Full version: Dagens ros
Kajsa
Vi tar en mossros som jag tror många av er har, Salet

Salet, fransk mossros från 1854, rosen remonterar. Lite tuffare än tidigare mossrosor jag visat, zon 5

Och så här ser mossan ut, grön eller rödaktig och kort.
Bladen är matta, något läderartade.

Salet kan få svampsjukdomar, rost och mjöldagg. Plantera på lite blåsiga ställen så håller den sig frisk, min är planterad i ett blåsigt läge i full sol och jag minns i inga problem där.
Rosen blir 1.20 - 1.5 m x 1 m, stark doft !
renate
Den har jag länge funderat på att köper men jag måste först ser om jag har plats.
AnnammA
En underbar ros, tycker jag, och mitt 9-åriga ex har aldrig heller visat ngra sjdstecken, men den är alltså rätt så luftigt planterad, som en rosenfägring i utkanten av vårt trädgårdsland. Blommar ända till kylan kommer!
Stiffe
Salet är klart intressant. Den står på observationslistan, (i positiv bemärkelse).
/S
AnnammA
CITAT (Stiffe @ 24-02-2009, 21:53) *
Salet är klart intressant. Den står på observationslistan, (i positiv bemärkelse).
/S

Ja, på den listan kan det finnas mycket intressant! rolleyes.gif
Kajsa
Anna din Salet ser välmående ut, är den 2 m hög i den skånska myllan ?
Mimika
En ros jag önskar mig.. Knud på Rosenposten hade nog en sömnig dag när han packade min Salet, den har inte blommat och den har en alldeles för omossig och feltaggad stam.. men den kanske ändrar sig till detta år, ser med spänning fram emot vad som kommer. Och daggrosen utan tillstymmelse till gråblå ton och många stora taggar.. först blir man besviken och svär kanske en ramsa, men jag gillar numera felleveranserna.. de har visat sig lyckade lustigt nog och rosor med historia blir på nåt sätt kärare.... Salet har ju ändå alla andra smile.gif
AnnammA
CITAT (Kajsa @ 25-02-2009, 14:10) *
Anna din Salet ser välmående ut, är den 2 m hög i den skånska myllan ?

Nja, den blev lite utsatt av rådjuren i somras, men blommade på ändå...Men lite över 1 m, och ganska bred. Jag har föryngringsbeskär den vid behov, och det tycker den nog om.
Anders zon 1
Håller med om att 'Salet' är en fin ros. Jag har ett exemplar sedan 3 år som växer fint och regelbundet och blommar bra och länge. Väldigt lite sjukdomar också. Förra sommaren var den t ex nästen helt frisk trots att de flesta andra rosorna drabbades av svartfläckssjuka fram på höstkanten. Minus dock för blommornas känslighet för regn - klibbar lätt ihop vid fuktig väderlek. Dessutom är den förhållandevis känslig för blåst. Min står planterad i ett väldigt blåsigt läge och bladen brukar ibland blåsa sönder och bli fula. I somras blev den nästan "strippad" av stormen som härjade mitt i sommaren (var det i juli?). Den verkar aningen mer känslig för blåst än många andra rosor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon