Full version: Ordförkortningar
Chamomille
Fick några lappar från Dr.
Väntetid: 9 confused.gif
Th rygg?
Prot axlar?
nackmm?
Regim?
rr?
andn?
confused.gif
karjo
Så här tror jag :
TH rygg =thoraxrygg=bröstrygg
andn=andning

Men jag är inte helt säker. Det var en mystisk lapp. Ring tillbaka vet ja. smile.gif
Red Top
Chamomille!
Det verkar som om du har besvär med nacke axlar. trostar.gif
Du kan ju alltid kolla i FASS, om du inte får tag på doktorn. Det brukar jag göra. Du kan ju oxå ringa sjukvårdsupplysningen, eller googla på förkortningarna.

FASS

Chamomille
Allright. Jag testar.
Myosotis
CITAT (Red Top @ 25-02-2009, 09:11) *
...Du kan ju alltid kolla i FASS, om du inte får tag på doktorn. Det brukar jag göra. Du kan ju oxå ringa sjukvårdsupplysningen, eller googla på förkortningarna.

ranting.gif Men så där ska det väl inte gå till!!! Han måste väl kunna skriva så att en normal människa förstår!
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 25-02-2009, 18:56) *
ranting.gif Men så där ska det väl inte gå till!!! Han måste väl kunna skriva så att en normal människa förstår!

Men så är det. Fick utskrift av sjukgymnasten nu... Och fattar ännu mindre wacko.gif Bara förkortningar överallt.

Man kanske skulle ta jobb som skrivare, så folk förstår vad som skrivs. cool.gif
mojan
"Regim" betyder ungefär behandling.
Fler konstiga ord?
Vi ska nog kunna hjälpa dig när inte vården kan...
Jag tycker också att det är SKRÄP av vården att skriva (eller tala) så till en patient.
Chamomille
CITAT (mojan @ 09-03-2009, 16:11) *
"Regim" betyder ungefär behandling.
Fler konstiga ord?
Vi ska nog kunna hjälpa dig när inte vården kan...
Jag tycker också att det är SKRÄP av vården att skriva (eller tala) så till en patient.

Ja det var ett bra ord. SKRÄP är vad det är. När jag läste anteckningarna som sjukgymnasten hade skrivit "lät" det som om jag skulle dö. Då satt jag hos läkaren och han skrattade när jag sade det. Har de så ont om tid så att de inte kan skriva hela ord?

Undrar just hur lång tid det tar att lära sig alla ordförkortningar?
Wilmer
Har du haft ÖLI då??
mojan
CITAT (Chamomille @ 09-03-2009, 16:20) *
Undrar just hur lång tid det tar att lära sig alla ordförkortningar?

Exakt 3 års högskolestudier och 14 års vårderfarenhet. 000.gif flirting.gif

CITAT (Wilmer @ 09-03-2009, 17:04) *
Har du haft ÖLI då??

...och Övre LuftvägsInfektion har jag just nu... Kan också kallas vanlig bonnförkylning.
Sussie F-Flower
CITAT (Chamomille @ 24-02-2009, 12:57) *
Fick några lappar från Dr.
Väntetid: 9 confused.gif
Th rygg?
Prot axlar?
nackmm?
Regim?
rr?
andn?
confused.gif

gissar på följande:
Th rygg - Thorax eller Thoracal, vilket betyder "bröstryggen". (alltså den del av ryggen som revbenen sitter fast i.)
Prot axlar- Kan vara Protraherad, betyder långdragen. Kanske långdragen värk i axlarna...?
Nackmm- betyder nackmuskler (Nackm betyder nackmuskel)
Regim- betyder "Ordinerad livsföring" alltså hur du ska åtgärda/kunna komma till rätta med....
rr - vet ej säkert, men antagligen röntgenbilder.
andn - antagligen vilken andningskapacitet du har.

Instämmer med Myosotis att en läkare måste väl kunna skriva så att alla ska förstå!!! ranting.gif Eller i vilket fall patienten.
Chamomille
Vilken tur att jag har Odlaiter som kan allt... smile.gif thanks.gif
Myosotis
CITAT (Chamomille @ 09-03-2009, 15:37) *
Fick utskrift av sjukgymnasten nu... Och fattar ännu mindre wacko.gif Bara förkortningar överallt.

wacko.gif

Hur är det med dig (bortsett från ilskan över förkortningarna)? trostar.gif
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 09-03-2009, 18:23) *
wacko.gif

Hur är det med dig (bortsett från ilskan över förkortningarna)? trostar.gif

Ingen fara. Bara lite ryggproblem. Man går som ett S emellanåt. Fast det passar ju bra när det ska ränsas ogräs smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon