rissen
Hej

Vad har ni för råd till mig som vill ha riktigt hanteringsbara sådder som tex. dahlior, tagetes, ricin och dyl.

Jag tycker det är så jobbigt med sådder som är så tunna, tunna och åter tunna, typ petunia och lejongap
. Jag lyckas inte så värst bra med dessa.

Har ni några tips till mig????
MariaS
Hmmm, vad menar du nu?

Är det storleken på det som gror, eller tillväxten eller fröstorleken?
Lady Hamilton
Just de sorter som du räknar upp blir till kraftiga plantor, förutsatt att du haft dem ljust placerade

Ops! Jag läste fel blush.gif jag läste "plantor" ursäkta mig.........
rissen
Flåt, jag kanske uttrycker mig kanske luddigt.

Man sår tex. petunior och när de kommer upp efter ca 8-10 dagar är de så tunna, så tunna.

Jag upplever att det är så lätt att "döda" de små stackrarna med min omsorg. Dahliorna när de kommer upp är så rejäla med en endaste gång och likaså tagetes . De går att ta i om ni förstår vad jag menar, men petuniorna kan lägga sig ner och dö bara man skall vattna lite försiktigt.
Anki V
Oxtunga....Anchusa azurea
[attachment=31109:oxtunga__Large_.jpg]

Den blir snabbt hanterbar/grov och får ett helt otroligt rotsystem på ingen tid alls.

/Anki
blomkronan
CITAT (rissen @ 22-02-2009, 13:57) *
Flåt, jag kanske uttrycker mig kanske luddigt.

Man sår tex. petunior och när de kommer upp efter ca 8-10 dagar är de så tunna, så tunna.

Jag upplever att det är så lätt att "döda" de små stackrarna med min omsorg. Dahliorna när de kommer upp är så rejäla med en endaste gång och likaså tagetes . De går att ta i om ni förstår vad jag menar, men petuniorna kan lägga sig ner och dö bara man skall vattna lite försiktigt.

klena plantor vattnar jag underifrån... försök med det. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Klena/tunna fröplantor beror ofta på för dåligt ljus + för varmt, har man inget bra ställe med lysrör och svalt klimat bör man vänta med sådderna av såna blommor till ungefär början av april då är det naturliga ljuset ganska bra + dagarna längre (+ställ inte plantorna tätt då skuggar de varann och de sträcker då på sig).

Sånt som lejongap och tagetes behöver man inte ha bråttom med dessa går ju t.o.m att direkså upp till mälardalen ungefär.
MariaS
Undervattna såna småsådder som petunior och liknande. Ha sen inte för brottom att skola om. Tänk på att de ska ha minst ett karaktärsblad innan omskolning. Då är t.o.m. petunior hanterbara.
rissen
Hm, undervattna ????????????????

Vad sår ni i för något då. Jag har köpt sålådor sådana där gröna med genomskinligt plastlock. Vaddå undervattna, det går väl inte förrän man skolat om och planterat i småkrukor med hål i botten. Är jag dum nu eller fattar jag så kort?

Tack Anki V för tipset, den skall jag prova.
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar inte så direkt i växthusen, utan i sålådor el. dyl (ex. glassburkar) som har dräneringshål i sig.
HelenN
Det enklaste när man ska skola om små tunna groddar är att fylla krukor med jord...vattna genom dem ordentligt.....låt dem rinna av. Skaffa en trägrillpinne. Gör ett hål i jorden.....lös upp jorden där groddarna står...ta tag i bladen...inte i stjälken....peta ner den lilla stjälken i jordhålet och täpp till.
När du sen ska vattna kan du använda en sprayflaska, men spraya inte på blomman utan i jorden...eller ställ krukan på en bevattningsmatta och vattna på mattan. Obs! Vattna ej så det står vatten kvar.

CITAT (rissen @ 22-02-2009, 13:46) *
Hej

Vad har ni för råd till mig som vill ha riktigt hanteringsbara sådder som tex. dahlior, tagetes, ricin och dyl.

Jag tycker det är så jobbigt med sådder som är så tunna, tunna och åter tunna, typ petunia och lejongap
. Jag lyckas inte så värst bra med dessa.
Har ni några tips till mig????
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon