Full version: Basilikafråga.
Monarda
Hur är det med alla olika sorter av basilika, har dom ungefär samma groningstid? Tänkte så Citronbasilika och Thailändsk basilika och ev någon mer.
MariaS
Jo, de har samma groningstid. Själv blandar jag flera sorter i samma påse och sår i krukor i köket. De går att odla året runt om man bara har bra belysning.
Monarda
Och så kommer nästa fråga: Hur lång tid ungefär?
Ramred
Min basilika grodde på några dagar i köksfönstret.
Lillin
Kan jag då ställa en följdfråga, man sår ju basilikafröna i såjord, är det verkligen tillräckligt för att den ska bli stor och frodig eller måste man skola om den i mer näringsrik jord?
Åsa, mälardalen zon 2
Man skolar om dem när de fått karaktärsblad och sedan är det bra om man flyttar över dem gradvis i större krukor, man kan få rejäla buskplantor ifall man ger dem plats för rotsystemet.

Om det är vanlig basilika är det lagom med runt 4-5 fröplantor/kruka när man skolar om.

(man kan också så 5-6fröer direkt i krukor och ex. fylla krukan med vanlig krukväxtjord och bara 1-2cm såjord ovanpå och sedan fröerna ovanpå såjorden, basilika brukar gro ganska snabbt)
MariaS
Jag sår basilika direkt i plantjord. Har aldrig varit några problem. Kraftiga fina plantor varje år!
Lillin
Tack så mycket!
pajper
Dum fråga som nybörjare, men hur ser ett karaktärsblad ut?
HelenJ
Först när fröet gror kommer hjärtbladen. (Det finns enhjärtbladiga och tvåhjärtbladiga växter (och barrväxter).) Därefter kommer karaktärsbladen. Det är de som ger växten karaktär - basilikablad på basilika, rosmarinblad på rosmarin osv. Man kan också säga "de första riktiga bladen" - men karaktärsblad är det rätta namnet på dem.
Nina K
Mina basilikaplantor blev långa och rangliga trots söderfönster (bara den rödbladiga - alla andra ser fina ut). Det är ca 10 cm till hjärtbladen och kanske totalt 12-15 innan de första karaktärsbladen. Ser ut lite som hårt drivna köpe-basilika...snyft....
Kan man plantera ner dem i jorden vid omskolning? Som med tomater...? De kanske inte bildar nya rötter utan ruttnar i stället, och då kan jag lika gärna så nya nu på en gång.

Jag har tillgång till lysrör, men trodde ljuset skulle räcka nu i april.

Åsa, mälardalen zon 2
Det går utmrkt att plantera ner basilika ända upp til hjärtbladen, basilika brukar bli långa och jag brukar bara stoppa ner dem djupare sedan vid omplanteringen.
Nina K
Ok, tack! Då ska jag testa det med en gång.
officinalis
Det kan skilja sig. Mina basilkor växer åtminstonde olika. Vanlig basilika har jag haft bäst lycka med. De gror inom 1-3 veckor ungefär.
reggae
CITAT (Monarda @ 21-02-2009, 18:30) *
Hur är det med alla olika sorter av basilika, har dom ungefär samma groningstid? Tänkte så Citronbasilika och Thailändsk basilika och ev någon mer.

reggae
I år testar jag vaniljbasilika (Impecta) med "kryddig doft och vaniljton". Det finns så många att det är svårt att välja. (reggae) blomma.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon