Mårbacka
24-02-2009, 13:41
Hej!
Hur får man bort retarderingsmedel från t.ex Hibiskusar?
Jan Lindgren
24-02-2009, 14:37
Hej!
Med tålamod!
MVH
Jan Lindgren
Precis som Jan skriver.
Effekten av retarderingsmedlet avtar med tiden.
Finns mig veterligen inget "motmedel" eller behandling för att få bort det.
Tänk, jag trodde ju att den här tråden handlade om kungahuset!
Men se där hade du fel Kurt!
Jag har läst någonstans, men minns inte var, att det tar ungefär 2 år innan retarderingsmedlet är borta och växten kan dra iväg mer ordentligt på höjden. Jag hade för en massa år sedan en Hibiscus som nådde takhöjd.
Jag tror att retarderingsmedlet finns i jorden, så ta och plantera om den.
mvh
inger
Åsa, mälardalen zon 2
24-02-2009, 16:28
Retarderingsmedlet finns inne i växten (man brukar spruta retarderingsmedlet på växten, medlet tas upp via bladen) så omplantering hjälper inte.
Mårbacka
24-02-2009, 19:22
Men herregud!

Varför har man egentligen sån gift i plantorna, jag tycker faktiskt att det är vackrare utan! Vill egentligen inte köpa retarderade plantor utan bara rotade sticklingar, men sen finns inga sticklingar heller!!
Mårbacka
25-02-2009, 19:15
Tror ni att det skulle funka om man beskärde Hibiskusen?
Oftast inte. Eftersom retarderingen gör att plantan inte har särskilt mycket längdtillväxt så riskerar du bara att få en till utseendet stympad planta.
Ha tålamod istället.
Men jag lyckades faktiskt med konststycket att köpa en oretarderad hibiskus förra sommaren, på Netto av alla ställen. Den tog sig fint och nu väntar jag på att helgen ska komma så jag kan klippa den lite.
// Ciczi
Hans i Värmland
25-02-2009, 21:27
Det finns ofta gamla hederliga hibiscusar på badhus och servicehem.
Ta en tur dit och bada eller hälsa på en gammal tant på servicehemmet sp får du säkert en stickling.
Man retarderar för övrigt plantorna för att de skall passa in i transportvagnarna eller kartongerna i lastbilarna ut till kunden.
Överbölingen
25-02-2009, 23:19
Av en händelse gick ett skott av och det rotade sig i vatten. Det är i dag lika högt som moderplantan. Har spolat rent hela rotsystemet på morsan och planterat om i helt ny jord. Hoppas att det skall hjälpa lite. Barnet växar tämligen normalt. Min mor kallade H. för Herodes, så sagda träd, som hon kallade allt vedartat, hoppas vi skall bli ett riktigt träd med tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.