Full version: Semla?
Bettis
Blir det någon semla idag tro confused.gif jag har redan ätit en i år så det får räcka för mig tyvärr -cry-.gif brukar ni lägga semlan i varm mjölk? det gjorde jag alltid när jag var liten, men nu äter jag den som den är.
Huggorm
Skall nog försöka få mig en under dagen yes.gif
Betty
Japp, absolut! yes.gif Jag är precis på väg att knalla iväg till konditoriet för att köpa ett par tre stycken (har ätit ca 10 redan i år... tjuvstartat som vanligt...) biggrin.gif
Bettis
CITAT (Betty @ 24-02-2009, 10:24) *
(har ätit ca 10 redan i år... tjuvstartat som vanligt...) biggrin.gif

-fear-.gif -fear-.gif jösses jag har ätit EN och det får räcka, förra året åt jag ingen crying.gif vet inte varför, glömde nog bort det. giggle.gif
Berith
Japp, idag på rätta dagen naughty.gif ska det bli. Har precis satt en deg så det blir en ikväll. Eller två....
Lars-Olof Arvids
Jag åt en till frukosten hemma och har nu ätit en till fikat här på jobbet. Risken är väl att det blir en tredje på Västsvenska entomologklubbens årsmöte i kväll. smile.gif

Olle
Bettis
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 24-02-2009, 10:36) *
Jag åt en till frukosten hemma och har nu ätit en till fikat här på jobbet. Risken är väl att det blir en tredje på Västsvenska entomologklubbens årsmöte i kväll. smile.gif

Olle

Visst Olle men så smal som du är så kan du med gott hjärta äta några till flirting.gif men jag borde inte äta någon blush.gif giggle.gif
MariaS
Nja, eftersom jag redan ätit en på Odla-väst träffen, så får det räcka för i år.
embees
Här i Skåne var det tidigare vanligare med namnet fastlagsbulle. Jag är envis och håller kvar vid det. Alltså har jag inte ätit någon semla och kommer heller inte att göra det. Fastlagsbullar däremot kan man äta i både tid och otid...... naughty.gif Det har jag gjort, minst tio vid det här laget... whist.gif
EKLO
Semmelfika på jobbet + semla hos mamma ikväll, hon gör dem själv, egen mandelmassa och allt. De är förstås godast...
Myosotis
CITAT (embees @ 24-02-2009, 10:59) *
Här i Skåne var det tidigare vanligare med namnet fastlagsbulle. Jag är envis och håller kvar vid det. Alltså har jag inte ätit någon semla och kommer heller inte att göra det. Fastlagsbullar däremot kan man äta i både tid och otid...... naughty.gif Det har jag gjort, minst tio vid det här laget... whist.gif

bravo.gif Självklart heter det fastlagsbulle! Har inte ätit någon sådan heller trots att jag varit och handlat idag.
andersen
CITAT (Myosotis @ 24-02-2009, 19:03) *
bravo.gif Självklart heter det fastlagsbulle! Har inte ätit någon sådan heller trots att jag varit och handlat idag.

Fast där undrar jag om ni inte har fel... det heter hetvägg!
Myosotis
kan det väl inte göra.
andersen
CITAT (Myosotis @ 24-02-2009, 19:20) *
kan det väl inte göra.

Jo det är helt säkert att det heter hetvägg....hetvägg

biggrin.gif
Myosotis
okej, Wecken - då förstår jag. Men det där med mjölk allså... sick.gif
Monica M zon 4
Företaget bjöd på semlor idag till eftermiddagsfikat. Gott, gott. yes.gif Jag gillar semlor men det får inte bli för många. Jag äter nog 5 på ett år.
Felicia
Vi fick också semlor på jobbet idag, gott, men inte lika goda som min mammas hembakta förstås rolleyes.gif
Rosmarin
Jag är inte så förtjust i fastlagsbullar men om jag ska äta en så tycker jag att det är gott med varm mjölk till. Hetvägg visst heter det så.
blomkronan
yes.gif en semla blev det biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
En semla till lunch (tyvärr tog farsan fel i butiken så det var vaniljkräm i istället för mandelmassa, han visste inte att det numera finns alternativa semlor) och sedan blev det tårta på eftermiddagen för morsan fyllde år, så i morgon blir det nog en långpromenad.
Aqvakul
Missade premiären idag, men hoppas ta igen det i veckan...
Cathis
Jag har inte ätit någon semla idag -cry-.gif får nog försöka ta igen
det imorgon
Biggan_
Jag åt en fastlagsbulle i går, mest för att det skulle så vara. Eftersom jag blivit väldigt liten i maten på senare tid hade jag all möda i världen att få i mej hela och jag tror jag står mej på den ett helt år! Jag gillar faktiskt fastlagsbullar i vanliga fall.
Uggi
En snäll granne kom in med några fastlagsbullar som en sen födelsedagspresent, vi åt bullarna med mjölk och kanel. Det smakade bra.
Aqvakul
Ingen semla idag heller - risken finns att det inte blir några alls i år.....
embees
CITAT (andersen @ 24-02-2009, 19:27) *
Jo det är helt säkert att det heter hetvägg....hetvägg

biggrin.gif

Jaha, men inte i Skåne! Uppåt landet har jag hört det förrut men aldrig någonsin i Skåne.
zaaritha
Vanliga semlor är alldeles för maffiga för mej!
Men; wienersemlor kan gå bra....
"Vete och råg"-kondiset här i Hjo gör en absolut fantastisk
wienersemla som är SÅ jättegod!
Gossen Ruda
Semlor/fastlagsbullar SKALL ätas i form av hetvägg. Basta! biggrin.gif Mjölken skall helst vara smaksatt med vanillinsocker. Smakbrytningen mellan den varma söta mjölken och den, förhoppningsvis, kylskåpskalla bullen är en sann njutning. Det har blivit en bulle per vecka ett par veckor nu.
Berith
*måste komma ihåg att köpa grädde på måndag....*

Äter också med varm mjölk och kanel. tummenupp.gif
Aqvakul
har fortfarande inte begått årets premiär...
Berith
CITAT (Aqvakul @ 28-02-2009, 08:39) *
har fortfarande inte begått årets premiär...

Fast att komma lite efter är inte så illa som att starta förtidigt. flirting.gif

Retas bara lite med dom som inte kan vänta till rätta dagen... naughty.gif
Uggi
Bert K. är inte dålig på att ha koll på våra semlor, även annan mat. coolgleam.gif
Rosmarin
CITAT (embees @ 27-02-2009, 23:18) *
Jaha, men inte i Skåne! Uppåt landet har jag hört det förrut men aldrig någonsin i Skåne.

Jag är född i Skåne och min mamma som är uppvuxen i Småland har alltid hävdat att "egentligen heter det hetvägg" (hon är dessutom språklärare). Nästan ingen annan kallade det dock så. Hittade den här länken: (Läs under "Fettisdagsbullen")
Hetvägg?
Aqvakul
I dag blev det äntligen semlepremiär... tummenupp.gif
Berith
CITAT (Aqvakul @ 03-03-2009, 19:25) *
I dag blev det äntligen semlepremiär... tummenupp.gif

Jaaaaa!!! yahoo.gif
Agger
CITAT (Berith @ 28-02-2009, 09:22) *
Fast att komma lite efter är inte så illa som att starta förtidigt. flirting.gif

Retas bara lite med dom som inte kan vänta till rätta dagen... naughty.gif

Appropå det, jag vet ett kafé som gör saffranssemlor... blink.gif lååångt före jul! Jag vet inte det jag. Jag har inte smakat dem kanske för att det känns lite fel. Tycker nog att de ska avnjutas där kring fettisdag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon