myy
Var vill mina sådder av silvernattljus, violer, praktbinka, akleja och stormhatt helst bo? Jag kan erbjuda utomhusboende, kallväxthus, källare ca 11-15 grader eller matsal ca 20 grader?
HelenN
Hej!

Efter alla frön grott så trivs de nog bäst i den svala källaren där du har 11-15 grader OM du har extra belysning minst 12h/dag av lysrör eller dyligt. jag har mina sådder i ett rum där jag ställt elementet strax under 10 grader, men på dagarna när lysrören värmer så blir det ju lite varmare.

Kallväxthus kan ju också gå bra bara det håller en temperatur runt 10 grader, och än så länge måste du även där ha tilläggsbelysning eftersom inte våra dagar är ljusa så länge.
Gåsis
Har du inte tillgång till extraljus är kallväxthus det bästa. Har du möjlighet till ljus kan du förgro i källaren med sval temperatur. Däremot kan det vara helt ok att låta det gro i 20 grader om man kan erbjuda låg temperatur och mycket ljus sen.

/Åsa
Rosmarin
CITAT (myy @ 22-02-2009, 20:28) *
Var vill mina sådder av silvernattljus, violer, praktbinka, akleja och stormhatt helst bo? Jag kan erbjuda utomhusboende, kallväxthus, källare ca 11-15 grader eller matsal ca 20 grader?

Det beror ju lite på vilka arter det är. Det finns aklejor och violersorter som behöver en kylperiod (-4° - +4°) under ett par veckor för att gro. Kan du skriva lite mer precis vilka arter det rör sig om så kan vi säkert hjälpa dig Myy.
Eva 33c
CITAT (myy @ 22-02-2009, 20:28) *

Om du menar innan de grott:
Stormhatten och aklejsådden skulle jag ställa ut och låta dem invänta på våren och gro när det passar dem. Aklejor kan gro även utan kallperiod, men gror "alltid" med.
Violer kan det vara lite olika med. Det finns arter som bör få kallt först och andra som gror bra ändå, som tex V. cornuta.
Binkan och nattljuset gror bra i vanlig rumstemperatur. Sår du dem nu inne måste du vara beredd att ge de extra belysning under tiden fram till utplantering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon