Full version: Lök i kruka
vonne
Undrar om lök behöver frostbehandlas för inomhusdrivning?
kryddan
Menar du blomsterlök? Jag är ingen hejare på sådant, men de brukar inte vilja stå i stugvärmen direkt. Det brukar inte hända så mycket i krukorna förrän jordtempen är nere i 10 grader, däremot mår de väl inte så bra av att frysa ner helt. Det blir ju rätt kallt i krukor som står ute rolleyes.gif .

Jag har mina på balkongen och täcker in dem senare när vinterrusket börjar.

Hoppas någon annan kan ge dig vederhäftigare råd!
saga
Jag har läst att man skall gräva ner krukan med lökarna utomhus och sedan ta in dem ca två veckor innan man vill att de skall blomma? personligen tyckte jag två veckor för blomning lät kort, kanske menade de att det tar två veckor för löken att sedan komma igång?
Hälsningar
Saga
lurvig
Vet inte om jag har haft tur... Köpte en jättepåse med hyacintlökar för ett tag sen.. det var inga specialbehandlade lökar, utan sådana man skulle ha till våren... Djärv som man är tänkte jag att det får bära eller brista... Planterade dom med halva löken i sandblandad jord och ställde in dom i garderoben.. varmt ,men mörkt (ska ju stå svalt och mörkt).. Tittade till dom häromdagen (satte dom för en vecka sen) och dom har rotat sig väldigt!! rötterna sticker redan ut från undersidan av krukorna!! Vem vet.. kanske får jag 50 hyacinter till jul....

Lurvig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon