Lindh87
Hej alla glada!

Jag ska försöka göra en "växtgardin" för att skärma av min lilla lägenhet lite.
Vardagsrum , kök och hall sitter nämligen ihop.
Jag undrar om det är någon som har testat något liknade?
Just nu har jag blomman för dagen planterade i amplarna.
Tanken är väl att testa om det funkar, om inte så ska jag testa igen fast med porslinsblommor och eventuellt en till ampel i mitten!

Titta på bilderna och säg vad ni tycker/tror etc!
Ber om ursäkt för den blåa tonen på bilderna, det är min flickväns kamera!

Februari 015.jpg

Februari 016.jpg

Februari 017.jpg

Åsa, mälardalen zon 2
Finns det någon belysning??? Blomman för dagen vill ha ganska starkt och bra solljus det är för mörkt tom i ett fönster just nu för den växten + amplarna är för små ifall du vill ha massiv grönska. Växter som dessa behöver stort rotsystem för att kunna bilda en stor bladmassa. +Blomman för dagen klättrar uppåt och hänger inte, + om de överlever kommer de att klättra mot fönstret där ljuset är.

Med belysning så skulle en växt som Hoya linearis funka bättre som en grön vägg men du lär behöva flera amplar (7-10st beroende på hur tät du vill ha växtgardinen).

http://images.google.se/images?hl=sv&q...sa=N&tab=wi
Lindh87
Jag har haft en lågenergi lampa till de båda fast den hänger i ett fönster där jag har andra växter.
Synd att det inte kommer funka då, såg fram emot med en vägg med massor med blommor.
Ljus är alltid ett problem i min lägenhet, Norrfönster och källarlägenhet, så otroligt tråkigt!

Ville ha en klängväxt med blommor, och visste att blomman för dagen kunde blir 3m lång så jag körde på det. Får leta reda på någon/några andra växter att ha i amplarna!

Tack för tipset också!

MVH

Patrik Lindh
officinalis
Gullrankor är snabbväxande och kräver inte lika mycket ljus som Blomman för dagen. Kanske är något att titta på?
Lindh87
Vilket bra tips! Gullrakor gillar jag juh!
Passar också in i min lägenhet då jag bara har grönväxter! biggrin.gif
Jättebra tips tack så mkt! Ska leta efter någon liten som jag kan låta växa.
Eller finns de på frö? (det är ju lite extra roligt då)
HelenJ
Gullranka Epipremnum auera eller silverranka Scindapsus pictus är bra förslag. De finns i lite olika sorter, helgröna eller variegerade. Båda växer ganska fort och klarar relativt dåligt ljus. Jag har till och med hört talas om nån som hade en silverranka i ett fönsterlöst badrum, där den bara fick ljus när någon var där. Visserligen växte den inte då, men den överlevde! biggrin.gif

På Plantagen eller liknande firmor kan du säkert köpa små exemplar för bara några tior. Vill du har mer välväxta så du får lite fart på din vägg får du kanske betala lite mer. De är lätta att sticklingsföröka.
Oasen
Murgröna kan också klarar av lite mer skugga. Om du har lite större amplar så kan man kanske kombinera med en blommande sort i krukan och sedan klätterväxten som skapar en gardin? Det kan vara väldigt vackert att blanda olika sorter i samma kruka. Jag har haft Flitiga Lisa i norrlägen vilket har fungerat så de kan kanske gå?

//Oasen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon