Malka
Jag ska i år börja odla i min första kolonilott.
Skulle därför vara jätteglad om jag kan få några tips på hur man sätter igång

Ska odla ngt ätbart och ha med porslinsblommor
Kan jag använda mig av gödsling i hela landet innan jag sår?vilket gödsel isf?
Vill börja att så något som är lätt eftersom jag är nybörjare,tips på vad man kan odla?

mvh/mahlin
Rigoletto
Potatis, så klart! Och dill, till den. Sallad, huvud- eller isbergssallad, blir stora och fina, bara man vattnar ordentligt. Purjolök, inte alls svårt, och väldigt roligt (de måste gödselvattnas ordentligt och regelbundet, bara). Broccoli. Växer jättefint och verkar inte lika besvärad av jordloppan som de andra kålsorterna.

Jag satte pak choi (en bladgrönsak som är vanlig i Asien) förra året. Den var mycket vacker och växte i rekordfart. Jag wokade med lite olja och vitlök, jättegott.

Solmogna tomater är gott... Jag har inte haft tomater hittills, men i år ska jag köpa färdiga plantor och plantera i ett skyddat läge.

Squash. Växer också "av sig själv". Det finns en vacker guldgul variant. Blir stor och vacker och kväver ogräs effektivt. Jag började marinera squashen förra året, det blev den riktigt god att äta.

Jag tycket att du ska sätta de grönsaker du tycker om, och vill ha själv. Inget är särskilt svårodlat faktiskt!

Annueller. Några blommor måste du ha! Ringblommor. Jag hittade sömntutor förra året. De kan jag verkligen rekommendera. Så vackra och färgglada. Bladverket är som dill. Kanske börja med några kryddor till ett kryddland?

Är din lott nyligen brukad, eller har den legat i träda en tid?
Bassam

Tack för frågan

Du kan blanda i jorden naturliga gödselmedel exempel Kogödsel.

H:Bassam
Malka
CITAT (Rigoletto @ 22-02-2009, 18:27) *
Potatis, så klart! Och dill, till den. Sallad, huvud- eller isbergssallad, blir stora och fina, bara man vattnar ordentligt. Purjolök, inte alls svårt, och väldigt roligt (de måste gödselvattnas ordentligt och regelbundet, bara). Broccoli. Växer jättefint och verkar inte lika besvärad av jordloppan som de andra kålsorterna.

Jag satte pak choi (en bladgrönsak som är vanlig i Asien) förra året. Den var mycket vacker och växte i rekordfart. Jag wokade med lite olja och vitlök, jättegott.

Solmogna tomater är gott... Jag har inte haft tomater hittills, men i år ska jag köpa färdiga plantor och plantera i ett skyddat läge.

Squash. Växer också "av sig själv". Det finns en vacker guldgul variant. Blir stor och vacker och kväver ogräs effektivt. Jag började marinera squashen förra året, det blev den riktigt god att äta.

Jag tycket att du ska sätta de grönsaker du tycker om, och vill ha själv. Inget är särskilt svårodlat faktiskt!

Annueller. Några blommor måste du ha! Ringblommor. Jag hittade sömntutor förra året. De kan jag verkligen rekommendera. Så vackra och färgglada. Bladverket är som dill. Kanske börja med några kryddor till ett kryddland?

Är din lott nyligen brukad, eller har den legat i träda en tid?

Tack för tipset!Kolonilotten är ngt som brukas varje år så det ska nog inte vara ngt problem.Salladen och purjon var jag faktiskt inne på happy.gif .Är purjo ngt som måste förkultiveras eller kan det direktsås?
Om man jämför vanlig kruksallad med ruccola,är ruccolan svårare att lyckas med?
Preussen
CITAT (Malka @ 04-03-2009, 20:51) *
Tack för tipset!Kolonilotten är ngt som brukas varje år så det ska nog inte vara ngt problem.Salladen och purjon var jag faktiskt inne på happy.gif .Är purjo ngt som måste förkultiveras eller kan det direktsås?
Om man jämför vanlig kruksallad med ruccola,är ruccolan svårare att lyckas med?

sättor till purjolökar brukar finnas i var bra sorterad trädgårdshandel. visst blir urvalet av sorter färre när man köper sättor men det blir enklare så.

bondbönor tipsar jag dig om. växer ungefär i vad som helst, är goda att äta och sätter kväve till jorden.
till hösten tycker jag du ska odla vitlök.
Rigoletto
Purjo: jag brukar så på friland i april. Efter ett tag kommer det upp små mini-mini-purjo. De planterar jag om i en djup fåra. Det man kan tänka på är att korta av dem ordentligt både topp och rötter när man planterar om dem (jag brukar vara alldeles för försiktig, men i år ska jag inte visa någon nåd…). Kan man tänka sig att kupa purjolökarna behöver man väl inte ens plantera om dem. Purjo är mycket enkelt tycker jag! Tänk dock på att de behöver extra tillskott av näring flera gånger medan de växer. Jag gödselvattnar med hönsgödsel upplöst i vatten.

Jag har inte odlat ruccola, men jag har hört att det är ännu enklare än sallad!

När jag började med min odlingslott hade jag mycket hjälp av Lena Israelssons Handbok för köksträdgården. Den är väldigt vacker och inspirerande att bläddra i och varje grönsak har ett eget litet avsnitt med (bl a) odlingsråd. Den finns på bokrean nu, jag kan verkligen rekommendera den!
Oasen
Hejsan!

Vi odlade spenat förra året och det växte otroligt fort! Odla var 14:e dag så har man alltid färska skott att äta. De små skotten är godast. Man kan äta även de stora bladen men ju större de blir dessto träigare blir de. Sedan skulle jag föreslå sockerärtor. Tokgoda och gav en enorm skörd! Också roligt att kunna äta direkt ur landet så att säga. Tänk dock på att de måste ha något att klättra på då det är en klätterväxt.

Min erfarenhet av broccoli var att den mest såg ut som en förvuxen ärtväxt. Jag har hört att de kräver mycket gödning, så jag lyckades inte alls med den. Men du kanske lyckas bättre!

Ett bra tips på var du kan köpa fröer är på www.impecta.se. Där finns flera olika sorter av varje grönsak så där kan du läsa dig till vilken som passar dig bäst. Jag har själv gjort en stor beställning där i dagarna. =)

Lycka till!

/Oasen
Åsa, mälardalen zon 2
Ser att du bor i Umeå och kan då tyvärr meddela att du INTE kan odla sånt som Asiatisk kål (Pak Choi) + Ruccolan kan bli mycket svår.

Dessa växter producerar inte blad utan blommor då det är lång dag, så den jättelånga dagen i norr + dessa växter funkar helt enkelt inte. Inte ens här i mälardalen funkar dessa mitt i sommaren utan man odlar tidigt på våren och sedan på hösten för sen höstskörd. Även spenat kan vara känslig för att gå upp i blom vid lång dag, jag rekommenderar mangold som ersättare den bryr sig inte om dagslängden MEN vänta med sådden tills marken har en temp på runt +10, utsätts de för kyla kan de tro att det varit vinter = de blommar också.

Lena Israelssons bok Handbok för köksträdgården som redan har tipsats om här är mycket bra och just nu hittas den ill ett bra pris.

En annan sak att rekommendera i norr är att välja sorter med kort utvecklingstid, fröfirmor som ex. Runåbergs sätter ut på ett ungefär hur många utvecklingsdagar sorten har vid optimal väderlek som bruka ge ledtråd ifall det är en snabb eller sen sort.
Rigoletto
Hej!

Såg också att du odlar i Umeå. Tänkte på purjon. Jag vet inte riktigt vad som gäller då. Kanske bäst att förodla purjon, om du vill ha plantor snabbt? Du kanske kan förodla sommarpurjo och så vinterpurjo på friland? Du kanske kan exprimentera och prova både och?

Hälsningar Ann
Bassam

Tack för frågan
Du behöver så frön i norr tidiga , för att växter ska få mera sol stråle .

H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon