officinalis
Hur viktig är temperaturen? Magkänslan säger att en växlande 16-19 c i temperatur inte riktigt duger för sådderna och sticklingarna som står och rotar sig i fönsterbrädet (i ett minidrivhus som håller hög luftfuktighet).

Har för närvarande en 15w och en 23w lågenergilampa över. Jag har ordnat lite fler lampor (4 st 23w) och ska köpa tätningslist så att jag kan få det lite varmare runt fönstret,
men frågan är ifall det verkligen räcker.

20-25 grader C säger min känsla är en bra temperatur för växter som ska gro och/eller rota sig. Har även ett 1000w oljeelement som jag skulle kunna ställa under, men det drar ju en hel del ström såklart.

Vad har ni för tankar kring ämnet?
MariaS
Det finns många sätt att skapa undervärme (vilket är bäst) Man kan ställa drivhusen på lysrörsramper som hänger. Ovanpå element (klossar emellan på elelement). Har man golvvärme, fungerar det med. Ovanpå oljepanna i pannrum, är några förslag.

Att luften i rummet för övrigt är kallare, är bara bra. Särskilt om man driver sticklingar.
officinalis
Tack för idéern. Ska spåna lite mer ikväll och se hur pass mycket varmare det blir med tätning och mer belysning.
MariaS
Värmedyna som man kan ha i sängen, är inte heller så dumt att sätta drivhus på whistling.gif
Sussie F-Flower
Jag har också "dragiga" fönster. Mina fönsterbrädor är av marmor så de blir också iskalla.

I år har jag gjort så att jag har lagt dubbel eller trippel bubbelplast under de växter som jag är mest rädd om. Då kommer ju krukan upp någon cm ifrån det kallaste.

Man kan ju kanske mixa alla idéer man får... flirting.gif
officinalis
Jag tror inte några underlägg hjälper speciellt mycket. Min fönsterbräda är en lackad träskiva bara.
Men den där värmekudden, vad är det för något?
Sussie F-Flower
CITAT (MariaS @ 20-02-2009, 14:49) *
Värmedyna som man kan ha i sängen, är inte heller så dumt att sätta drivhus på whistling.gif

-Ha, -En sån har jag!
Tog upp den ifrån källaren förra veckan för att prova den. Den är jättegammal, hade inte ens jordad kontakt... laugh.gif Det fanns tre lägen men jag misstänkte att det var högsta läget som var på hela tiden för den blev inte ljummare när jag sänkte ner.
Jag lade termometern på, och den visade på runt 40-42 grader varmt. Brände nästan handflatan när jag lade den på och höll en stund... sos.gif crying.gif Jag tänkte att det här blir alldeles för varmt för sådderna och småväxterna så att jag bar ner den till källaren igen... yes.gif (inte kan man väl ha såå varmt va...?)

Så här:
http://www.spinalistips.se/tips-elektrisk-varmedyna-416.html
MariaS
CITAT (Sussie F-Flower @ 20-02-2009, 16:18) *
-Ha, -En sån har jag!
Tog upp den ifrån källaren förra veckan för att prova den. Den är jättegammal, hade inte ens jordad kontakt... laugh.gif Det fanns tre lägen men jag misstänkte att det var högsta läget som var på hela tiden för den blev inte ljummare när jag sänkte ner.
Jag lade termometern på, och den visade på runt 40-42 grader varmt. Brände nästan handflatan när jag lade den på och höll en stund... sos.gif crying.gif Jag tänkte att det här blir alldeles för varmt för sådderna och småväxterna så att jag bar ner den till källaren igen... yes.gif (inte kan man väl ha såå varmt va...?)

Så här:
http://www.spinalistips.se/tips-elektrisk-varmedyna-416.html

fear.gif Det är ju lägsta läget som gäller! 20-22 grader är optimalt. Men lägger man något emellan, så försvinner en del värme ut i rummet också biggrin.gif
Sussie F-Flower
CITAT (MariaS @ 20-02-2009, 16:23) *
fear.gif Det är ju lägsta läget som gäller! 20-22 grader är optimalt. Men lägger man något emellan, så försvinner en del värme ut i rummet också biggrin.gif

Haha, ja, vilken tur att jag bar undan den då!!! laugh.gif Har ju kunnat bli "stekta gröna tomater" annars...
Lägga något emellan tänkte jag inte på, då... slap.gif -Ähh, nu får det vara...
officinalis
Täta fönstret och full belysning (använder 4 stycken 23w LE-lampor nu) gjorde susen. Håller en temperatur runt 20-25 nu ungefär.
Tack för råden!
gnon49
Hej!
Använder själv bord(gamla ikeabord) och placerar ett lågt element under dom. Hela bordskivan blir lagom varm. Fungerar jättabra faktiskt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon