octachoron
23-02-2009, 20:57
Jag tänker sätta flera nya rosor i vår/försommaren och nu funderar jag om det går att plantera ettåriga sommarblommor just bredvid de nysatta rosorna eller om det kommer att bli för stor konkurrens om näring/vatten/sol?
Och om det blir konkurrens, vilket avstånd bör det vara mellan rosor/blommor för att planteringen ska fungera?
Innan rosorna kommer i gång på allvar vore det snyggt med lite blomsterfägring bland den svarta jorden...
Det går bra att plantera sommarblommor tillsammans med nyplanterade rosor,det gör jag med.Jag plantera tagetes kring rosorna,men det går även med andra blommor.Lavendel eller nepeta passar också bra till rosor.Du bör undvika starkväxande perenner som breder ut sig och tar kraften ifrån rosorna.
octachoron
26-02-2009, 16:41
Hmm, jag ska alltså ha ett visst avstånd från roserna till de fuchsia som jag också tänker plantera ut. Visserligen kommer de att dö under vintern i norrland men de har antagligen ett betydligt större rotsystem än ettåringar.
Tack för tipsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.