Full version: dagens tips
katah
men jag blev så lycklig själv NÄR

jag fattade modet och började klippa min Impecta katalog 2008.

Jag var nämligen så innerlig trött förra året på alla impectas påsar utan bilder,
så jag bestämde att jag i år ska printa ut all info och bilder på nätet för alla påsar jag har, så att
man slipper googla varje gång när man gå genom sin frölåda.
Och nej, det gick inte längre att skriva ut från Impectas sida... inte bilder i alla fall och det var det som jag ville.

SÅ helt plötsligt fattade jag att det går att klippa på katalogen, så jag tillbringade kvällen med att söka på registret, bläddra fram till sidan, klippa ut och klistra in på påsar...
Det tog tid och ett par tejprullar men nu har nästan alla påsar en bild och infolapp på sig!

Yeppe yahoo.gif , det går att hitta nu bland mina fröer !
Eva 33c
Det är genom att göra just sånt där som man lär sig namnen på de olika blommorna. tummenupp.gif
Du kommer inte att behöva göra detta varje år för resten av livet, utan rätt som det är märker du att du vet vilken blomma som avses bara när du ser namnet på "latin". Det är som att lära sig ett nytt språk!
katah
jo visst några sommarblommor börjar redan fastna på minnet,
men perenner och sånt känns bara så hopplöst ...
orkar liksom inte ens börja uttala namn högt när det heter långt och komplicerad -cry-.gif

-bilder är bra smile.gif rose.gif 000.gif
Eva 33c
CITAT (katah @ 23-02-2009, 14:05) *
orkar liksom inte ens börja uttala namn högt när det heter långt och komplicerad -cry-.gif

-bilder är bra smile.gif rose.gif 000.gif

Ja uttalet är en annan femma... rolleyes.gif
I "SKUD" kan man få hjälp med uttalet när man slagit upp ett namn. Kan ju vara bra om man vet att man måste prata med nån. Annars räcker det långt att "känna igen" namnet i skrift...
Red Top
Ett jättebra tips!
Jag gör också så eftersom mitt minne inte är vad det varit. dunno.gif Men jag använder limstift ist för tape. Tycker det är enklare. flirting.gif

Det är inte bara bilderna jag har svårt att minnas, så jag skriver odlingsråden i korthet på varje påse också. Då slipper jag ta fram papperet varje gång. smile.gif
katah
Jag skriver också odlingsråden på påsarna ( vissa år , när jag får för mig)
Men det konstiga är att jag lätt kan impectas odlingsråd siffror, nja, dom vanligaste i alla fall ,
men inte blommor som jag älskar flirting.gif

Jag använde tejp för många av mina andra påsar är av plast eller folieliknande material.
Limmet fungerar ju fint på papperspåsar!

I "SKUD" kan man få hjälp med uttalet när man slagit upp ett namn. Kan ju vara bra om man vet att man måste prata med nån. Annars räcker det långt att "känna igen" namnet i skrift...
[/quote]

SKUD värkade vara en "farlig " ställe, jag tittade in, och konstaterade att det fanns nästan
500 "familjer" på latinska och anar bara hur många medlemmar alla dessa familjer har...
Paniken stiger, bara jag tittar in -fear-.gif

Så jag kom snabbt ut yes.gif
Platinum
Det var ju inte så dumt tips, ska nog jag göra också för beställer gör jag ju via nätet.
smuleborg
Jag brukar "högerklicka och klistra in" i word fil (bild och information) när jag beställer. Det blir någorlunda överskådligt. Och så för jag en "databas" i excel (jag är knäpp), så jag kan sortera efter svensk namn, min gruppering, latinskt namn, växtplats, höjd och allt vad det nu är. I skarpt läge råder ändå förvirring...
katah
Jag trodde mig också göra en riktigt fin databas av allting på exell men det blev inte så praktiskt i längden.

Då varje gång man skulle bara snabbt kolla något fick man öppna datorn och tvätta och torka händerna whistling.gif
Så jag gav upp och antecknar på papper allt med sådder.

En infobas skulle säkert vara mer användbar¨så klart!
Rosmarin
CITAT (katah @ 25-02-2009, 21:04) *
Jag trodde mig också göra en riktigt fin databas av allting på exell men det blev inte så praktiskt i längden.

Då varje gång man skulle bara snabbt kolla något fick man öppna datorn och tvätta och torka händerna whistling.gif

Ja precis den erfarenheten har jag också gjort. Numera vill jag ha allt på papper som jag kan ta med mig ut till såbordet.
Eva i Höga
Ja, så känner jag också, även om jag skriver in i datorn så har jag utförligare anteckningar på papper. Så gör jag även på jobbet, man måste ju kunna ha informationen med sig när man går ifrån datorn. Och så pratades det om det papperslösa samhället! dunno.gif
Rosmarin
CITAT (Eva i Höga @ 26-02-2009, 08:53) *
Ja, så känner jag också, även om jag skriver in i datorn så har jag utförligare anteckningar på papper. Så gör jag även på jobbet, man måste ju kunna ha informationen med sig när man går ifrån datorn. Och så pratades det om det papperslösa samhället! dunno.gif

Ja visst är det märkligt? Och om det blir datorhaveri eller om man drabbas av datorvirus så måste man ha säkerhetskopior på allting. Och de säkraste kopiorna jag kan komma på är utskrivna papperskopior, faktiskt. Visst går det att spara på disketter o.dyl. men lättast är att skriva ut tycker jag. Om det rör sig om faktauppgifter. Är det en hemsida så är en CD-ROM mera praktiskt förstås.
Se bara om man har köpt en biljett (flyg, buss...) på nätet. "Vill du skriva ut en bokningsbekräftelse?" Och det vill man ju.
smuleborg
CITAT (katah @ 25-02-2009, 21:04) *

Jo. Jag skriver ut. Och kladdar på utskriften.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon