Full version: Persimon ?
Motti
Vad är en persimon och hur ser den ut i blom ?fick en rotbit på en sådan som bonus från Odla , ska sättas i jord nu .Tar tacksamt emot tipps !ska roten stå soligt osv .Hur lyckas man bäst med den ?

Motti
Red Top
Persimon är för mig en frukt man kan hitta i fruktdisken. Googlade lite och hittade en bild på ett blommande persimonträd.

Så här ser frukten ut:
Alexander-VG-zon3
är du säker på att det är en Persimon?

har aldrig hört att man förkar dom igenom rotbitar, däremot sticklingar om det är det du fått?

och också igenom frön funkar ju.

Motti
PENSTEMON ska det ju va blush.gif hjärnan spelade mig ett spratt där whist.gif
Anki V
Stod det inget mer än penstimon.......det finns flera tusen olika penstemoner.

/Anki
4:an
jag fick en penstemon whippleamus....googlade och såg en liten lila söt blomma...skall stratifieras verkar det som
Motti
Penstemon "chocolate drop" heter den !öppnade påsen nu och hittade ett litet plaströr med pyttesmå frö i ,trodde hela tiden att det va en rot whistling.gif Jo det finns lite info på påsen men ingen bild på blomman !skulle vara kul att få se hur de ska bli .Om jag förståt rätt så är det väl en släkting till Anemonen ?Vilket fall så blommar den sent augusti september.Förgro jag dom inne nu så blommar de i år,så jag på friland blommar de nästa år .Spänande blir det giggle.gif
Anki V
Ingen vidare bild men den mörklila mitt i är en "chocolate drop"/dysterpenstemon

[attachment=31115:Dyster.jpg]

/Anki
HelenN
Jag har sått Dysterpenstemon i år och den grodde inne efter 13 dagar, men det står i såråden att om den inte grott inom 4-6 vekor inomhus så ska den ställas ut....så den gror till våren:)
Motti
Tack för den fina bilden Anki .v !den var ju jättevacker rolleyes.gif Hoppas jag får fart på mina frön nu då smile.gif

Lämås tack för tipset !jättebra att veta om börjar undra över varför det inte bli något flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon