Om det handlar om någon större yta så skulle jag köra på metallhallogen eller HPS(med några procent blått ljus i). Annars fungerar lågenergilampor och lysrör bra, men man måste ju ha dem ganska nära för att man skall få ut deras fulla potential. HPS ger mest lumen per watt och är därför energieffektivast, men utvecklar mycket värme vilket inte lär vara något problem om du har ett helt rum i källaren att odla på. Samma gäller metallhalogen Då kanske du bara får slopa att använda golvvärmen. Lågenergilampor och lysrör utvecklar inte mycket värme och har ganska bra lumen per watt, men man måste ha dem ganska nära plantorna.
När det gäler spektrum så finns ju lysrör i alla möjliga varianter. De används ju inom allting och är väl den vanligaste formen av belysning? Där är det inga problem att hitta rätt spektrum i alla fall. Lågenergilampor har jag bara sett i varmvitt och kallvitt, men jag vet inte vad mer som skulle behövas. Kallvitt till det vegetativa stadiet och varmvitt till blomstadiet.
Väljer du lysrör eller lågenergilampor skall du köra med kallvita(6400K) till att driva upp plantor med. Det är vad jag har lärt mig i alla fall. Om du köper HPS så köp en med några procent blått ljus i, jag tror att Sylvania Grolux innehåller 5% blått. Metallhalogen har blått ljus.
Sedan är ju inte färgtemperaturen allt, kan jag ju nämna för annars kommer någon att påpeka det

Men det är viktigt i alla fall.