[attachment=31074:Ikea_35.JPG]
Har inget namn på denna växt som jag haft hur länge som helst
Kan någon hjälpa mig
Alexander-VG-zon3
20-02-2009, 21:11
Crassula ovata 'Gollum'
Nålcrassula. Crassula ovata 'Gollum'. En variant på paradisträdet altså. Sköts på samma sätt.

TUSEN
Och vaaaaaarföööör har jag inte frågat tidigare när det bara tar
tre!!!!minuter för er och svara på något jag funderat på så länge
TOPPEN!!!!!!!!!!
Därför att man måste tänka till lite. Och inse att bästa hjälpen får du nog här. På ODLAPUNKTNU !
Hälsn Tepa
Den kan blomma och ser helt otrolig ut då. Men då måste den få vintervila.
Jag såg en bild av en sådan som en crassulaälskare hade - jisses vilken blomning.
Men egen Gollum får aldrig någon chans till vintervila så den ser inte alls glad ut nu.
Alexander-VG-zon3
21-02-2009, 00:16
torr och sval vintervila brukar som du skrev trigga dom till att blomma, jätte vackra vita små stjärnblommor.
såg blommande sådana när jag var nere i turkiet och i afrika. vacker syn. speciellt när dom blir stora med knubbig och bred stam och tät rund krona med många blad och blommor.
Ska genast se till att några av dem får vintervila då. 8 - 12 grader och extraljus kan det bli bra tror ni
Är väl kanske lite sent nu men försöka duger ju. Klarar de att vara ute något på sommaren?
CITAT (Eva St @ 21-02-2009, 10:21)

Ska genast se till att några av dem får vintervila då. 8 - 12 grader och extraljus kan det bli bra tror ni
Är väl kanske lite sent nu men försöka duger ju. Klarar de att vara ute något på sommaren?
Mina får vara ute på sommaren. De fullständigt ääääääälskar utelivet och växer så det knakar i krukorna! Den stora har just blommat över för andra gången, men de små har aldrig blommat.... ännu....
Alexander-VG-zon3
21-02-2009, 10:57
mina sköter jag så att jag tar ut vid +1c +2c (tar in vid frost och placerar dom först i östläge). därefter när frosten är helt förbi så är dom ute dygnet runt och i april-maj placeras dom soligare. under sommaren får dom näring 1-3gånger i månaden och får bara vatten när jag ger dom näring. dom klarar sig med regnet som kommer. det är viktigt att dom ha väldränerad jord. sedan har jag dom ute så mycket det går tar in vid frost och tar ut vid plusgrader (dom tål inte frost). väl inne placerar jag dom som vanliga krukväxter i något svalare rumstemp ca +15c +20c och så torrt hela vintern (mina får ju vintervila UTE). dom blommar lite olika ibland under vintern och ibland på våren och ibland på sommaren. kan ha göra med hur man har dom placerade.
jag haren Gollum, en Brokbladig nu och så har jag haft en stor vanligt Paradisträd men den frös ihjäl vid -1c -2c.
finns ju många vackra arter av Crassula.

TUSEN TACK för era svar Låter ju toppen!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.