|
Jag har just kommit hem från en underbar vandrarvecka på La Gomera (grannö till Teneriffa) och där passade jag på att köpa en påse blomfrön. Tänkte mig att de skulle vara ett-åriga, men vet eg. inte vad jag köpt. Gula klocklika blommor i flockar i topparna, ganska stora tror jag, på påsens bild. Bignonia amarilla (tecoma stans) står det på påsen - någon som känner igen vad det är?
tacksam
Coool! Det är ju en städsegön 6 meter hög klätterväxt. (inget svenskt namn) Den bör klara sig fin-fint hos dig!
Vill stå soligt. Beskärs på våren.
CITAT (MariaS @ 21-02-2009, 11:51)  Coool! Det är ju en städsegön 6 meter hög klätterväxt. (inget svenskt namn) Den bör klara sig fin-fint hos dig!
Vill stå soligt. Beskärs på våren. Hjälp! 6 meter! Och alltså perenn?! Vet ni ngt om hur jag ska sätta igång fröerna?
Red Top
21-02-2009, 11:54
Jag googlade på Bignonia och hamnade här på odla. Det är tydligen en klätterväxt, som inte är vinterhärdig. Du kan läsa mer här Bignonia
Lustigt, nu fann jag den på ett till ställe här på Odla. Gul trumpetbuske kallas den tydligen på svenska, tecoma stans är det latinska namnet. Ingen här som försökt?
Nu har jag sått dessa underliga fröer i min pluggbox, och satt den under lysrör. Fröna såg verkligen mystiska ut, som brutna bitar av en fröskida. Om någon är intresserad finns här gott om frö...
Helen i Piteå Zon 5
22-02-2009, 10:27
Tecoma stans frösådde jag för flera år sedan, det blir en vedartad buske på ca. 1,5-1,7m. Jag har mitt ex. i kruka eftersom den inte är härdig, den har aldrig blommat och jag väntar otåligt för att se om det var 'värt' att vinterförvara den i så många år. Har den svalt och under lysrör under vintern, får ofta spinn och tappar de flesta bladen, på sommaren grön, frisk och frodig.
Jag plockade frö av Tecoma stans på Filippinerna förra vintern. Jag satte dem i mars i år och det kom upp en massa fina plantor. Tyvärr har de inte klarat vintern i fönstret hos mig. Jag ska göra ett nytt försök för jag har flera frön kvar. Det är ju det här med luftfuktigheten och ljuset under vintern som är svårt för tropiska växter. Hoppas du lyckas bättre med dina frön. mvh inger
Om nu mina nysådda frön under lysrör skulle ha den goda smaken att gro, då får jag väl helt enkelt sätta dem i en kruka och ta ut dem till landet - för det är bara där jag odlar grejer.
Men allt det där är helt nytt för mig, jag odlar ju bara grönsaker på friland annars, + tomater i hink mot söderväggen där ute.
Sommarstugan har sedan minst +5 grader hela vintern, och stora fönster mot nordost. Kan det vara ett lämpligt tillhåll för den under vintern tro? Jag är där varannan helg hela året, så vattna kan jag göra då.
Vad tror ni - värt ett försök?
CITAT (EKLO @ 22-02-2009, 11:45)  Om nu mina nysådda frön under lysrör skulle ha den goda smaken att gro, då får jag väl helt enkelt sätta dem i en kruka och ta ut dem till landet - för det är bara där jag odlar grejer.
Men allt det där är helt nytt för mig, jag odlar ju bara grönsaker på friland annars, + tomater i hink mot söderväggen där ute.
Sommarstugan har sedan minst +5 grader hela vintern, och stora fönster mot nordost. Kan det vara ett lämpligt tillhåll för den under vintern tro? Jag är där varannan helg hela året, så vattna kan jag göra då.
Vad tror ni - värt ett försök? Absolut! men vattna den bara varannan gång du är därute. Vid +5 behöver den inte så mycket vatten över vintern.
Fast när jag nu tänker efter: På Gomera där jag köpte fröna, där är det nog eg. aldrig så kallt som +5 grader, det kan kanske krypa ner till +10 på nätterna i nov-dec, men annars håller det nog en bra bit över 14 grader hela året. Och ljusare än här på dagarna vintertid, det är det förstås utan tvekan. Ja, detta bliver ett äfventyr!
joulanta
22-02-2009, 15:59
Har du över frön?? köper gärna några av dej det lät ju spännande
Alexander-VG-zon3
22-02-2009, 16:53
vi får skilja på namnen här
ni har helt skilda arter är
Tecoma stans - är en buske som är lövfällande med gula blommor, övervintras svalt ca +1c +10c (uppgifter om att klara ner till -12c bland annat i usa)kommer från Texas,Arizona (gillar torrt och varmt klimat med sval vinter). tillhör familjen Bignoniaceae.
Bignonia capreolata - är en vinter/städse grön klätterväxt med röda små blommor, övervintras svalt ca 0c +5c. växer vilt i klimat med vinter och anses tåla ner till -20c -23c. kommer från syd/östra och östra Nordamerika. tillhör också familjen Bignoniaceae.
CITAT (flaxss @ 22-02-2009, 16:53)  vi får skilja på namnen här
ni har helt skilda arter är
Tecoma stans - är en buske som är lövfällande med gula blommor, övervintras svalt ca +1c +10c (uppgifter om att klara ner till -12c bland annat i usa)kommer från Texas,Arizona (gillar torrt och varmt klimat med sval vinter). tillhör familjen Bignoniaceae.
Bignonia capreolata - är en vinter/städse grön klätterväxt med röda små blommor, övervintras svalt ca 0c +5c. växer vilt i klimat med vinter och anses tåla ner till -20c -23c. kommer från syd/östra och östra Nordamerika. tillhör också familjen Bignoniaceae. och Bignonia amarilla som denna tråden handlar om, är också städsegrön, men med gula blommor och ska tåla -16 till -21 grader.
Alexander-VG-zon3
22-02-2009, 18:14
CITAT (MariaS @ 22-02-2009, 17:23)  och Bignonia amarilla som denna tråden handlar om, är också städsegrön, men med gula blommor och ska tåla -16 till -21 grader. Bignonia amarilla är synonym för Tecoma stans. tråden handlar om Tecoma stans vilket är det korrekta latinska namnet.
Bignonia amarilla (tecoma stans) Står det i första inlägget.
Tecoma stans är det riktiga namnet för Bignonia stans eller Stenolobium stans. Uppenbarligen har vi helt olika uppslagsverk att hämta vår information ifrån.
EKLO får väl ta den information hon litar på...
Alexander-VG-zon3
22-02-2009, 19:20
CITAT (MariaS @ 22-02-2009, 19:04)  Bignonia amarilla (tecoma stans) Står det i första inlägget.
Tecoma stans är det riktiga namnet för Bignonia stans eller Stenolobium stans. Uppenbarligen har vi helt olika uppslagsverk att hämta vår information ifrån.
EKLO får väl ta den information hon litar på... Bignonia amarilla finns inte med i skud eller hos davesgarden eller i Plants for a future. söker man på Bignonia amarilla får man exempel upp detta läs här http://www.infojardin.com/foro/showthread....585&page=35 (rätt så långt ner) kan citera in texten också - Nombre científico o latino: Tecoma stans
- Sinónimo: Bignonia stans
- Nombre común o vulgar: Bignonia amarilla, Roble amarillo, Trompeta de oroär jag inte helt borta i språket så blir det på svenska - korrekt latin: Tecoma stans - synonym: Bignonia stans - folkmuns namn,''common'' namn: Bignonia amarilla, Roble amarillo, Trompeta de oro alltså vad jag förstår så är Bignonia amarilla ett ''lokalt,påhittat'' namn som inte är korrekt namn på latin eller för arten.
Jag är möjligen lätt korkad - men tycker ni inte precis samma sak? Båda två hävdar med bestämdhet att blommans latinska namn är tecoma stans, och det är säkert rätt som Flaxx skriver att namnet Bignonia amarilla är det spanska vardagsnamnet - båda står ju på påsen helt enkelt. Men det råder ju ingen tvekan om det latiska, om arten alltså.
Det är bara det att jag har hittat Bignonia amarilla som vetenskapligt namn, som inte var synonymt med Tecoma stans. Men skit samma. Informationen och odlingsråden är ju ungefär densamma utom möjligen härdigheten då.
Alexander-VG-zon3
23-02-2009, 09:39
CITAT (MariaS @ 23-02-2009, 09:29)  Det är bara det att jag har hittat Bignonia amarilla som vetenskapligt namn, som inte var synonymt med Tecoma stans. Men skit samma. Informationen och odlingsråden är ju ungefär densamma utom möjligen härdigheten då. var kommer Bigonia amarillo ifrån då? härdigheten tror jag inte är nåt så där jätte bra i sverige, för någon av arterna men man vet aldrig. jag tror inte dom är testade här så mycket. dock hade det varit intressant att skaffa Bignonia capreolata då den dels växer i klimat som får frost och anses klarar en hel del.
Den ska komma från USA (midwest) och vara härdig USDA 6-10.
Alexander-VG-zon3
23-02-2009, 09:57
Kanske dags att kolla hur härdig den är då  vi som gillar att testa menar jag... Bignonia capreolata vore också kul att testa
Jag har varit inne på Infojardin, men eftersom jag hittade en web på engelska med bilder och allt , och eftersom dom flesta här kan engelska så stoppar jag in den länken., Jag har satt frö ett antal gånger, och i somras kom det upp en oförhappandes i samma krka där jag har en Jacaranda , men tyvärr dog Bignoninan i vintras. Jag tror att den är rätt skör när den är liten, så om den gror ska du nog försöka skydda den så mycket du kan Här nere kallar vi den enbart Bignonia. klicka här
Tack Lissa, det var roligt att se alla bilder man kunde få fram på den gula trumpetbusken, men synd att jag hittills inte fått fram en enda bild där man fått nån uppfattning om hur stor och maffig den bli om den har det som den ska ha det - oftast är det som här bara bilder på enskilda blomflockar och inte på hela busken.
Hoppas MariaS och Flaxx ser artbestämningsnyckeln och testar den, jag förstår den nämligen inte, den känns väldigt annorlunda än de (svenska) bestämnningsnycklar jag är van vid - dessutom är jag totalt ringrostig på artbestämning, men det är kul!
Artbestämningsnyckeln sträcker sig långt. Här i sverige använder vi ju kanske på sin höjd familj, släkt, artepitet och sortnamn. (de 4 sista) Att det är grunden planta/växt är mer en självklarhet (första) och behöver ju knappast nämnas. Så nu ska vi se om jag kan det korrekt... Det hierarkatiska systemet indelas i: Hierarki Överfamilj Division Subdivision Klass Underklass Överordning Ordning Underordning Familj släkt art sort
Nu har jag klantat mig och tryckt bort förklaringen på det periodiska systemet flera gånger...
Hierarki: Hierarkin delas in i sex grupper, varav djur och människa är några. I detta fallet talar vi i alla fall om växtriket Överfamilj: Lite svårare att förklara, men här handlar det om huruvida de är kärlväxter eller inte Division:Här finns det ett antal grupper, men den som är störst och vi kan mest om, är gruppen fröväxter Subdivision: som sen delas in i blomväxter, och barrträd Klass: Nästa indelning till lummerväxter, Fräkenväxter, ormbunksväxter eller fröväxter (Igen) Underklass: Delas åter in i barr (Pinidae) eller blomväxt (Magnolidae) Överordning: Här delar man upp blommans, fruktens, blomställningens och bladens byggnad Ordning: Nu har vi kommit till det du nog känner igen. BEstämningsnycklarna. Huruvida de är växter utan synliga blommor och frön (sporgömmeväter, axlik frösamling) eller växter med blomma och frö Underordning: Detta steget är där vi hittar kärlkryptogamer, Träd buskar ris, vattenörter, landörter, o.s.v Familj: Nu har vi kommit fram till samlingsnamnet på en av grupperna av träd buskar ris. Detta kallas familj och inkluderar alla närbesläktade släkten under ett familjenamn... Bignoniaceae där bland annat Catalpa och Jacaranda även ingår. släkt: Tecoma är släktnamnet här. Kan ses som när vi presenterar oss med vårt efternamn först. art: och här är arten stans eller vi kan kalla det förnamnet.... sort: Det är här vi kan hitta diverse egennamn på växter. Echinacea purpurea 'Magnus' är ett exempel. Det är lite som när vi får ett smeknamn, kan man säga.
Hoppas att jag förklarat så du förstår.
En sammanfttning från diverse webs år mig att tro att det blir en buske eller ett lträd, kan komma upp till 2-7m högt träd, men i trädgårdar blir det oftast en buske som man tuktar efter blommning för att behålla formen. Men jag har också sett att en del har den till att täcka murar med , och den har då ofta " griptentakler" så du får väl hålla uppsikt över hur just din utvecklas..Eftersom man kan ha den i en stor kruka så lär den ju då bli mindre i omfång.. Den vill ha soligt, och är van vid tropiskt till subtropiskt klimat, plus milt medelhavsklimat..Den kan tåla enstaka dag med -2c, men vill helst inte vara under plus 10c Sås i mars 2 cm djupt i bra sandig, lerhaltig och väldränernade jord i fröbäddar, och efter 4 månader borde man ha en växt på ca 40 cm, och då först ska man plantera om den..( lite väl snabbt eller ?) Ju mer sol, ju fler blommor..
joulanta
04-03-2009, 21:32
Miljoners tack för fröna  Dom kom idag så nu är dom planterade. Har nån fått upp fröna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|