|
Hej
Köpt en ny grönväxt i matbutiken idag. Dom visste inte vad den hette, men den ska vara släkt med Aralia. Vad är det? Tack på förhand.
Hälsn Tepa
Rumsask.
Bör inte torka ut helt i jorden, men inte heller stå för blött. Tänk hibiskus. Placeras ljust men ej i direkt sol.
Trevlig matvaruaffär du har föresten....
Kom just på. Rumsasken gillar inte om man röker! Den däckar direkt!
Alexander-VG-zon3
20-02-2009, 21:28
den är inte släkt med Aralia utan är samma familj som Catalpa. och får likande blommor(vita tror jag).
min brukar jag ha ute på -våren-sommaren-hösten i full sol då får den vackert röd/gröna blad. den fäller bladen naturligt på vintern och vill gärna stå lite svalare ca +5c +10c +15c. växer fort och växer bättre med regelbundet med näring under sommaren.
Hej Denhär gången tror jag faktiskt du har fel, Maria ! Försäljerskan har haft en sådan, hon kom inte på namnet. Mitt förslag RUMSASK gick inte hem. Det var faktiskt mitt förslag, vill ha en Rumsask och har googlat på förhand och läst om den. Nej, sa tanten. Verkar vara lite växtvetare, tant i 55-60 årsåldern. Men sådana behöver ju inte alltid kunna mest. Eller hur, Flaxss ? Flaxss, att det är Araliasläkte, det är vad försäljerskan sa, efter att hon hade ringt "uppfödaren". Han visste inte heller vad den hette ! Men nu ska vi gå till botten med det här, sa seglaren som gick på grund... Mvh Tepa
Alexander-VG-zon3
20-02-2009, 23:27
CITAT (tepa @ 20-02-2009, 23:10)  Hej Denhär gången tror jag faktiskt du har fel, Maria ! Försäljerskan har haft en sådan, hon kom inte på namnet. Mitt förslag RUMSASK gick inte hem. Det var faktiskt mitt förslag, vill ha en Rumsask och har googlat på förhand och läst om den. Nej, sa tanten. Verkar vara lite växtvetare, tant i 55-60 årsåldern. Men sådana behöver ju inte alltid kunna mest. Eller hur, Flaxss ? Flaxss, att det är Araliasläkte, det är vad försäljerskan sa, efter att hon hade ringt "uppfödaren". Han visste inte heller vad den hette ! Men nu ska vi gå till botten med det här, sa seglaren som gick på grund... Mvh Tepa har du närbild på stammen och bladen? vad jag vet ser Rumsask ut sådär. och den ÄR inte släkt med Aralia eller ingår i familjen. utan den ingår i samma familj som Catalpa dvs Bignoniaceae. Aralia släktet ingår i familjen Araliaceae.
Det är en rumsask du har. Som flaxss säjer är det inte en araliasläkting! http://www.krukväxter.com/rumsask.phptanten i butiken har fel, sorry
Alexander-VG-zon3
20-02-2009, 23:33
jag skulle tro att Rumsaks (som du har) lätt kan förväxlas med denna Polyscias arterna. eller också förväxlas med Gåsfots aralia som har likande blad.
Sussie F-Flower
20-02-2009, 23:35
CITAT (flaxss @ 20-02-2009, 23:27)  har du närbild på stammen och bladen?
vad jag vet ser Rumsask ut sådär. och den ÄR inte släkt med Aralia eller ingår i familjen. utan den ingår i samma familj som Catalpa dvs Bignoniaceae. Aralia släktet ingår i familjen Araliaceae. Rumsask har jag haft ett X-antal gånger. I "mitt minne" så ser rumsasken ganska så exakt ut som Tepas växt, MEN askens blad är väl bara hälften så stora och inte heller lika tjocka, blanka och vaxartade. Min "känsla" säger att det är något annat än rumsask.
Alexander-VG-zon3
20-02-2009, 23:38
CITAT (Sussie F-Flower @ 20-02-2009, 23:35)  Rumsask har jag haft ett X-antal gånger. I "mitt minne" så ser rumsasken ganska så exakt ut som Tepas växt, MEN askens blad är väl bara hälften så stora och inte heller lika tjocka, blanka och vaxartade.
Min "känsla" säger att det är något annat än rumsask. förstod tyvärr inte riktigt vad du menade. Rumsask är ingen ASK. utan den heter ''Rumsask'' för att den liknar ask som tillhör Syrensläktet (samma som oliv). jag är väldigt säker på rumsask. men visst jag kan ha fel.
Hej
Bättre bilder än såhär får jag inte med min halvsystemkamera. Maken har en helsystem och kan fota riktigt bra närbilder. Men han är ute och raggar brudar...Skojar bara. Han är hos en kompis och bygger radiostyrda flygplan ! Jag kan inte använda den kameran. Tänker i nuskedet inte heller lära mig.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
21-02-2009, 00:03
ja det är en Rumsask du har.
Tack, Flaxss ! Så mitt kunnande var bättre än tantens !!! Nu steg jag väl i graderna ! Och HON ska jobba där bland växterna. Jag tyckte också det liknade en Rumsask, men hon sa nej.. Det var precis vad jag ville höra. Så nu har jag en växt mindre på listan av växter jag SKA ha !!! Tepa Ps, kan inte vänta till måndan, då jag får gå dit och säga åt henne att........
CITAT (tepa @ 21-02-2009, 00:16)  Tack, Flaxss ! Så mitt kunnande var bättre än tantens !!! Nu steg jag väl i graderna ! Och HON ska jobba där bland växterna. Jag tyckte också det liknade en Rumsask, men hon sa nej.. Det var precis vad jag ville höra. Så nu har jag en växt mindre på listan av växter jag SKA ha !!! Tepa Ps, kan inte vänta till måndan, då jag får gå dit och säga åt henne att........  Måste bara fråga Tepa, är det butiken i Godby som du handlar i? Eller är det någon av butikerna i Mariehamn? Verkar vara ett bra och blandat sortiment iaf!
Monaxe, nej. Har aldrig handlat en enda växt i GodbY. Jo, förresten, nån enstaka sommarblomma, när dom var före i Godby än i Mariehamn. Jag handlar i en annan matbutik närmare stan, jag "råkar" ju jobba i närheten, passligt att ta sin lunchpromenad där förbi. Jobbar i Norrböle, så nu vet du säkert vilken butik.
Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
21-02-2009, 11:05
CITAT (flaxss @ 20-02-2009, 23:38)  förstod tyvärr inte riktigt vad du menade. Rumsask är ingen ASK. utan den heter ''Rumsask'' för att den liknar ask som tillhör Syrensläktet (samma som oliv).
jag är väldigt säker på rumsask. men visst jag kan ha fel. Nä, jag menade aldrig så, flaxss. (att rumsask är en ask) Jag skrev bara en förkortning... Ok. Jag litar på er att det är en rumsask, men visst har den väl ganska så stora blad?
Hej
Jag är jättenöjd med min Rumsask. Den växer och trivs där i badrummet, har duschat den två gånger i veckan. Nya skott på gång !
Hälsn Tepa
Eva i Höga
17-03-2009, 08:49
Så kul för dig att den verkar trivas!
TEPA!
Har du en fantastisk kamera hemma som du inte vill lära dej? TOKFIA! Tänk vilka fina bilder som du kan skicka till oss. Snälla snälla.......
Hej Evaisa Den andra kameran är mannens, och jag är ju lite rädd att göra något tokigt, tappa den eller nåt. Men är det något fel på bilderna jag skickat hittills ? Hälsn Tepa
Tepa, fel å fel.....  men med en systemkamera kan du lägga skärpan just där du vill - den är lydigare. Jag svär å gormar åt min kamera (rätt ny o avancerad men inte system) just för att det är så svårt att få rätt skärpa. Hade det funnits en bättre kamera hemma så hade jag givetvis lånat den Hur har du det med vintern tepa? Jag har ett litet skott som skall till dej när frosten har gett sig. Skall jag vänta någon vecka till?
Hej Evaisa
Skottet ja, visst kan det kanske vänta en par veckor. Det var plusgrader här på Åland inatt, men nu framöver ska det bli minus igen på nätterna. Trevligt att du kommer ihåg...
Hälsn Tepa
Hej
Vill bara visa en bild på Rumsasken, som vuxit rejält i sommar ! Den stod ute på altan, men några kvistar blev nog lite brända, det har jag klippt bort. Ska ha den skuggigare nästa sommar.
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|