miss_marilyn
[attachment=31097:blomma.jpg]

Denna fina blomma har vuxit vilt på olika ställen i vår trädgård sedan vi flyttade in. Har noterat att grannen har den i sin rabatt med. Den finns som rosa och som vit (har för mig att de är lika i övrigt). I höstas samlade jag in fröer från frökapslarna och det skulle vara intressant att veta vad den heter.

Det närmaste en novis som jag har hittat är sockros? Men den ser inte ut att vara PRECIS likadan?

Obs, fotot är på den sista blommande blomman, innan frosten tog den...

TACK på förhand!!
EKLO
Jag skulle gissa att det är någon slags malva - kanske en gråmalva?
Red Top
Malva är min gissning också, men bladen gör mig lite fundersam på vilken sort det kan vara. Kanke malva sylvestris?
Chamomille
Ja, det ser då ut som en gråmalva smile.gif
Red Top
Gråmalvans blad är inte så flikiga, tror jag. g.gif
Maggan H
Jättefin är den, bladen liknar fikon men det är det ju inte.
igl
du skriver att den finns i både vitt och rosa och då tror jag det är myskmalva, Malva moschata.
mvh
inger
Red Top
Bladen ser inte ut som myskmalva heller. Den har jag i mängder. Bladen på myskmalvan är inte så breda som på miss marilyns bild. Hittade ingen riktigt bra bild, men den här får duga.

Eva 33c
Ytterligare att malva förslag att jämföra med är Malva alcea, rosenmalva. Den är rätt lik myskmalvan tycker jag, men blir högre. Kallas tydligen för "den svenska stockrosen" ibland...
Red Top
Envis, som jag är, hävdar jag att de bladen inte heller stämmer överrens med bilden i inlägget.

Rosenmalva:
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon