Bollerup
Jag är i planer för mitt efterlängtade växthus/ljusoas/trivselrum...
Ska byggas mot en vägg i österläge med ingång från huset.
Då hela min lilla gård är en gammal skånegård vill jag att det ska smälta in.
Jag har planerna och ritningar hela vägen med isolerad platta med murad mur runt. En gammal pardörr med glasrutor i och englasfönster(rätt stora med träspröjs, små rutor...)
Ventelaton i grunden och dörren...

Men när jag kommer till taket är det stopp...

Jag bor i utsatt läge på en höjd med bara fält så det kan blåsa på ordentligt, dvs det måste sita fast ordentligt...

Jag vill gärna ha glas/plast som är helt klart så man kan se ut...

Vad är bäst i taket
varför och varför inte...
Kostnader ca, ekonomiska fördelar ect..
Hur sätter jag bäst fast skivorna?
Hur gör jag ventelatinonen(luckor ?) bäst?

Jag är jättejätte tacksam för alla råd och svar. thanks.gif

Mvh Hanna

inglan
Hej!
Låter fint och välplanerat!
Vi fick överta några gamla fönster och dörr och tog byggplast till gavlarna, inte så vackert kanske men funktionellt. Det ska bli fönster överallt är tanken...
Kan inte ge dig något utförligt svar, det var inte jag som byggde. Men vi bor också utsatt för väder och vind. Vi köpte växthustak på en byggfirma.
Skruvade fast med plåtskruv och skruvdragare. Sågade upp bitar av takskivorna för att ha till takluckor.
Beställde sedan nockplåt av plåtslagare, och skruvade fast den också.
Har suttit ett år snart och inte alls verkat sitta löst ens när det blåst som värst.

Vet inte om detta hjälpte dig något men hoppas du fixar det!
Tog några bilder förra våren när vi var nästan färdiga.
Hälsningar Inglan

CIMG8920.JPG

CIMG8916.JPG

Bollerup
Hej och tack för svar och bilder... Ser fint ut:)
Jag har läst på lite ang tak och skulle villja höra om vad folk anser om detta:

Glas 4 mm eller
Plexiglas isolerskiva 16mm Glasklar eller
Lexan polykarbonat

Köper hela profilsystemet till taket från Willab

Vad är bäst och skilljer det mkt i kostnader?

Har bestämt för att mura upp en liten öppen spis i det ena yttre hörnet också. Så att skorstenen blir en del av hörnet av växthuset.
Mvh Hanna
MariaS
Polykarbonat isolerskiva är absolut bäst. Kolla Willabs utbud. Tänk på att det trots allt kommer tung blötsnö då och då. Då är det tryggt att ha de där tjockare skivorna före 4mm glas. För att inte tala om omaket, när du ska byta glasskiva...
Ragazza zon6
Jag kan maila bilder från mitt hemmabygge. Vi har tagit lite inspiration från sweden greenhouse. Men i taket har vi kanalplast. Funkar superbra och är snyggare än jag trodde.

Maila mig om du vill se bilder

tina@fotograftina.se
Bollerup
CITAT (MariaS @ 01-03-2009, 10:56) *
Polykarbonat isolerskiva är absolut bäst. Kolla Willabs utbud. Tänk på att det trots allt kommer tung blötsnö då och då. Då är det tryggt att ha de där tjockare skivorna före 4mm glas. För att inte tala om omaket, när du ska byta glasskiva...

Tack för svar, ja det är kanske säkrare...
Kan ju vara där mer på året också om det är isolerat bättre...
Ska kolla upp det igen.
Hanna
olawelin
Hej, jag byggde ett växthus/orangeri förra sommaren i "gammal stil" som sitter ihop med en skånelänga, till tak har jag träreglar 45x70 och i dem 3-4mm glas som jag fick för 1000 kr (400 rutor), brukar gå att hitta billigt på gamla fallfärdiga växthus.
Ventilationsfönster har jag bara lagt ovanpå i ramar och satt fast med gångjärn från biltema, öppningsanordning hittade jag på samma växthus där jag hittade glasen. Bilder från bygget finns på:
http://www.facebook.com/album.php?aid=3684...015&l=8ded9
mvh
Ola
Bollerup
CITAT (olawelin @ 10-03-2009, 14:52) *
Hej, jag byggde ett växthus/orangeri förra sommaren i "gammal stil" som sitter ihop med en skånelänga, till tak har jag träreglar 45x70 och i dem 3-4mm glas som jag fick för 1000 kr (400 rutor), brukar gå att hitta billigt på gamla fallfärdiga växthus.
Ventilationsfönster har jag bara lagt ovanpå i ramar och satt fast med gångjärn från biltema, öppningsanordning hittade jag på samma växthus där jag hittade glasen. Bilder från bygget finns på:
http://www.facebook.com/album.php?aid=3684...015&l=8ded9
mvh
Ola

Villket fantastiskt bygge, vad duktig du är!!!!!
Jättebra bilder,tack snälla för du delade med dig!
Hanna smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon