Bollerup
20-02-2009, 20:37
Är i planeringstagen för att bygga ett växthus mot en vägg stl ca 24 kvm
Jag vet att jag måste annsöka om bygglov, vad kostar det och hur gör man?
Mvh Hanna
österlen
22-02-2009, 11:01
Hej.Om ditt nick betyder att du bor i Bollerup så ringer du Tomelilla kommun och frågar efter tekniska konoret och pratar med dom,de kan svara på dina frågor och skicka hem bygglovsansökningarna.
Bollerup
22-02-2009, 13:54
CITAT (österlen @ 22-02-2009, 11:01)

Hej.Om ditt nick betyder att du bor i Bollerup så ringer du Tomelilla kommun och frågar efter tekniska konoret och pratar med dom,de kan svara på dina frågor och skicka hem bygglovsansökningarna.
Ja, det stämmer, bor i Bollerup. Tack för svar.
Ann-Marie T
22-02-2009, 16:22
Hej Bollerup
I somras lät jag bygga ett växthus i samma storlek som du planerar. och med dörr direkt mellan huset och växthuset.
Jag var tvungen att söka bygglov efterson vi bor på planlagt område och växthuset kom in på prickad mark med 20 cm.
Jag hade flitig kontakt med samhällsbyggnadsförvaltningen både via telefon och personliga besök då jag fick råd och anvisningar beträffande ansökan och bilagor. När väl handlingarna var klara och inlämnade fick jag muntligt positivt besked tämligen direkt och skriftligt, på delegation, en vecka senare. Bra eftersom nämnden sammanträder med rätt långa mellanrum.
Bygglov och bygganmälan gick på sammanlagt 2400 kr.
Detta gäller alltså för Simrishamns kommun.
Det är inte alls säkert att du behöver något bygglov.
Lycka till med dina planer
Ann-Marie
Bollerup
22-02-2009, 18:07
[quote name='Ann-Marie T' date='22-02-2009, 16:22' post='978894']
Hej Bollerup
I somras lät jag bygga ett växthus i samma storlek som du planerar. och med dörr direkt mellan huset och växthuset.
Jag var tvungen att söka bygglov efterson vi bor på planlagt område och växthuset kom in på prickad mark med 20 cm.
Jag hade flitig kontakt med samhällsbyggnadsförvaltningen både via telefon och personliga besök då jag fick råd och anvisningar beträffande ansökan och bilagor. När väl handlingarna var klara och inlämnade fick jag muntligt positivt besked tämligen direkt och skriftligt, på delegation, en vecka senare. Bra eftersom nämnden sammanträder med rätt långa mellanrum.
Bygglov och bygganmälan gick på sammanlagt 2400 kr.
Detta gäller alltså för Simrishamns kommun.
Det är inte alls säkert att du behöver något bygglov.
Lycka till med dina planer
Ann-Marie
Hej Ann-Marie, tack för ditt svar.
Jag bor ju "ute på vischan" alltså inte i planlagt omr men jag ska ringa tomelilla kommun och höra vad som gäller.
Byggde du ett växthus av eget matriel eller beställde du av ngt företag?
Mvh Hanna
Ann-Marie T
22-02-2009, 19:07
Jag köpte ett Euro-Serre mural från Willab
Fantastiskt att kunna gå direkt ut i växthuset när det är ruggigt ute. Äter frukost och läser tidningen där varje morgon trots att temperaturen bara ligger mellan 1-4 plus-grader. Full vinterkostym, läderdyna och fårskinn gäller.
De är inte färdigt men är något av det bästa jag gjort
Ann-Marie
Bollerup
22-02-2009, 20:45
CITAT (Ann-Marie T @ 22-02-2009, 19:07)

Jag köpte ett Euro-Serre mural från Willab
Fantastiskt att kunna gå direkt ut i växthuset när det är ruggigt ute. Äter frukost och läser tidningen där varje morgon trots att temperaturen bara ligger mellan 1-4 plus-grader. Full vinterkostym, läderdyna och fårskinn gäller.
De är inte färdigt men är något av det bästa jag gjort
Ann-Marie
Åh, det låter uderbart...drömmer om det dag och natt
Jag tror man behöver denna ljusterapi när man bor i mörka norden...
Bara det att kunna vara ute och slippa denna blåst. Jag bor på en höjd , med bara fält runtomkring så du kan ju tänka dig...
Mvh Hanna
Det är lustigt, hur mycket billigare ett sånt här väggväxthus blir mot en inglasad altan. Hänger man sen upp lite bubbelplast på vintern, får man samma U-värde som altanen och har ändå bättre odlingsförhållanden....
Bollerup
23-02-2009, 18:37
CITAT (MariaS @ 23-02-2009, 10:04)

Det är lustigt, hur mycket billigare ett sånt här väggväxthus blir mot en inglasad altan. Hänger man sen upp lite bubbelplast på vintern, får man samma U-värde som altanen och har ändå bättre odlingsförhållanden....
Jag håller med... och är mkt snyggare än en inglasad altan också, tycker jag....
österlen
25-02-2009, 18:28
Tänkte inte ens på att du bodde "ude po lanned" ,om man bor på lantbruksfastighet så får man lov att bygga till huset med en viss %-sats ett antal gånger så kanske du bara behöver göra en bygganmälan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.