Hej!
Jag tänkte odla sallad på min balkong. Jag tänkte ett frö per konservburk (det kanske är lite futtigt men jag tänkte att om jag ger rejält med näring och skördar tidigt så borde det väl räcka?) jag har letat runt här efter tips men de flesta sår ju sallad i land så jag är lite osäker.
När tror ni att jag kan börja så utomhus i konservburken? Eller ska jag förgro?
Jag ska så lite åt gången så att jag kan skörda efterhand. Hur lång tid kan det tänkas ta för ett salladsfrö att bli skördklar?
Jag har läst om ko på påse, kan det vara lagom att plantera salladen i outspädd sådan? Eventuellt med extra näring? Eller blir det för starkt?
Jag vore mycket tacksam för tips och råd.
Vänlig hälsning
apan som bor i Göteborg (zon 2-3 ?)
Åsa, mälardalen zon 2
20-02-2009, 19:43
Sådd i ko blir nog för starkt för sallat, + sallat hör inte till de hungriga grönsakerna så den brukar inte behöva så mycket gödning.
Nu vet inte jag om du köpt sallatsfrö men på balkong i krukor är nog plocksallat bäst och då sår du mer än ett frö + du ska nog inte ha så små krukor som konservburkar, små krukor torkar upp för snabbt och sallat är känslig för uttorkning + sallat som fått ojämn vattentillgång kan bli besk. Med stora krukor menar jag á la hink och du kan strössla ut sallatsfröerna glest på jorden. Sallat vill gro i kall jord så man kan så i krukorna när det börjar tina ute när temperaturen är den rätta gror fröerna.
Sussie F-Flower
20-02-2009, 20:22
Vill bara säga att jag instämmer med Åsa angående gödslad jord eller "ko-på-påse".
Jag sådde för många år sedan sallad i gödslad jord. Det blev inga salladshuvuden däremot blev salladen ca 50 cm hög och hade ungefär 2-5 cm mellan varje salladsblad och den fick jättesöta blommor!
Inte så roligt att servera till maten precis...
Jag har haft plocksallat, ruccola och romansallat på min balkong med gott (!) resultat. Men då sådde jag i en riktig balkonglånda (vanlig blomjord) och balkonglådan var t.o.m. självvattnande, och eftersom jag ibland var borta var det bra. Det blir snyggt och gott, och fr a ruccola är ju rätt dyr i köp men ack så lätt att få fart på själv, betydligt billigare.
Tack för att ni har svarat så snabbt.
Ja, jag hade tänkt mig ett självvattnande system till burkarna. Men det kanske ändå inte är lämpligt.
Men jag ska alltså så i bara planteringsjord. Ingen gödning alls, för huvuden vill man ju ha.
Tusen tack!
/apan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.