Full version: Larv i kragpall
Åsa Sthlm-Roslagen
Hej
Förra året åt någon typ av larv (liten vit) upp alla rötter på salladen jag planterat i en kragpall. Jag tog bort all sallad efter ett tag och sådde inget nytt i lådan. Nu är frågan om jag måste byta all jord eller om det räcker med att jag byter typ av växtlighet? Funderade på att eventuellt plantera tomater i lådan i år.
Tacksam för svar! // Åsa
KURT
Vet du hur stora larverna var? Det finns endel som är mycket specifika, andra som är mera generallister. Men oftast är det späda nysådda plantor som är mest känsliga, sätter du ut kraftigare plantor som du har förodlat (eller köpt), så borde det inte vara något problem.
Bassam
Tack för frågan

Bättre att ändra allt jorden.därför sannolikt innehåller ohyra ägg.

H: Bassam
Fågelvägen
Om det var fjärils- eller skalbaggslarver finns det väl ingen anledning att byta ut jorden? Larver lägger inte ägg. Om de blev fjärilar eller skalbaggar har de ju redan gett sig av. confused.gif
Om det var någon speciell salladsmask tror jag det fungerar bra att byta till någon annan typ av växtlighet.
Piccante
Som fågelvägen skriver larver är ett utvecklingsstadie. De som fanns förra året borde vara vuxna djur nu eller rent av döda om de är en kortlivad art. Borde inte vara någon fara att odla i år igen.
Åsa, mälardalen zon 2
Många larver förpuppar sig där de lever efter att de ätit sig mätta och övervintrar där i form av puppa, det är en av orsakerna man ex. säger att man inte ska odla kål på samma ställe år efter år eftersom det finns risk för att kålfjärilslarven och liknande har puppor i jorden och då hjälper det ju inte att täcka med väv.

Skadegörare är dock ofta bundna till ett eller några få växtslag så byter man växtslag så är det inte så stora problem. (det är väl mest om man har harkrankslarver det kan vara problem med många grönsaker, harkrankslarver stämmer dock inte in på beskrivningen av denna skadegörare.
Åsa Sthlm-Roslagen
Tack snälla för alla svar! Då byter jag växt i denna kragpall och hoppas på att det fungerar! // Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon