catlady
23-02-2009, 22:29
Jag tog några Blåregnsfrön med mig hem från Frankrike i augusti förra året. De fick torka i några månader och sedan satte jag dem i jord för 1 månad sedan. Jag trodde inte att något skulle hända, men alla fröna rotade sig och nu har jag 7 st pyttesmå blåregn på tillväxt i fönsterkarmen.
Vad jag undrar är:
1. Hur länge ska jag hålla dem i kruka? Hur stora ska de vara när de planteras ut/vilken tid är bäst för plantering?
2. Är det så att dessa blåregn kommer vara ännu känsligare för kyla eftersom moderplantan kommer från Rivieran? Denna vintern har varit ovanligt kall med -12 grader vissa nätter fastän jag bor i Skåne.
3. Kan jag plantera dem helt oskyddat så de har sol absolut hela dagen, 9-21 på sommaren? Eller vill de ha halvskugga? Och igen: Vill den ha mer sol för att moderplantan är fransk?
Tacksam för alla tips!
Kram
Rosmarin
24-02-2009, 08:40
Hej Catlady!
Det är med stor säkerhet en "Glycine de Chine"
wisteria sinensis. Det kryllar av dem här nere och det är
så vackert och doftar underbart när de blommar. Det är en växt som är lätt att så och att föröka. Du ska nog vänta att plantera ut den tills den har bildat ett antal karaktärsblad. Skola om den allt eftersom och plantera ut den till hösten. Den är vinterhärdig ner till -25° ungefär. Tycker om att växa i fullt solsken i väldränerad jord, helst inte kalkhaltig.
Här är en länk (på franska) med odlingsråd. Jag vet ju inte om du kan franska eller inte men om inte så kan du köra t.ex Googles översättningsprogram eller så får du gärna höra av dig om du vill att jag ska hjälpa dig att översätta.
Glycine de ChineGlycine de Chine2
Det är en mycket vacker växt.
Alexander-VG-zon3
24-02-2009, 11:14
det beror ju på om den invintrar eller ej till hösten om den kan vara ute eller inte. små plantor av lite känsligareslag har svårt att invintra och dels svårt att klara kylan. jag har haft många plantor som jag har planterat ut som små som inte klarat vintern som normalt sett är väldigt härdiga.
jag hade kollat om den invintrar eller ej(utan att utsätta den för allt för kraftig frost). sedan ev odlat den i kruka till nästa år eller nästa igen. som du tar in och övervintrar i växthus eller inne kallt.
det finns ju en del arter av Wisteria, dom vanligaste är
Wisteria sinensis (zon 0-1-2)
Wisteria frutescens (zon 0-1(2))
Wisteria floribunda (zon 0-3)
dom vill ha full sol eller sydöst eller sydväst. men du får ju avhärda den på våren placera den först i skugga sedan i halv skugga sedan i full sol.
JAg skulle nog övervintra dem i frostfritt garage eller liknande första vintern. Andra vintern i kallgarage och tredje på växtplatsen.
Soligt skyddat läge är vad blåregnen gillar annars. De är inte speciellt förtjusta i blåst.
catlady
24-02-2009, 11:46
Tack för alla svar!
Rosmarin: Jag kan bara lite franska, men jag ska göra ett försök. Tack för hjälpen!
Jag bor rätt så skyddat, omgiven av backar, så blåst är inget jätteproblem. Men om de inte klarar av det alls så får jag plantera dem mot en vägg. Jag har två-tre bra väggar i superskyddat och normalt sydväst läge. Men jag hade gärna haft två växande över grinden...
Hur är deras rotsystem? Brer de ut sig mycket eller klarar de av att begränsas åt ett håll?
Alexander-VG-zon3
24-02-2009, 12:21
jag har min väldigt utsatt den växer bra ändå, har den i ett öppet västläge. men min har det varmt och soligt på sommaren.
det bästa är ju att plantera den mot en varm syd vägg eller en varm syd/öst vägg. men dom klarar även andra lägen utom norr eller åt norr hållet.
Christer i Falköping
27-02-2009, 19:12
Jag tycker du skall göra som MariaS skriver. Om de är känsligare är svårt att säga, men visst spelar ursprunget en viss roll.
Christer.
Alexander-VG-zon3
27-02-2009, 19:44
jag tror dom kommer klara vintern bra hos Catlady när dom väl är planterade. men det är ju tur att vi är 3som tycker lika dant så allt säkert blir rätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.