Full version: Äppelkärnor
Calla
Tänkte peta ner några äppelkärnor för att se om det vill sig. Vore roligt o en bra present till sommaren. Har ni några bra tips på hur jag bäst lyckas med dom? thanks.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Bara peta ner dem i en kruka med jord, låt stå inomhus någon dag och ställ sedan ut sådden, äppelfröer gror efter de gått igenom en kylperiod. När vårsolen värmer börjar fröerna gro.

Om fröerna kommer från ett svenskt äpple är chansen stor att den kommer att klara svenskt klimat året runt. Äpple är inte fröäkta så du får inte samma sort som du tog fröerna ifrån, men får man äckliga oätliga frukter kan man ju ympa in lite ädlare sorter i trädet.
Dito Verde
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-02-2009, 22:03) *
...får man äckliga oätliga frukter kan man ju ympa in lite ädlare sorter i trädet.

Jag trodde att det alltid blev någon oätlig sort av frösådd....men det blir det alltså inte. Menar du att det är värt att pröva?
Det låter klart lockande. Finns det sorter som det är större chans att det blir något intressant av? Måste man kanske fundera över vad det finns för träd i omgivningen?

Tosan
Jag planterade faktiskt ut ett litet frösått äppelträd tidigt i höstas smile.gif
Det ska bli väldigt intressant att se hur det går, men jag är mer än överlycklig om jag får det att blomma...
KURT
CITAT (Dito Verde @ 22-02-2009, 23:45) *
Jag trodde att det alltid blev någon oätlig sort av frösådd....men det blir det alltså inte. Menar du att det är värt att pröva?
Det låter klart lockande. Finns det sorter som det är större chans att det blir något intressant av? Måste man kanske fundera över vad det finns för träd i omgivningen?

Nej, frösådd är ju det enda sättet att finna nya sorter. Kanske 95% är smakmässigt misslyckade, men planterar man bara tillräckligt många och väntar tillräckligt längre så kommer man garanterat finna helt nya egna goda äppelsorter. Om man väljer föräldrar (i allmänhet vet man ju bara den ena föräldern, om man inte har pollinerat manuellt), som har bra egenskaper (smak, sjukdomsresistens, god smak etc), så har man i alla fall bättre förutsättningar att få något lyckat. Sedan sorteras ju generna om vid meiosen, så att det blir en ny blandning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon