Full version: Magnolia
DykUnderYtan
Vi blev i somras med stor tomt och jag har alltid drömt om att ha magnolia i min drömträdgård, som vi nu har. smile.gif

Fick ett presentkort i julklapp på Plantagen så jag kommer väl att köpa magnolian där. Någon som vet ungefär när de brukar finnas ute i trädgårdshandeln? Bor strax söder om Sthlm.

Tacksam för alla tips och råd jag kan få om magnolia, vilken sort ska jag köpa?

Ha en trevlig söndag allihop!
/Mia
http://miashem.blogspot.com/
Åsa, mälardalen zon 2
De kommer till våren, köp dock inte de där första plantorna som kommer och som står ute då nätterna är något för kalla. Det händer nämligen att de magnolior som kommer med transporterna har börjat grönska, de kommer ju ofta från odlare söderifrån och när dessa plantor sedan utsätts för några kalla nätter så får de ofta skador.
Jan af Lisö
Det har skrivits många spaltkilometer om magnolior på detta forum, det är bara att söka under "Magnolia" eller liknande.

Skall jag vara ärlig så har jag ingen större förtroende för Plantagen, har sett hur deras träd ser ut vi ett par tillfällen. Men det finns kanske sämre och bättre butiker där också ?

Det viktigaste:
1. Se till att magnolian är krokodlad (alltså inte bara inkrokad) med fina, friska rötter. Be att få se rötterna.
2. Plantera inte magnolian förrän risken för nattfrost är över, i Stockholm är det i juni. Låt den stå hemma på balkongen, men ta in den vid risk för nattfrost.

Övriga tips hittar du om du söker under "magnolia", alt om det går, sök efter mina magnoliainlägg för de är många.
----------

Intressant det som Åsa skrev. Minns att för ett par år sedan när jag var på Trädgårdshuset i Skarpnäck så hade de täckt alla sina magnolior med tjocka mattor när det var kallt och sålde dem först när frostperioden var över !! Så gör en seriös handelsträdgård !!! Det blir ett stort problem när magnolior som börjar grönska i Europa tidigt exporteras till kalla Norden !!!
Lars-Erik Jonsson
CITAT (Jan af Lisö @ 22-02-2009, 21:30) *
Det har skrivits många spaltkilometer om magnolior på detta forum, det är bara att söka under "Magnolia" eller liknande.

Skall jag vara ärlig så har jag ingen större förtroende för Plantagen, har sett hur deras träd ser ut vi ett par tillfällen. Men det finns kanske sämre och bättre butiker där också ?

Det viktigaste:
1. Se till att magnolian är krokodlad (alltså inte bara inkrokad) med fina, friska rötter. Be att få se rötterna.
2. Plantera inte magnolian förrän risken för nattfrost är över, i Stockholm är det i juni. Låt den stå hemma på balkongen, men ta in den vid risk för nattfrost.

Övriga tips hittar du om du söker under "magnolia", alt om det går, sök efter mina magnoliainlägg för de är många.
----------

Intressant det som Åsa skrev. Minns att för ett par år sedan när jag var på Trädgårdshuset i Skarpnäck så hade de täckt alla sina magnolior med tjocka mattor när det var kallt och sålde dem först när frostperioden var över !! Så gör en seriös handelsträdgård !!! Det blir ett stort problem när magnolior som börjar grönska i Europa tidigt exporteras till kalla Norden !!!

Lars-Erik Jonsson
Hej Jan,

Det verkar som följande nya zealändare har överlevt vintern i min trädgård: Apollo, Athene, Ian´s Red, Serene och Shirazz. Alla utom Shirazz är unga plantor, så än är inte faran över. Jag har också köpt en Milky Way från Eisenhut. Den har åkt in och ut i förrådet i tre veckor p g a de kalla nätterna. Men nu är den planterad. Min Star Wars har en enorm tillväxt och nu väl 8 - 10 stora knoppar. Det vore ju fantastiskt om det här skulle lyckas på några års sikt. Har också beställt några relativt säkra kort, Heaven Scent och Spectrum. Båda borde gå fint här i zon l.

Hälsningar ! // Lars-Erik
DykUnderYtan
Tack för era svar och tips, jag ska kika i de andra trådarna också.

Att jag just tänkt köpa den på Plantagen är för att jag fått ett presentkort dit som borde räcka gott till en magnolia. smile.gif
Jan af Lisö
Lars-Erik

Låte bra, tänk dock på att det är nu, åtminstone hos mig, svåra tider för magnoliorna. På dagarna kan det bli upp till 10-12 grader, sen blir det minusgrader på nättrena. Magnoliorna kan luras att komma igång för tidigt, och sedan kan nattfrosten förstöra nyutvecklade blad. Likaså är det den tid nu som barken kan spricka på magnoliorna pga temperaturskillnader.

Men jag följer med spänning dina mgnolior, NZ magnolior är så otroligt vackra !!!
Hannele
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-02-2009, 10:11) *
De kommer till våren, köp dock inte de där första plantorna som kommer och som står ute då nätterna

Jag tycker att plantorna alltid är bäst att köpa tidigt på säsongen,
i stället för att låta stå länge i kruka i affären.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon