Full version: Dagens ROS
svennis
Tänk när det blommar! Honungsrosen... yes.gif

'Sköna Helenae' heter den när jag pratar med den...

Sköna Helenae.jpg

Bimöte Honungsros.JPG

susehn
laugh.gif OOOoooo Svennis, hon är verkligen skön, din Helena!! De två ex som du har skickat till mej har jag planterat på varsin sida om pergola-uterumsingången, ska bli verkligt spännande att se hur det tar sig ut i sommar! Är inte helenan rätt snabbväxande? Hoppas de.... nakna pergolor är inte så snyggt....!

Det var nästan så man kunde höra bisurret på nedre bilden! bravo.gif
svennis
Visst växer 'Sköna Helenae' snabbt Du ser här. Jag är ju inte 100år ännu. santa.gif
Har ännu inte sett några rotskott. De som är rädda för det.
Ezereht
Den är så fin, men Svennis skulle inte den uteplatsen vara snyggare om du målade planket grönt? Brunt såg lite trist ut. Jag kommer å målar, jag gillar sånt! wink.gif

renate
Jaaaaaaaa; Schöna Helenae ÄR en skönhet det må jag säger.Bra placerat uteplats då känner man doften och hör mumle och bisurret.
Jag älskar mina honungsrosor.De sjuter inga rotskott mina gör det i alla fall inte.Hur det blir med de frösådda vet jag inte än.

Honungsrosen i all sin prakt

Honungsros nr2

svennis
Hej Renate!
Bra bilder du har. yes.gif
Saknar närbilder. Har du någon?
svennis
[quote name='Ezereht' date='21-02-2009, 16:27' post='978423']
Den är så fin, men Svennis skulle inte den uteplatsen vara snyggare om du målade planket grönt? Brunt såg lite trist ut. Jag kommer å målar, jag gillar sånt! wink.gif
Det är på bigården!
http://web.telia.com/~u76904017/index.htm
De målar med Cuprinol! Det är jag förgiftad av. sad.gif
Numera målar jag helst med Falu Rödfärg... laugh.gif

Honungsros x.JPG

Stiffe
Japp. Falu rödfärg är den överlägset bästa färgen alla kategorier. Den är lättmålad, underhållsvänlig, billig, behöver aldrig skrapas och spacklas, kan målas i alla väder, (undantaget minusgrader och slagregn), och den är miljövänlig. Dessutom fungerar den förvånansvärt bra ihop med i stort sett alla rosor.
/S
Ezereht
visst finns falu rödfärg i lite olika nyanser nu för tiden också?
Kajsa
Och här var det blommiga tråden, alldeles ljuvliga bilder rose.gif har ingen Hybrida och nu har jag beställt Starkodder i vår det får räcka.
renate
Jag har rotat lite bland bilderna och hittade några närbilder på hybridan.Bilderna bör klickas upp för att får bra effekt.
[attachment=31111:PICT6309__Large_.JPG] 2005
[attachment=31110:En_klase...__Large_.jpg] 2007
[attachment=31112:2008_07_...__Large_.JPG] 2008
Stiffe
Ahh, det var riktigt härliga bilder Renate. tummenupp.gif Oj vad sugen man blir på sommaren.
/S
AnnammA
CITAT (Stiffe @ 24-02-2009, 21:14) *
Ahh, det var riktigt härliga bilder Renate. tummenupp.gif Oj vad sugen man blir på sommaren.
/S

Instämmer! tummenupp.gif
Lilla Sibirien
Min hybrida är nu inne på sin andra sommar hos mig och den har ännu inte blivit stor.
[attachment=37933:Hybrida__r_2.jpg]
Men vilken fin doft, trots att den inte har slagit ut i full blom. Jag har stora förhoppningar
på denna ros till nästa sommar när den vuxit till sig. Hos mig skall den få vara friväxande.

Detta år har varit ett bra år för all tillväxt här, med mycket regn. Här syns de nya grova tillväxten.
[attachment=37934:Hybrida_...tillv_xt.jpg]
Jag tycker att denna ros har en otroligt fin doft. tummenupp.gif
Synd bara att jag nu far bort och inte kommer att få dofta på den då den slår ut i full blom.
renate
[attachment=37935:P1030148__Large_.JPG] Sköna Helena idag.
Så här kommer din hybrida också ser ut lilla sibirien,den är trög i starten sedan ränner den iväg så man hinner inte med klippningen.
Lilla Sibirien
Härligt!! tummenupp.gif
Jag är urväntad, men jag tror på den, den är tålig och klarade fjolårets försommartorka
bra (jag glömde den några veckor).

Den doftar helt underbart! Finns det någon annan växt som kan ståta med liknande fin doft?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon