Full version: Belysning
Grobert
Håller på att bygga ett litet "växthus" i källaren för frösådd. Har lagt vattenburen golvärme för att kunna reglera temperaturen. Men vilken belysning skall jag använda? Hade tänkt att använda vanliga lysrör. Jag är lycklig ägare till ett 200 m2 växthus som även används som uterum men tänkte att kunna starta odlingen tidigare med detta lilla växthus.
Preussen
ämnet belysning är en fråga som intresserar många. använd sökfunktionen så får du ta del av många intressanta och givande diskussioner som förts här på odla.

har själv erfarenhet av både lågenergilampor och högtrycksnatrium. det sistnämda finns i olika färgspektror men drar mer ström och alstrar mer värme vilket till tomater kan vara en nackdel om man inte har bra ventilation. lågenergilampor och lysrör är betydligt billigare i inköp och drift. nackdelen är (rätta mig om jag har fel) att urvalet av färgspektror i ljust är färre.
Nauti
Om det handlar om någon större yta så skulle jag köra på metallhallogen eller HPS(med några procent blått ljus i). Annars fungerar lågenergilampor och lysrör bra, men man måste ju ha dem ganska nära för att man skall få ut deras fulla potential. HPS ger mest lumen per watt och är därför energieffektivast, men utvecklar mycket värme vilket inte lär vara något problem om du har ett helt rum i källaren att odla på. Samma gäller metallhalogen Då kanske du bara får slopa att använda golvvärmen. Lågenergilampor och lysrör utvecklar inte mycket värme och har ganska bra lumen per watt, men man måste ha dem ganska nära plantorna.

När det gäler spektrum så finns ju lysrör i alla möjliga varianter. De används ju inom allting och är väl den vanligaste formen av belysning? Där är det inga problem att hitta rätt spektrum i alla fall. Lågenergilampor har jag bara sett i varmvitt och kallvitt, men jag vet inte vad mer som skulle behövas. Kallvitt till det vegetativa stadiet och varmvitt till blomstadiet.

Väljer du lysrör eller lågenergilampor skall du köra med kallvita(6400K) till att driva upp plantor med. Det är vad jag har lärt mig i alla fall. Om du köper HPS så köp en med några procent blått ljus i, jag tror att Sylvania Grolux innehåller 5% blått. Metallhalogen har blått ljus.

Sedan är ju inte färgtemperaturen allt, kan jag ju nämna för annars kommer någon att påpeka det tongue.gif Men det är viktigt i alla fall.
officinalis
Det går utmärkt att odla under fullfärgsrör och varmvita LE-lampor också. Har odlat både ettåriga växter och perenner på detta sätt.
Såklart att kallvitt kanske är bättre, har tyvärr inte gjort en jämförelse.
Nauti
CITAT (officinalis @ 24-02-2009, 16:45) *
Det går utmärkt att odla under fullfärgsrör och varmvita LE-lampor också. Har odlat både ettåriga växter och perenner på detta sätt.
Såklart att kallvitt kanske är bättre, har tyvärr inte gjort en jämförelse.
Det är klart att det går. Men om man skall köpa belysning till sina växter vill man nog köpa det som de ka ntillgodogöra sig bäst hellre än alternativen som inte är fullt lika bra och kostar lika mycket. Eftersom det verkar som att det enbart handlar om att driva upp växter så är det ju kallvita som gäller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon