hjert
Hej, skulle behöva lite råd o tips angående min trädgård som jag tänkte göra en kryddträdgård av i sommar/vår. Jag hade tänkt två olika teman, ett område för örter som kan användas till te/dryck och ett som kan användas i mat/bakning.
Om jag sedan får plats skulle jag ju ha några bara för utseendet/doften också. Jag skulle vilja ha tips på kryddor örter som är enkla fleråriga/perenna och klarar vintern. Sen undrar jag vad som är bäst, finns det några sorter som det är bättre att så upp själv eller är det bäst att köpa dem från plantskola?
Jag skulle vilja också ha tips på om det finns något finare eller roligare sätt än att använda pallkragar?
Jag vill gärna ha en trädgård i lite romantisk/lantlig stil.
Tacksam för alla svar smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle föreslå att du fixar 2 olika platser beroende på hur de vill växa, det finns kryddväxter som vill ha det väldränerat + soligt (flera av dem överlever inte vintern ifall det inte är väldränerat), andra kryddväxter vill ha fuktig mark annars funkar de inget vidare.

Kryddor som vill ha det väldränerat: ex. Timjan, salvia, dragon, vinterkyndel, rosmarin(ej så härdig så man kan behöva köpa nytt varje år, alt. övervinra plantorna inomhus), oregano

Kryddor som vill ha det fuktigare: ex. Mynta, dill, persilja, gräslök, temynta, gurkört, citronmeliss

Ettåriga kryddor som ex. dill, persilja, gurkört skulle jag fröså där får du skörd redan första året. Sår du fleråriga kryddor kan det ta flera år innan du kan skörda. Ska du ha massor av plantor utav varje sort kan det kanske löna sig at fröså annars är det enklare att köpa en planta, många av kryddväxterna kan man sedan lätt föröka genom delning eller sticklingar + sånt som oregano frösår sig rejält.

Vet inte riktigt vilken zon du bor i i norr kan det finnas vissa begränsningar även om mycket brukar vara möjligt tack vare snön.

Här kan du läsa om kryddväxter och hur man odlar dem
hjert
Tack för ditt svar! Det hade jag ju inte ens tänkt på att vissa ville ha det fuktigare. Tänkte att alla ville ha det torrt nästan. Så det får jag givetvis kolla upp. Nej men då köper jag nog plantor på allt förutom dom som inte bara är ettåriga. Man vill ju kunna sjlrda och njuta av dem direkt eller i allá fall ganska så snart:)
del_21
Jag hade en del natursten på tomten ca 25-45cm stora. De gjorde jag ett trädgårdsland av, upphöjd precis som pallkragar, men mycket vackrare. I springorna mellan stenen kan man odla smultron.
Hälsn Del
hjert
o va fint,hade fakttiskt tänkt på sten, mycket vackrare, får ut o plocka när det blir finare väder:)
kasam
CITAT (del_21 @ 01-03-2009, 17:33) *
Jag hade en del natursten på tomten ca 25-45cm stora. De gjorde jag ett trädgårdsland av, upphöjd precis som pallkragar, men mycket vackrare. I springorna mellan stenen kan man odla smultron.
Hälsn Del

Det där lät verkligen fint! tummenupp.gif

Har du någon bild?

/Kasam...som funderar att göra något liknande i kökslandet...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon