Full version: Toppa Rosenskära
rissen
Jag läste någonstans att man skulle så Rosenskära tidigt för att få den att hinna blomma innan frost, samt att den tog god tid på sig att gro. Hej och hå vad det växer, och snabbt gick det.

Den ränner iväg. Kan man toppa den ???? Jag har lysrör ca 5-7 cm ovanför.

Rissen
Christer i Falköping
Ja det var då inget bra råd du läst. De gror fort ute och hinner blomma ändå. Tror inte du skall toppa dem i onödan. Om du kan göra det svalare för dem så kommer ju farten på växandet att sjunka fort.
Christer.
rissen
Christer_ vad tror du om att ställa ut dom i förrådet med ca 5-7 grader värme. För kallt, eller?????
Jag förvarar mina fuchsior där så jag vill inte gärna flänga på mera värme.

Kanske rentutav skall så igen borta i slutet av mars-början av april.

Hjälp mig, vad tycker du????
embees
Jag hade toppat dem och låtit dem stå kvar inne. Då får du en buskigare planta.
CillaM
Jag har för många år sedan sått rosenskära både i såbädd skyddat av gamla 2-glasfönster och direkt på friland. Att förså dom vid den här tiden är för tidigt. Rosenskäran toppas inte, däremot kan man plocka blommorna till bukett, allt eftersom de slår ut och plantan blir på det viset kraftigare.
Eva 33c
Ja nog har du sått väl tidigt!
Jag sår Rosenskäran första veckan i maj för utplantering en månad senare när frostrisken är över här.
Rosenskäran är en sk kortdagsväxt, den anlägger inga knoppar förrän natten är tillräckligt lång och mörk (mins inte exakt hur många timmar) Så bor man lite norrut i Sverige blommar den senare, det spelar ingen roll hur tidigt man sått den. Nu är olika sorter olika känsliga för detta. Det finns en som heter Early Summer och den blommar utan problem här hos mig. Förra året hade jag en vit (Cosmonaut) och en rosavit (Daydream) sådda samtidigt, båda växte så det knakade men den vita fick knoppar tidigare (en eller två veckor) än den rosavita. Den rosavita har jag provat många år, för den är så fin, men där är det alltid kapplöpning med frosten om jag ska hinna få se några blommor slå ut. Och som sagt plantor sådda tidigare har inte blommat tidigare. I år ska jag prova Double Click, så får vi se hur den beter sig.

Spar de plantor du har och se hur det går men så en ny omgång senare. Jag tror de är väldigt ljuskrävande de ränner gärna iväg på höjden. Jag sår som sagt i maj och flyttar ut dem tillväxthuset när de kommit upp (frostfritt)
Maggan H
Jag har bara positiva erfarenheter av att toppa den. den grenar sig snällt och ger fler blommor.
rissen
Tack för era svar. Jag har nu skolat om en del av de plantor som kommit upp och en del slängde jag.
Har placerat dom svalt och så ljust som jag bara kan.

Skall göra som Eva 33 c och se en omgång till i maj.
Christer i Falköping
Ledsen har inte varit här på ett tag. Tror faktiskt att du kan sätta dem ute hos fuchsiorna, bara de har tillräckligt med ljus. Inte lätt att veta vilka råd man skall följa eller inte :-)
Lycka till nu!
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon