Pius
Jag har en rabatt längst med huset där det växer klätterrosor, kattmynta och curryört, på våren massor av vårlökar.

Skulle vilja ha någon färgstark liten blomma bland kattmyntan och curryörten som inte är så värst färgrika. Men det måste vara en som tål torka och sol hela dagen lång. Finns det någon?

Pius, zon 1, kalkhaltig lerjord
Boxer
Vad kan du tänka dig för färger?

Hur hög?
Pius
CITAT (Boxer @ 20-02-2009, 13:19) *
Vad kan du tänka dig för färger?

Hur hög?

Färgen spelar ingen roll men det är ju bra om den inte är så himla hög, kattmyntan är en låg rackare, kan i och för sig bero på att katterna ligger på dem. rotfl.gif

Helst en lättodlad perenn.

Pius
ingrids
Borde inte stäppsalvior eller lavendlar gilla läget?
Alexander-VG-zon3
oregano,timjan är ju några lägre växter som blommar mycket 1gång under sommaren finns vita,rosa,blålila färger på blommorna och så finns det med olika blad.

sedan finns det ju många olika sedum sorter.

vilken höjd får det bli som högst?

Boxer
g.gif *hmmm!*

solvända
strandtrift
pipört
nejlika
penstemon
tjärblomster
röllika
rosenstav
fackellilja
temynta
MariaS
Kokardblomma
lavendelgården
Kanske några kuddar av praktstenört ,som blommar på våren, gula - doftar gott.
Att låta några liljor, kanske röda, sticka upp ur kattmyntan skulle kunna ge lite liv under sommaren, för att sedan avlösas av t.ex brittsommaraster, som finns i flera färger.
Liljorna kanske behöver lite kogödsel innan plantering. Kogödsel på påse är förövrigt perfekt att blanda i lerjord, enligt min erfarenhet.
Dessa växter har jag prövat i torrt läge och full sol.
Åsa
Pius
Ja nu har jag minsann fått svar så jag klarar mig, tack snälla ni.

Jaså man kan ha liljor på såna torra ställen, det visste jag inte. Det kanske jag skulle prova. Fast då får det nog bli nån färg som inte skär sig mot rosorna ifall de blommar samtidigt förstås. Rosorna blommar vid midsommar och framåt och är gulaprikos, rosa och röda.

Pius
Eva i Höga
Liljor finns i många olika färgställningar som kan passa till dina rosor. Liljor och rosor är en trevlig kombination. Jag tror det kan bli jättesnyggt när du hittar rätt. Lycka till!
Myosotis
Stjärnglimmer!! Låg och mycket torktålig ettåring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon