Tuvalina
22-02-2009, 10:48
Igår frågade jag på ett kafe om vad det goda gröna på min macka var, och det var ärtskott. Kan nån hjälpa mig?! Vad är det? Vanliga ärtor, och man tar bara skotten? Vilken sorts ärtor i såna fall? Eller är det en "egen" växt?
Hoppas nån kan hjälpa mig, för det var verkligen gott! :-)
Åsa, mälardalen zon 2
22-02-2009, 10:53
Det går bra att ta vanliga sockerärtsfröer och bara så dem i en låda med jord och sedanskörda skotten när de kommer.
Vet inte om det går med vanliga gula ärtor tror dock inte de är lika söta som skotten från sockerärtor.
Själv brukar jag köpa ärtskott på ICA under vintern, jag sår ibland ärtor för skottproduktion ute när det är sommar.
Red Top
22-02-2009, 10:55
Det är vanliga ärtor som man groddar.
Om du vill grodda, så finns det lite tips här:
Grodda
Åsa, mälardalen zon 2
22-02-2009, 10:58
Ärtskott och ärtgroddar är inte riktigt samma sak men båda är goda.
Man kan ju bara grodda torra fröer, så det bör vara gula eller gröna ärtor. De blir ganska långa, tekniskt kan man nog äta själva ärtan också, men den kan nog vara lite svårtuggad!
Red Top
22-02-2009, 11:30
Nu har jag läst på lite!
Det är toppskotten på sockerärtor man använder till det som serveras på smörgåsarna. Man får vara noga med att hela tiden klippa av toppskotten, så att inte plantan växer sig för hög. Så bara sockerärtor i en lagom stor låda/ask, så har du alltid tillgång till delikatessen.
Annars är ärtgroddar väldigt gott också
Tuvalina
22-02-2009, 12:24
Tack! Tänk att det var så enkelt! Ska genast köpa sockerärtsfrön och lägga till de andra experiementen på fönsterbrädan. Tack igen för alla svar!
*Ulrica*
22-02-2009, 12:47
Du kan göra på samma sätt med solrosfrön, det är jättegott! Det går säkert att använda en massa olika ärtor, bönor och frön till skott. Och ska man göra groddar finns det ju massor att välja på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.