|
Åsa Sthlm-Roslagen
21-02-2009, 14:07
Hej Jag planterade frön den 12 feb, mina tomat och squash frön har grott och är nu små plantor. Men jag har inte fått en enda planta av chili eller paprika, så nu undrar jag hur lång grotid det är på dessa frön? Är det dax att ge upp på dessa frön och sätta nya?
Åsa, mälardalen zon 2
21-02-2009, 14:19
1-4 veckor är inom normal groningstid för paprika/chili så nej du behöver nog inte så nya fröer paprika/chili brukar ha bra grobarhet på fröerna.
Dremot behöver du nog så om squashen, squash sås ca 4v innan utplantering och du kan inte plantera ut dem i mars. Squash som sås för tidigt kan vara knepig att få att överleva tills det är +15C i mrken och även om man får dem att överleva brukar de vara ganska sjukliga och ohyredignande plantor. (även tomaten är något tidig ifall du inte har uppvärmt växthus ca 6-8v innan utplantering är lagom att börja förkultivera)
Jag planterade i januari någon gång och de har just kommit upp. 2-4 veckor står det på de sorter jag har sått.
blomkronan
21-02-2009, 14:30
CITAT (Åsa Sthlm-Roslagen @ 21-02-2009, 14:07)  Hej Jag planterade frön den 12 feb, mina tomat och squash frön har grott och är nu små plantor. Men jag har inte fått en enda planta av chili eller paprika, så nu undrar jag hur lång grotid det är på dessa frön? Är det dax att ge upp på dessa frön och sätta nya? Tålamod  dom kommer  mina grodde på 9 dagar på några sorter andra tog 18 dagar på sig. Både när det gäller chili och paprika Alla frön jag satte grodde så det blev grodd till 100%
Meriona
21-02-2009, 15:06
CITAT (Åsa Sthlm-Roslagen @ 21-02-2009, 14:07)  Hej Jag planterade frön den 12 feb, mina tomat och squash frön har grott och är nu små plantor. Men jag har inte fått en enda planta av chili eller paprika, så nu undrar jag hur lång grotid det är på dessa frön? Är det dax att ge upp på dessa frön och sätta nya? Jag sådde en sort 7:e (från frukt) och en sort 14:e (köpefrön) men ingenting har visat sig ännu...
symmetri
21-02-2009, 15:58
Mina chilifrön har grott inom allt från 7 dagar (jalapeno t ex) och 17 dagar (Hot banana).
WingDing
21-02-2009, 19:32
Är jorden för kompakt eller för kall (minst 24-26grader) är den för kall så tar det om det gror väldigt lång tid.
Jag sådde för 1mån sen 300 frön allt har kommit upp vissa är 10cm men vissa e bara 3cm.
Jag satte en utetemp mätare i krukjorden så jag visste att den inte vart kallare än 24grader.
Mvh Fredrik
Åsa Sthlm-Roslagen
22-02-2009, 08:23
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 21-02-2009, 14:19)  1-4 veckor är inom normal groningstid för paprika/chili så nej du behöver nog inte så nya fröer paprika/chili brukar ha bra grobarhet på fröerna.
Dremot behöver du nog så om squashen, squash sås ca 4v innan utplantering och du kan inte plantera ut dem i mars. Squash som sås för tidigt kan vara knepig att få att överleva tills det är +15C i mrken och även om man får dem att överleva brukar de vara ganska sjukliga och ohyredignande plantor. (även tomaten är något tidig ifall du inte har uppvärmt växthus ca 6-8v innan utplantering är lagom att börja förkultivera) Hej Åsa! Tack för svaret, jag väntar ett tag till innan jag sår om paprikan och chilin. Tråkigt dock att höra att jag är för tidig med squashen och tomaterna. Jag vet inte om det gör någon skillnad i att jag har dem under extra belysning i 15 grader inomhus, när det blir lite varmare åker de ut på balkongen under dagen tills att det blir varmt nog att stanna ute nattetid. Jag brukar inte planera ut plantorna förrän tidigast i slutet på maj, då under skydd.
Åsa, mälardalen zon 2
22-02-2009, 09:18
Tomaterna kan gå att hålla nere i storlek med lite lägre temp (helst ej under +7C) + bra ljus, men squashen får man nog vara beredd med nya fröer till, de gillar inte låga temperaturer så det kommer att dröja mycket länge tills man kan ha dem ute på dagarna. Om du scrollar ner på denna sida hittar du en tabell där det står på ett ungefär hur många veckor innan utplantering man bör så olika grönsakssorter(chilin/paprikan stämmer dock inte tycker jag många sorter har längre utvecklingstid än tomat och kan behöva förkultiveras några veckor tidigare, odlar man snabba sorter som jag gör kan man så 6-8v innan utplantering, om man inte gör det kan man ibland med vissa chilisorter behöva börja fröså i jan-feb)
Åsa Sthlm-Roslagen
23-02-2009, 09:55
Nu kan jag meddela att två små chiliplantor har börjat titta upp! Väntar fortfarande tålamodigt på parikorna, tack för alla svar!
Jag brukar gro frön i papper eftersom jag är otålig (de gånger jag provat att så paprika och tomat i jord har de inte kommit upp - antagligen blev det för blött) och då gror paprika och snabb chili på ett par dagar. Sweet Banana tog några dagar till och jag väntar fortfarande på Aji Blanco Cristal som haft en dryg vecka på sig.
susanneedgren
09-03-2009, 20:29
CITAT (Vevsan @ 08-03-2009, 08:12)  Jag brukar gro frön i papper eftersom jag är otålig (de gånger jag provat att så paprika och tomat i jord har de inte kommit upp - antagligen blev det för blött) och då gror paprika och snabb chili på ett par dagar. Sweet Banana tog några dagar till och jag väntar fortfarande på Aji Blanco Cristal som haft en dryg vecka på sig. Gro frön i papper? Hur gör man, låter super. Hälsningar Susanne
Det stod en artikel om det i senaste Allt Om Trädgård faktiskt (plötsligt kände jag mig modern!). Smidigt, speciellt för paprika, tomat, gurka och squash (och dahlia, nejlikor, tagetes)
Jag brukar ta en pappersservett eller nåt sånt lagom stadigt (toappapper rasar sönder och groddarna växer fast i det), fukta den, lägga fröna på halva, lägga över andra halvan och lägga alltihop i en genomskinlig plastburk med lock (såna där man får pastasallad i, typ). Plastpåse funkar också men är lite krångligare när man vill kolla om det grott. Lägg varmt om det är varmgroende, annars i rumstemperatur.
Det är en fördel med rätt platta frön och hanterbara i storlek. Ibland går det lite för fort bara, lade ett gäng "Queen Anne's Pocket Melon" på grodd för några dagar sedan, ställde den på oljepannan (de ska ha typ 28C för att gro) - glömde kolla igår och nu hade allihop grott och växt ihop i ett stort gytter. Suck...
Väntar fortfarande på Aji Cristal Blanco. Den verkar lite seg men fröna ser lagom feta ut så hoppet finns.
CITAT (Vevsan @ 10-03-2009, 19:01)  Väntar fortfarande på Aji Cristal Blanco. Den verkar lite seg men fröna ser lagom feta ut så hoppet finns. Nu har även Aji Cristal Blanco grott i sitt papper (det tog nästan 2 veckor). Vet inte om de brukar vara sega eller om det var tillfälligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|