pricken vit
Jag har en växt som ungefär ser ut som de på bilden. Min har dock smalare "blad" (ca 0,5 cm breda), är mörkare grön och prickarna (som ni kan skymta på bladen) är kritvita. Dessutom står mina blad nästan rakt upp, hänger inte som på bilden.

Jag undrar vad växten heter och hur man gör om man vill sätta skott från den? Bryter man av dem eller? Ska de torka först eller rakt ner i jorden direkt? Den har fått skott fast innanför de nedersta bladen. Jag kan inte mycket om blommor så jag är oerhört tacksam för detaljerade steg för steg-svar!

[attachment=31054:29396_dekoration.jpg]
MariaS

Är det en sån här du menar?

Det är en Hawortia attenuata, släkt med Aloe. Ibland även felaktigt kallad Aloe attenuata.
Det är en ökenväxt från Afrika, som inte ska ha allt för mycket vatten.
Plantera den i en blandning av planteringsjord och sand, varav sand till minst hälften. EJ KAKTUSJORD! Kaktusjorden innehåller för mycket torv, som behåller fukten, vilket gör att den ruttnar.
Mellan november och mars, ger du den en ½msk vatten/månad, då den även bör stå lite svalare mellan +10 och +15. (inget måste, men står den varmare är extra belysning måste!)Sen börjar du försiktigt öka vattningen tills du i slutet av maj ger 2msk vatten/månad.
Sen kan du antingen ställa ut den på den varmaste och soligaste platsen, eller fortsätta sköta den inne. Står den ute, sköter naturen vattningen och du tar in den senast i mitten av september. Står den inne, vill den nu ha en msk vatten i veckan, fram till mitten av september, när man åter minskar vattnet ner till vintervila.
pricken vit
Ja en sån är det! Skumt att min bild inte syntes, jag såg den innan då jag hade laddat upp den.

Tack så jättemycket för all info! Men hur gör jag med skotten?? Tycker ju att den är fin och vill gärna ha flera smile.gif

CITAT (MariaS @ 20-02-2009, 15:57) *

Är det en sån här du menar?

Det är en Hawortia attenuata, släkt med Aloe. Ibland även felaktigt kallad Aloe attenuata.
Det är en ökenväxt från Afrika, som inte ska ha allt för mycket vatten.
Plantera den i en blandning av planteringsjord och sand, varav sand till minst hälften. EJ KAKTUSJORD! Kaktusjorden innehåller för mycket torv, som behåller fukten, vilket gör att den ruttnar.
Mellan november och mars, ger du den en ½msk vatten/månad, då den även bör stå lite svalare mellan +10 och +15. (inget måste, men står den varmare är extra belysning måste!)Sen börjar du försiktigt öka vattningen tills du i slutet av maj ger 2msk vatten/månad.
Sen kan du antingen ställa ut den på den varmaste och soligaste platsen, eller fortsätta sköta den inne. Står den ute, sköter naturen vattningen och du tar in den senast i mitten av september. Står den inne, vill den nu ha en msk vatten i veckan, fram till mitten av september, när man åter minskar vattnet ner till vintervila.

MariaS
CITAT (pricken vit @ 20-02-2009, 17:58) *
Ja en sån är det! Skumt att min bild inte syntes, jag såg den innan då jag hade laddat upp den.

Tack så jättemycket för all info! Men hur gör jag med skotten?? Tycker ju att den är fin och vill gärna ha flera smile.gif

Låter du den vara som den är, fyller den sakta men säkert krukan. Börjar du dela den, kommer den bara att svara med att sätta ännu fler skot och det i en rasande fart.

Personligen brukar jag dela skotten från moderplantan vid omplantering vartannat år, för att inte få för mycke.
pricken vit
Ok, men jag vill ju ha flera krukor med samma växt. Den är redan lika stor som krukan så skotten får liksom inte plats. Hur gör jag när jag tar dem, bryter jag bara av dem eller? De sitter som sagt innanför den nedre raden av blad på moderplantan så jag kan inte dela dem utan att bryta då. Och sen, sätter man dem i vatten eller jord direkt?

Glömde nämna att jag haft den i över 2 år nu så då kanske jag ska plantera om den samtidigt då...

CITAT (MariaS @ 20-02-2009, 18:03) *
Låter du den vara som den är, fyller den sakta men säkert krukan. Börjar du dela den, kommer den bara att svara med att sätta ännu fler skot och det i en rasande fart.

Personligen brukar jag dela skotten från moderplantan vid omplantering vartannat år, för att inte få för mycke.
MariaS
De skott som har börjat bilda egna rötter är de som är lättast att sätta om. Jag sätter mina skott direkt i ny jord/sand. De brukar ta sig lätt.
pricken vit
Ok, tack så jättemycket för snabba svar! smile.gif

CITAT (MariaS @ 20-02-2009, 18:20) *
De skott som har börjat bilda egna rötter är de som är lättast att sätta om. Jag sätter mina skott direkt i ny jord/sand. De brukar ta sig lätt.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon