göra så och plantera ner krukan direkt ner i hinken ett par cm. Från början vattnar jag i krukan men sedan efter någon vecka har rötterna letat sig ner i hinkjorden så då räcker det att man vattnar i hinken. Detta är också mycket bra sätt att kunna hålla "rothalsen" fri från för mycket fukt, vilket kan göra att plantan drabbas av rothals röta, vissnar ner och dör

[attachment=31041:PICT8044.JPG]
balkonglady
CITAT (Lady Hamilton @ 20-02-2009, 10:16) *
Man kan också plantera i en något mindre kruka ex 12cm och klippa bort botten innan planteringen. Jag brukar ofta göra så och plantera ner krukan direkt ner i hinken ett par cm. Från början vattnar jag i krukan men sedan efter någon vecka har rötterna letat sig ner i hinkjorden så då räcker det att man vattnar i hinken. Detta är också mycket bra sätt att kunna hålla "rothalsen" fri från för mycket fukt, vilket kan göra att plantan drabbas av rothals röta, vissnar ner och dör

[attachment=31041:PICT8044.JPG]

Tack för svaren och råden. Jag ska satsa på gurkor, tomater av olka sorter, jordgubbar och smultron i år. Inget går väl upp mot egenhändigt odlade solvarma tomater??
Nauti
Jag skall odla gurka på balkongen i år. Jag planterade om den i en 11l-kruka i går och den verkar växa på bra. Det är någon form av picklesgurka som finns på impecta som jag har satt smile.gif
balkonglady
Hej!

Spännande att sätta frön! Hur stor blir själva gurkplantan? Jag har för första gången i livet satt smultronfrön. Dom har precis kommit upp lite grann nu för någon dag sedan. Jag satte dom i början av februari. Intressant att se om det blir några smultron på dom. Jag har annars jämt köpt färdiga plantor.
Hur stor är din gurkplanta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon