Full version: Potatis
Annkina
Vi tänkte plantera potatis till våren men vet inte vilken/vilka sorter.

Mjöliga som går att lagra länge. Var väljer man då?
KURT
Hur mycket skall ni odla och vad är ändamålet? De allra flesta som odlar potatis väljer ju en tidig sort, för att få egen färskpotatis. Fördelen med det är också att man minskar risken för sjukdomar som t ex bladmögel.

Skall man odla sena sorter som skall lagras, så måste man också se till att man har ett bra ställe att lagra dem, och det kan vara bra att vara ute så tidigt som man vågar, så att de hunnit växa så mycket som möjligt innan risken för bladmögel ökar i slutet av Juli. Naturligtvis är att också bra om man kan välja en sort som är mera resistent mot bladmögel.
EKLO
En rätt bra potatishemsida är den för Stubbetorp potatis - de har ganska utförliga beskrivningar av sina sorter (www.stubbetorppotatis.nu). Du kan också få mkt tips ur Potatistrådarna här på Odla. Själv odlar jag mest tidig potatis, men sorten Amandine fick ligga kvar länge i jorden, och den var både god och snygg, och är ganska motståndskraftig mot diverse sjukdomar tror jag (dock inte mot skorv helt och hållet - vilket är mitt ständiga gissel).
Fru DC
Vi brukar odla Matilda och Ovatio som vinterpotatisar. Tycker Matilda ar godast och lagom mjölig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon