Full version: Surjordsrabatt
Husihelvete
Nu har vi bestämt oss för vad vi ska göra av rabatten på framsidan av huset, den ska få bli en surjordsrabatt. Rhododendron och gaffelolvon är två givna väster, sedan står det förutom ljung i princip helt still i huvudet. Har ni tips på fler växter som gillar sur jord och som skulle gilla en rabatt i öst-läge?
tepa
Hej

Jag har en japansk Azalea i surjord, planterad i österläge. Växer och trivs, står dessutom skyddad vid husväggen.

Hälsn Tepa
MariaS
Som vanligt kommer jag med min älskade julros. Sen plussar jag på med blåbär, hibiskus, magnolia, strandiris, anemoner, astilbe och vivor trivs bra i surjord.
Jan Lindgren
Hej!
Det finns en trevlig bok som heter "Rhododendron og andre surbundsplanter". Där kan du få många tips.
Tänk på att ljung är många olika arter med olika blomningstid. Leucothe, blåbär, lingon, tranbär, hjortron, åkerbär, liljor, orkideer, primulor, gentiana, pieris, arcteria, andromeda, gaultheria,lewisia, gaylussacia, meconopsis, shortia, soldanella, kalmia, phyllothamnus är några få exempel på plantor du kan använda.
MVH
Jan Lindgren
Gunilla T
Men så roligt att ni bestämde er för det...kommer att bli jättefint!

Många växter gillar surjord men ett tips! Zetas katalog är utmärkt - där finns alla växter som kräversurjord utmärkta - sedan finns det massor av växter som inte kräver surjord men som går utmärkt att odla i surjordspartier.

Det finns många små Rhododendron - alla behöver inte bli stora, lövfällande Rhododendron dvs Azaleor är mycket vackra växter. Olika Primula, vårblommande men också den vackra sommarblommande och doftande sommarvivan Primula florindae (vill ha fukt)

Lite grönt kanske i form av olika ormbunkar - Adiantum pedatum - Frilandsadiantum och så förstås Daphne blagayana - Balknatibast, vårblommande krypande liten växt med gudomliga blommor. Sockblommor går bara i surjord, likaså Skuggrönan.

Höstgentiana är en måste växt - Tiarella cordifolia - Spetsmössa, näpen och sirlig och så alla sippor, rekommenderar Presidentsippan - en riktig gladväxt!

Hundtandslijor (lökväxt) samt snödropparna förstås.

Japanska lönnar finns det ju massor av i olka vackra färger - Pärlbusken Exochorda racemosa blommar med vita blommor i maj och Häxal är jättevacker och varför inte en Magnolia någonstans?

etc. etc...
Gunilla T
[quote name='Gunilla T' date='23-02-2009, 11:49' post='979171']
Sockblommor går bara i surjord, likaså Skuggrönan.

--------------------------------------------------------------------

Så jag skriver..."Sockblommor går bra i surjord, likaså skuggröna"....så skall det vara förstås!

Kom på några till...kandelabervivan samt de japanska vivorna...vackra sommarblommande växter som blir större än de traditionella vivorna..
tepa
Hej Gunilla

Hupp, går Skuggröna BARA i surjord !? Tur att du menade BRA i surjord, för min Skuggröna är planterad i alldeles vanlig jord...

Hälsn Tepa
Husihelvete
Kort fråga om blåbär. Kan man omplantera blåbär från skogen till rabatten?
MariaS
CITAT (Husihelvete @ 23-02-2009, 15:45) *
Kort fråga om blåbär. Kan man omplantera blåbär från skogen till rabatten?

Har aldrig försökt. Annars tänkte jag på de där andra jätteblåbären. De är lika smaskiga de och inte blir man blå om munnen heller.
Alexander-VG-zon3
Träd/buskar och klätter/klängväxter

Klätterhortensia
sammets hortensia
vanlig hortensia
lönnar
magnolia
catalpa
cornus alla arter(körsbärs kornell och blomsterkornell=vackra)
Aralia
Aucuba(zon1-2,skyddat),
Kiwi
Benved
klockbuske
Tibast
Trollhassel
Häxal
Frilandsfuchsia(vintertäckt)
Vinterjasmin(zon1-2)
Jan Lindgren
Hej!
Det kan rimligtvis inte vara svårt att omplantera vilda blåbär till en trädgård. Det går även att så dem. Gillar du inte de stora amerikanska blåbären så finns low bush V. angustifolium. Tyvärr så tycks det inte finnas några namnsorter att uppbringa i Europa. Jag fick vintersticklingar från USA men lyckades inte rota dem. Sommarsticklingar är lättrotade.
Jag gillar de amerikanska tranbären. De bildar snabbt en matta. Vackra rosa blommor och stora bär. Det finns mängder av sorter. Om några år så bör jag ha en uppfattning om vilka som är bäst.
Hjortronet Nyby kan också bli en höjdare i surjordsrabatten. Jag har bara haft den ett år men den växer bra och är självfertil.
MVH
Jan Lindgren
Österläge
CITAT (MariaS @ 23-02-2009, 11:45) *
Som vanligt kommer jag med min älskade julros.

Jag går en trädgårdskurs och igår när jag nämnde julros sa läraren att julros vill ha kalkhaltig jord, och det står det i vår kursbok (blommor och buskar) oxå... sad.gif confused.gif Men har du den i sur jord, maria?
Husihelvete
Det vi hitintills bestämt är att vi skall ha ett par tre Rhododendron och ett gaffelolvon i rabatten (den är stor).
MariaS
CITAT (Österläge @ 10-03-2009, 14:30) *
Jag går en trädgårdskurs och igår när jag nämnde julros sa läraren att julros vill ha kalkhaltig jord, och det står det i vår kursbok (blommor och buskar) oxå... sad.gif confused.gif Men har du den i sur jord, maria?

Mina julrosor står i neutral jord. Men det är faktiskt lättare att odla växter som gillar kalk i sur jord, än tvärt om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon