rakimou
Har upptäckt att jag har någon typ av skadedjur på min kalamondin som står på balkongen. Upptäckte först att vissa blad är tuggade på och vid närmare titt även att vissa blad har några svarta prickar på sig. De svarta prickarna ser mest ut som lös jord som ligger på bladen. Men de har en något klibbig konsistens.

När jag började försöka skrapa bort det svarta klibbiga prickarna från bladen hittade jag även vad jag antar är de små odjuren. Kan det vara löss? Tja, jag har nollkoll och skulle gärna vilja ha hjälp av någon kunnig att få reda på vad det är för små kryp.

Har försökt att skrapa bort alla svarta klibbiga prickar och alla små djur jag kunnat hitta. Men är så klart inte säker på att jag fått bort allt.

Hur blir jag av med dem? Hur motverkar jag att de kommer tillbaka? Och är det som jag tror, de små krypen på bilden som även äter upp bladen?

Hemskt tacksam för all hjälp jag kan få!

Bild 1: klibbigt svart vid pilen till vänster. Odjuret (?) till höger.
Bild 2: ätna blad
Bild 3: Skadedjuret (???) lite närmare
MariaS
Vågar nästan påstå att det är någon typ av sköldlus. Svår att bli av med, eftersom de har ett skyddande skal.

Mitt tips är i alla fall, som du redan gjort, ta bort allt synligt rent mekaniskt. Lägg sedan växten på sidan i badkaret/duschen, så du kan spola alla bladen från alla håll med kraftig stråle och varmljummet vatten (35-40 grader). Upprepa duschningen och plockningen varannan dag i två veckor (sa inte att det var lätt).

Samtidigt kan man sätta ner pinnar av typen provado, som utsöndras i växten och gör den mindre tilltalande för lössen. Men då bör du inte äta frukter av växten på ett par månader efter provadobehandlingen. Fortsätt kontrollera växten regelbundet, ett par månader för att vara riktigt säker på att angreppet är borta.

Orsak? Troligtvis har sköldlusen följt med plantan från försäljningsstället. Detta är ingen typ av ohyra som bara kommer sådär, som vanlig lus eller spinn (mig veterligen).

Åsa, mälardalen zon 2
Kan även lägga till att bladet INTE är ätet på, så ser blad ut som vuxit fram när växten har lite fel växtmiljö.

Annars ser det ut som sköldlöss (sköldlöss suger precis som andra löss de har inga tuggande mundelar så de kan inte bita bort bladbitar)
Bassam

Tack för frågan

Det finns andra insekter som äter av blad eller bladen växt inte bra , Eftersom sköldlus absorberade bara vätskan från växter, Men de äter inte blad. H: Bassam
rakimou
Tack för era svar!

Har nu torkat av vart endaste blad plus alla löss jag hittat (de flesta satt på själva grenarna) två gånger om hittills. Har avslutat med att duscha den varje gång. Provadopinnar ska införskaffas!

Det där med att den inte gillar växtmiljön, kan det vara p.g.a att sköldlössen är nere vid rötterna och suger? Eller borde jag flytta på krukan? Eller byta jord? Som jag tidigare skrev, jag har nollkoll..

Den står på balkongen i sydvästläge, vid Atlantkusten i Frankrike. Tog in den vid det kallaste vädret under vintern, dvs kanske ett tiotal kvällar. Men den verkade inte gilla att komma in så dagtid tog jag ut den igen. Kan det varit vintern som tagit ut sin rätt på bladen?

Vad borde jag göra? Tacksam för svar!
MariaS
Där har du nog svaret! Den gillar de svala vädret även i Frankrikes atlantkust! Här förvarar vi citrusarna vid +4 grader under vintervilan. Rumsvärme är abslolut ingen hit för citrusar. De reagerar direkt på sånt!
Bladskadorna är med största säkerhet som Åsa skrev, tillväxtskador, som kan bero på lite sämre väder några dagar, för mycke vatten vid något tillfälle o.s.v. Det verkar som om bladen vid samma tillväxt är skadade och övriga oskadda, det jag kan se av din planta.
Sköldlössen håller helst till på stamdelar vid bladfästen och på undersidan av bladen vid bladnerven. Så fortsätt som du börjat. Trägen vinner.
Bassam
Tack för frågan

Du behöver inte byta mark, men du kan byta bara fem centimeter från ytan av jorden.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon