|
Hej jag läste här nyss att man bör vattna en matsked i månaden till en aloe vera så mina är dränkta i jämförelse  . Jag har nu tagit upp dem och tänker torka dem någon dag för att sedan plantera i kaktusjord men tror ni de tar sig? Jag bifogar bilder på eländet. Alla är från samma blöta krukar men den stora är då moderplantan.
De små har ju fina rötter och får bara mamman torka till, ska det nog inte vara några problem.
Men sätt dem inte i kaktusjord. Den innehåller för mycke mull. Blanda istället plant eller krukväxtjord med sand eller fint grus till hälften. De mår de bättre av.
Okej tack det låter tryggt. Då får jag skaffa lite ny jord isf  . Nyligen läste jag att man kan riva lös "bladen" från stammen och stoppa ner i jord som sticklingar, kanske det är en bättre ide med moderplantan? Då kan jag ju få en hel arme aloe vera, om inte alla dör vill säga!
Om du bara river loss bladen från din Aloe arborescens, kommer veran att blöda ut om du sätter den i jord. Ska du försöka föröka en Aloe med bladsticklingar MÅSTE dessa torka minst en vecka innan plantering i nästan helt torr jord/sand. Det gör du ju redan med din mamma och den producerar betydligt fler sticklingar direkt, än vad bladen kommer göra de närmaste åren.
Tack för frågan
Du behöver bara ta bort rötterna som blivit ruttna.
H: Bassam
CITAT (Bassam @ 22-02-2009, 15:12)  Tack för frågan
Du behöver bara ta bort rötterna som blivit ruttna.
H: Bassam Rötter som ruttnat på en Aloe existerar inte. Däremot har man problem om stammen börjat ruttna. Förruttnelsen sprider sig inne i stammen inifrån och ut. Man kan alltså ha röta i stambitar man tror är friska.
Sådär nu är de planterade i "Så- och kaktusjord" blandat med tvättat smått grus. Den stora är lite gulbrun men hoppas den klarar sig, jag ska inte komma nära med vattenkannan!
WingDing
26-02-2009, 20:03
Efter jag läst igenom vad ni har sagt om eller hur å vilken jord man skall ha så måste jag erkänna att jag har gjort allt fel men det verkar funka ändå.
Kör såjord med 20% kattsand för drenering mm & kör underbevattning tillsammans med Skelettblad, Bergspalm, några olika Calatheor & en köttätande växt i ett Nord/Öst fönster med ett bra tag av morgon sol.
Alla står på 2st underbevattnings brickor så de blir dränkta en gång i veckan "en för alla alla för en" typ men de växter helt ok.
Nu till en fråga: Kan man "slänga" ut dem på sommaren tillsammans med typ Algarve (<-- kan vara fel stavat) ?
Mvh Fredrik
Sussie F-Flower
26-02-2009, 21:50
CITAT (WingDing @ 26-02-2009, 20:03)  Nu till en fråga: Kan man "slänga" ut dem på sommaren tillsammans med typ Algarve (<-- kan vara fel stavat) ?
Mvh Fredrik Haha!!!  Du är härlig du!!! Är det inte i Algarve (Portugal) man brukar dyka..? Förstår att du menar Agave... inte sant? Förlåt att jag skrattar men det här var bara trevligt... lät bara så kul...  (  )
CITAT (WingDing @ 26-02-2009, 20:03)  Efter jag läst igenom vad ni har sagt om eller hur å vilken jord man skall ha så måste jag erkänna att jag har gjort allt fel men det verkar funka ändå.
Kör såjord med 20% kattsand för drenering mm & kör underbevattning tillsammans med Skelettblad, Bergspalm, några olika Calatheor & en köttätande växt i ett Nord/Öst fönster med ett bra tag av morgon sol.
Alla står på 2st underbevattnings brickor så de blir dränkta en gång i veckan "en för alla alla för en" typ men de växter helt ok.
Nu till en fråga: Kan man "slänga" ut dem på sommaren tillsammans med typ Algarve (<-- kan vara fel stavat) ?
Mvh Fredrik Att du undervattnar en Aloe en ggr/vecka, visar sig inte just nu. Det börjar med att rotsystemet drar ihop sig, sen ruttnar rötterna och till slut rothalsen. Detta förfarandet kan ta upp till två år. Under tiden ser Aloen fullt frisk ut. En Aloe med dåligt rotsystem mår helt enkelt dåligt, så kolla hur det ser ut i krukan vid nästa omplantering. Det ska vara ordentligt med rötter som sträcker sig mot krukbottnen. Självklart ställer man ut sina Aloe på sommaren, men först när frostrisken är över. Ingen Aloe tål minusgrader. Vilket Agaven gör.
WingDing
27-02-2009, 16:09
Sussie F-Flower Den bjuder jag på hihi.
Är det bättre å sätta Aloe vera i ett väst fönster med snål bevattning istället ?
Mvh Fredrik
CITAT (WingDing @ 27-02-2009, 16:09)  Sussie F-Flower Den bjuder jag på hihi.
Är det bättre å sätta Aloe vera i ett väst fönster med snål bevattning istället ?
Mvh Fredrik Ja, sätt din Aloe i vilket vädersträck som helst, men snåla definitivt på bevattningen. Är det en medicin-aloe använder du veran till småsår, brännskador och eksem. Är det en såpaloe använder du veran som såpa i skurvattnet. Tänk på att veran från de flesta arter kan både vara giftig och allergiframkallande, så experimentera inte med någon vera om du inte är säker på vilken art det är du har!
Hej tänkte bara ha en uppföljning på era tips. En har jag skänkt bort och de ser ut att trivas allihopa. Men jag har svårt för att låta bli vattenkannan... de står ju en bit ifrån ett söderfönster med svagt solskydd i växtzon 7 så nu börjar det vara ljust länge om dagarna. Jag stoppar ner fingret i jorden och känns den fuktig så vattnar jag inte men det kan vara så att det jag anser vara torrt anser aloe veran vara fuktigt.
En uppdatering på mina aloe veror. Den stora har fått knoppar och verkar ska blomma! Jag som hade tänkt plantera om dem men det är kanske inte så smart när den blommar  ? Kanske även dags att skaffa fler krukor... de mindre ser inte så fina ut. Lite döda och tunna blad. PS antar att man kan ta reda på eventuella frön och plantera men hur stor chans är det att det blir något av det?  
Vad kul det var att läsa om aloe-eländet :-)
Å va fina de blev till slut.
Usch vilken tid det tar för den att blomma! Dagens bild
Jag fortsätter min monolog här  . Blommorna är bara utvecklade 1 dygn ungefär sen börjar de stänga igen verkar det som sen har det bildats en droppe av någonting från ena blomman. Är det bara vatten? Den nedersta raden av blommor var fullt utvecklade i helgen men nu har de börjat dra ihop sig. Mognaden går uppåt i blomman.
Anki på Öland
05-05-2011, 21:50
Vad fin den var!! Kanske skulle sköta om min lite bättre.....
kajhsd83j
06-05-2011, 03:43
Vad gör man egentligen med aloe vera-växter :C Jag tror mig ha en chans att få en planta, men vad tusan gör man med dem!
/e
CITAT (kajhsd83j @ 06-05-2011, 04:43)  Vad gör man egentligen med aloe vera-växter :C Jag tror mig ha en chans att få en planta, men vad tusan gör man med dem!
/e Man har dem i fönstret?  Är det Aloe vera (det finns ju andra aloe-sorter också) kan man kleta dem på sig när man bränt sig i solen. Eller så köper man i tubform på Apoteket, men den typen gör sig mindre bra i fönstret.
CITAT (kajhsd83j @ 06-05-2011, 04:43)  Vad gör man egentligen med aloe vera-växter :C Jag tror mig ha en chans att få en planta, men vad tusan gör man med dem!
/e Det var den mest filosofiska fråga jag sett här. Ja vad gör man med sina krukväxter? Planterar om? Vattnar? Småpratar? Njuter?
Förresten var det väldigt fina blommor den hade fått! Hade inte trott att aloeblommor var så snygga!
CITAT (evaisa @ 06-05-2011, 16:03)  Det var den mest filosofiska fråga jag sett här.
Ja vad gör man med sina krukväxter?
Planterar om? Vattnar? Småpratar? Njuter?  Räknade till 18 aloe vera plantor nu i samma kruka så det blir att plantera om snart tror jag! ska bara samla på mig lite grus först att blanda i jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|