Full version: Dagens ros:
AnnammA
Det känns som om denna kanadensiska rugosahybrid är lite underskattad jämfört med sina släktingar. Iallafall 1950, kom Thérèse Bugnet, skapad av Bugnet i Kanada. Det är en rosa ros, kraftigväxande, 2x1,5 m, med vackert bladverk och rödbruna grenar. Enligt LÅG medelstark doft, vilket inte jag erinramig vdi denna insnöade dag...
Det är en frisk och härdig och lättodlad ros, som blommar om långt ut på hösten. Zon 6.
Mimika
Den har inte jag konstigt nog, gillar den så mycket. Den har stor personlighet tycker jag! Som släktingen Louise B.. bladverket är så fantastiskt fint. Ja, blir det ingen annan ros i sommar så ska denna ändå hamna hos mig!
Kajsa

En alldeles utmärkt rugosa, alltid frisk men visst hade rosen en stark doft, jag och dofter ? Min höga T.B är idag helt övervuxen sommartid av en klematis, så jag har beställt en ny T. B i vår till ett blåshål på framsidan av huset. Det är skönt med dom här rosorna som tål en massa kyla, här behöver man aldrig fundera om våren, har den frusit ner. Mina Kanada rosor är mina bästa basrosor.
Ezereht
Jag har tvekat rätt länge inför den för den ser så mycket ut som en vresros på bilder tycker jag. Men jag kanske har fel. Borde försöka hinna någon som har den så jag kan se den "live" för den har ju mitt namn smile.gif
Stiffe
Ezereht:
Den ser faktiskt inte ut som en rugosa. Lite vildroskaraktär har den på bladen, (dock inte rugosans karaktäristik), har den inte lite Rosa Blanda i sig? Tycker att den påminner lite i blad och grenar om Majalis.

Kajsa:
Måste tyvärr argumentera emot när det gäller doften, den är normalt inte stark. Mina två TB är i princip doftlösa sad.gif , och på Fredriksdal är de medelstarka som LÅG skriver, (ok, det är inte världens största och mest representativa urval, men ändå).

En orsak till att kanadarosor trivs hos dig Kajsa skulle kunna vara att de är framtagna för det klimat som du har, dvs torrt och kallt (ja allt är relativt förstås smile.gif ). Har känslan av att det milda, fuktiga/blöta och blåsiga skåneklimatet inte passar riktigt lika bra.

Det är faktiskt till- och med lite skillnad på västskånskt och östskånskt klimat. Generellt är det torrare på östsidan, (vilket fö gäller hela landet mig veterligen).

/S
renate
Så vackra blommor TB har.Jag hoppas jag ser några blommor till sommaren på min TB,förra sommaren åt bambi upp knopparna på den inte en blomma fick jag se.Förgrymmade odjur!
Kajsa
CITAT (Stiffe @ 21-02-2009, 14:13) *
Ezereht:
Den ser faktiskt inte ut som en rugosa. Lite vildroskaraktär har den på bladen, (dock inte rugosans karaktäristik), har den inte lite Rosa Blanda i sig? Tycker att den påminner lite i blad och grenar om Majalis.

Kajsa:
Måste tyvärr argumentera emot när det gäller doften, den är normalt inte stark. Mina två TB är i princip doftlösa sad.gif , och på Fredriksdal är de medelstarka som LÅG skriver, (ok, det är inte världens största och mest representativa urval, men ändå).

En orsak till att kanadarosor trivs hos dig Kajsa skulle kunna vara att de är framtagna för det klimat som du har, dvs torrt och kallt (ja allt är relativt förstås smile.gif ). Har känslan av att det milda, fuktiga/blöta och blåsiga skåneklimatet inte passar riktigt lika bra.

Det är faktiskt till- och med lite skillnad på västskånskt och östskånskt klimat. Generellt är det torrare på östsidan, (vilket fö gäller hela landet mig veterligen).

/S

Jag är dålig på dofter men enligt Franziska Krölls rosbok, skriver doftproffsen så här om T. Bugnet
" En ganska stark doft, gammaldags rosdoft med inslag av citron, gräs och viss blommighet "
Det ska dofta bra starkt om jag ska minnas dofter, jag bryr mig mer om härdighet och friskhet hos rosorna.

Jo visst har vi torrt på den östra sidan av landet men jag vattnar varje vecka om det är torrt, vi har aldrig haft vattningsförbud här. Kanadarosorna passar säkert mycket bättre uppåt landet och blir nog friskare så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon