|
Full version: Änglatrumpet
kicki.p
24-02-2009, 15:02
Jag har ett STORT problem. Snart kommer den härliga sommaren och jag flyttar ut till mitt sommarparadis,en liten stenig ö en bit ut i havet. Men jag vet inte hur jag ska kunna ta med min jättebebis Änglatrumpeten. Den är planterad i en 20 liters "åretruntkruka" med tio stora hål, den står i sin tur i en 100 liters behållare. Ängeln har åtta kraftiga stammar, den högsta är två meter. En av stammarna är helt perfekt, rak och fin, skulle bli jättebra som uppstammad. Min fråga är: har någon försökt att dela på en så stor Ängel, eller kommer den att dö om jag försöker? En annan fråga gäller Himmelöga eller Potatisblomma (Solanum rantonnetii), vilken sorts jord vill den ha? Nu är den planterad i något som mest liknar orkidékompost. Och bör den skötas som Änglatrumpeten, d.v.s. med "åretruntkruka"? Tacksam för svar... kicki.p
Varför tar du inte sticklingar på ängeln? Jätteenkelt och de rotar sig supersnabbt i jord eller vatten.
Potatisblomman odlar du bäst i vanlig planteringsjord uppblandad med lite ko på påse.
kicki.p
24-02-2009, 17:40
Tack, Maria för svar! Jag har tagit sticklingar på både ängeln och potatisblomman. På Potatisblomman har jag tagit de långa, blomknoppsfria stänglarna och flätar ihop dessa till en lång bladfri stam. Jag var bara mycket osäker på jordblandningen. Från ängeln har jag tagit sticklingar ovanför Y-zonen. Min önskan är att kunna behålla de ståtliga stammarna från den gamla Ängeln som jag skött som en bebis i fyra år. Men att transporteraÄngeln i den storlek den befinner sig nu, ner i båten, över havet, upp på bryggan, till sommarvistelsen, verkar svårt utan att den får svåra skador. Det är därför jag undrar om någon har försökt att dela en gammal planta. Jag har Lars & Birgitta Geite´s bok om Änglatrumpeter, och läst hela tråden i Odla, och ingenstans finns information om delning av rotsystem. Mitt hopp är att Flaxss läser detta, han verkar ha svar på allt.
kicki.p
24-02-2009, 18:00
Förlåt om jag trampar någon på tårna......inte meningen.....
Jodå, det går att dela ängeln. Även äldre stammar rotar om sig. Skulle stammen gå av där den är förvedad, skär man längsgående snitt 5cm långa igenom "barken", så rotar den sig lättare. Men var beredd på att den kommer dra massor med vatten!
kicki.p
24-02-2009, 18:26
Min tanke var att såga sönder rotklumpen där den står i "åretruntkrukan", låta den acklimatisera sig, och sedan plantera om delarna i nya "åretruntkrukor". Har någon försökt, och vad blev resultatet? kicki.p
Alexander-VG-zon3
24-02-2009, 21:29
har du ''flera'' olika plantor i samma kruka? så fall är det bara att dela upp alla plantor för sig, du klan klippa in rötterna hårt(dock ej inte för hårt). vid flytt så packar du in rötterna i plastfolie. då har du en litet rotsystem som är enkelt att flytta. så fort det går plantera om i kogödsel och håll dom fuktiga. samtidigt kan du också klippa in ALLA grenar till 2-4bladpar(eller bladknoppar), klipp då ca 1cm ovanför. änglatrumpet tål så hård beskärning. då sparar du den vackra stammen och ev Y-delning om du klipper ovan för den. men resten av alla grenar klipper du in hårt. då får du smala hanterlig änglatrumpeter som är lätt att flytta. men detta är en tuff behandling för dom. men dom kommer repa sig och med MYCKET vatten och gödsel till sommaren kommer dom också blomma samma år. att beskära kronan så hårt gör du om det blir svårt att flytta dom. annars så är det bättre att intre klippa in kronan så hårt och istället bara dela alla plantor för sig och ev klippa in rötterna lite. CITAT (kicki.p @ 24-02-2009, 15:02)  En annan fråga gäller Himmelöga eller Potatisblomma (Solanum rantonnetii), vilken sorts jord vill den ha? Nu är den planterad i något som mest liknar orkidékompost. Och bör den skötas som Änglatrumpeten, d.v.s. med "åretruntkruka"? det kvittar om du planterar den enbart i kogödsel eller enbart i plantjord eller blandar. dock gillar dom lucker jord så köp den minsta storleken på leca och blanda upp jorden med. enbart plantjord eller kogödsel kan bli lite för kompakt. lägg också ett lager med leca på botten (den större lecan då). dom trivs med att vara nedplanterade på sommaren i stora krukor som du sedna tar in den och övervintrar inne svalt.
Tack för frågan
man kan dela den på mitten. När man gör detta ska man tänka på att få med ett "öga" så långt ner som möjligt.
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
25-02-2009, 10:43
CITAT (Bassam @ 25-02-2009, 00:29)  Tack för frågan
man kan dela den på mitten. När man gör detta ska man tänka på att få med ett "öga" så långt ner som möjligt.
H: Bassam klipper du så långt ner som möjligt klipper du veck Y-delningen. det är ovanför Y-delningen som blommorna kommer på. klipper du ner den helt så måste den åter skapa Y-delningen för att man ska få blommor.
Tack för frågan
Klipp ner växterna får mer aktivitet .
Alexander-VG-zon3
25-02-2009, 13:46
CITAT (Bassam @ 25-02-2009, 13:39)  Tack för frågan
Klipp ner växterna får mer aktivitet .
H: Bassam jo men har du en Y-delning och klipper veck den så får du inga blommor det året.
CITAT (flaxss @ 25-02-2009, 13:46)  jo men har du en Y-delning och klipper veck den så får du inga blommor det året. Jo de kan visst blomma, men det brukar ske först sent på hösten när de satt nya y:n. Men att klippa en ängel under y-et är absolut inget som jag rekommenderar, eftersom ängeln dessutom är så hårt förvedad under y-et att det ibland kan krävas redskap (som såg) som förstör mycket av plantan också.
Alexander-VG-zon3
25-02-2009, 16:59
CITAT (MariaS @ 25-02-2009, 16:00)  Jo de kan visst blomma, men det brukar ske först sent på hösten när de satt nya y:n.
Men att klippa en ängel under y-et är absolut inget som jag rekommenderar, eftersom ängeln dessutom är så hårt förvedad under y-et att det ibland kan krävas redskap (som såg) som förstör mycket av plantan också. ja visst kan dom blomma om man klipper ner dom helt, men min poäng va att det INTE är säkert att dom blommar. dels måste man ge mycket näring och vatten och så måste det var en bra sommar för att dom ska hinna blomma.
CITAT (flaxss @ 25-02-2009, 16:59)  ja visst kan dom blomma om man klipper ner dom helt, men min poäng va att det INTE är säkert att dom blommar. dels måste man ge mycket näring och vatten och så måste det var en bra sommar för att dom ska hinna blomma. och.... är fortfarande inte att rekommendera!
Ålgryte
26-02-2009, 00:04
Jag brukar rekommendera U-jord till änglar. Det brukar de svara bra på. Men låt bli att klippa under y-et i fortsättningen om du vill ha en riktigt magnifik ängel.
kicki.p
26-02-2009, 14:00
Jag har ännu inte fått veta det jag verkligen undrade om, nämligen om någon försökt att dela ett rotsystem på änglar. När jag tar in den på hösten, måste jag skära loss "åretruntkrukan" med en stor spade, och då skadas ju rotsystemet en hel del. Men det har hitintills fungerat bra. Men jag vill ju inte förlora blomprakten på min jättebebis, så jag får väl ta några starka personer till hjälp, linda in den i bubbel och baxa ner den i båten då! Mvh kicki.p
CITAT (MariaS @ 24-02-2009, 18:19)  Jodå, det går att dela ängeln. Även äldre stammar rotar om sig. Skulle stammen gå av där den är förvedad, skär man längsgående snitt 5cm långa igenom "barken", så rotar den sig lättare. Men var beredd på att den kommer dra massor med vatten! CITAT (kicki.p @ 26-02-2009, 14:00)  Jag har ännu inte fått veta det jag verkligen undrade om, nämligen om någon försökt att dela ett rotsystem på änglar. När jag tar in den på hösten, måste jag skära loss "åretruntkrukan" med en stor spade, och då skadas ju rotsystemet en hel del. Men det har hitintills fungerat bra. Men jag vill ju inte förlora blomprakten på min jättebebis, så jag får väl ta några starka personer till hjälp, linda in den i bubbel och baxa ner den i båten då! Mvh kicki.p Svaret fick du i första inlägget!
Alexander-VG-zon3
26-02-2009, 15:39
CITAT (kicki.p @ 26-02-2009, 14:00)  Jag har ännu inte fått veta det jag verkligen undrade om, nämligen om någon försökt att dela ett rotsystem på änglar. När jag tar in den på hösten, måste jag skära loss "åretruntkrukan" med en stor spade, och då skadas ju rotsystemet en hel del. Men det har hitintills fungerat bra. Men jag vill ju inte förlora blomprakten på min jättebebis, så jag får väl ta några starka personer till hjälp, linda in den i bubbel och baxa ner den i båten då! Mvh kicki.p jag skrev så här i mitt svar CITAT har du ''flera'' olika plantor i samma kruka?
så fall är det bara att dela upp alla plantor för sig, du klan klippa in rötterna hårt(dock ej inte för hårt). här är hela svaret CITAT (flaxss @ 24-02-2009, 21:29)  har du ''flera'' olika plantor i samma kruka?
så fall är det bara att dela upp alla plantor för sig, du klan klippa in rötterna hårt(dock ej inte för hårt).
vid flytt så packar du in rötterna i plastfolie. då har du en litet rotsystem som är enkelt att flytta. så fort det går plantera om i kogödsel och håll dom fuktiga.
samtidigt kan du också klippa in ALLA grenar till 2-4bladpar(eller bladknoppar), klipp då ca 1cm ovanför. änglatrumpet tål så hård beskärning. då sparar du den vackra stammen och ev Y-delning om du klipper ovan för den. men resten av alla grenar klipper du in hårt.
då får du smala hanterlig änglatrumpeter som är lätt att flytta.
men detta är en tuff behandling för dom. men dom kommer repa sig och med MYCKET vatten och gödsel till sommaren kommer dom också blomma samma år.
att beskära kronan så hårt gör du om det blir svårt att flytta dom. annars så är det bättre att intre klippa in kronan så hårt och istället bara dela alla plantor för sig och ev klippa in rötterna lite. som jag skrev så kan du dela rötterna på dom.
kicki.p
26-02-2009, 16:46
Tack flaxss, jag läste vad du skrev. Jag ska nog ändå försöka att såga isär rotklumpen i tre delar (det är bara en planta) i "åretruntkrukan", låta den acklimatisera sig med mycket vatten, och sedan i slutet mars- början på april, när isen börjar bryta, plantera om delarna i nya, kanske lite större "åretruntkrukor". Hinkar för murbruk är väldigt stabila och bra, och finns i både 20, 24 och 30 L. Nu finns det både tre, fyra och fem Y-grenar så jag tror att de kommer att blomma jättebra i sommar (om de överlever, förstås) Hoppas att det fungerar. mvh kicki.p
Alexander-VG-zon3
26-02-2009, 16:52
CITAT (kicki.p @ 26-02-2009, 16:46)  Tack flaxss, jag läste vad du skrev. Jag ska nog ändå försöka att såga isär rotklumpen i tre delar (det är bara en planta) i "åretruntkrukan", låta den acklimatisera sig med mycket vatten, och sedan i slutet mars- början på april, när isen börjar bryta, plantera om delarna i nya, kanske lite större "åretruntkrukor". Hinkar för murbruk är väldigt stabila och bra, och finns i både 20, 24 och 30 L. Nu finns det både tre, fyra och fem Y-grenar så jag tror att de kommer att blomma jättebra i sommar (om de överlever, förstås) Hoppas att det fungerar. mvh kicki.p fast rötterna får ju inga nya plantor. har du väl sågat av delar av rotsystemet så får du ju slänga dom 2delarna som blir över och spara dom rötterna som tillhör plantan. du behöver ju inte såga rotklumpen i 3delar utan du kan ju göra så att du minskar på rötterna så får du ju mindre att bära.
kicki.p
26-02-2009, 17:39
Det var från början bara en planta, nu har den åtta stammar........
Du kan säkert såga mellan stammarna, som är olika rotskott. Då får du med rötter till respektive del.
Alexander-VG-zon3
26-02-2009, 18:35
CITAT (kicki.p @ 26-02-2009, 17:39)  Det var från början bara en planta, nu har den åtta stammar........ har du bild på den?
Tack för frågan
Det finns ingen relation mellan rötterna och blommorna, men beskärning tvärtom gör växter mera aktiv, som hindrar växter att blomma ofta kvaliteten på befintliga jorden näringsämnen förutom ljus och vatten och om någon sjukdom eller ohyra attackerade växter.
Alexander-VG-zon3
26-02-2009, 18:42
CITAT (Bassam @ 26-02-2009, 18:35)  Tack för frågan
Det finns ingen relation mellan rötterna och blommorna, men beskärning tvärtom gör växter mera aktiv, som hindrar växter att blomma ofta kvaliteten på befintliga jorden näringsämnen förutom ljus och vatten och om någon sjukdom eller ohyra attackerade växter.
H: Bassam det finns stor relation mellan rötter och övriga delar av växten. beskärning gör inte växten mer aktiv. beskär du och ändå inte sköter växten kommer den inte växa. beskärning stimulerar ny tillväxt av skott och rötter. och det den förlorar växer ut igen men den växer inte snabbare eller mer aktiv för det även om det så kan se ut.
kicki.p
26-02-2009, 18:55
Tyvärr har jag ingen bild... jag har försökt så många gånger att lägga in bilder på min fina hund,mina blommor och mitt sommarställe, men det går inte... jag är för dum helt enkelt. När jag säjer att det är min bebis, så menar jag att den fått bra jord, daglig vattning med regnvatten blandat med gödsel, höns- och nässla + guldvatten, det är väl därför den blivit så kraftig. Om jag varit tvungen att åka ifrån mina blommor, har nån granne med båt fått åka ut och vattna. Det är klart att det är samband mellan rötter och krona, det är ju därför jag är så osäker på åtgärd!! Annars skulle jag inte ödsla er tid! Men visst är det ändå lite kul att kunna hjälpa till???? ..och va´lite duktig??? mvh kicki.p
Alexander-VG-zon3
26-02-2009, 19:09
CITAT (kicki.p @ 26-02-2009, 18:55)  Tyvärr har jag ingen bild... jag har försökt så många gånger att lägga in bilder på min fina hund,mina blommor och mitt sommarställe, men det går inte... jag är för dum helt enkelt. När jag säjer att det är min bebis, så menar jag att den fått bra jord, daglig vattning med regnvatten blandat med gödsel, höns- och nässla + guldvatten, det är väl därför den blivit så kraftig. Om jag varit tvungen att åka ifrån mina blommor, har nån granne med båt fått åka ut och vattna. Det är klart att det är samband mellan rötter och krona, det är ju därför jag är så osäker på åtgärd!! Annars skulle jag inte ödsla er tid! Men visst är det ändå lite kul att kunna hjälpa till???? ..och va´lite duktig??? mvh kicki.p jag tror jag förstod dig fel innan. du vill allså dela stammarna? och inte rötterna? och med 8stammar menar du att det är grenar du har från stammen?, vad jag vet så skickar inte änglatrumpeter rotskot men det kanske dom gör. är det samma stam med 8grenar (ibland skjuter dom skott(grenar) från begravda knoppar från stammen). då är det bara att klippa veck alla grenar du inte vill ha kvar. sedan kan du använda dom som sticklingar,grova delar rotar sig dåligt ta unga skott som rotar sig på nolltid. och då får du ju 1stam kvar som du sedan kan flytta som den är, ev klippa in rötterna och lite topp grenar. vid flytt så får du då 1planta med en stam och nedklippt på rötterna och på kronan. sedan har du då x-antal sticklingar. med din perfekta skötsel så kommer den grönska och bli stor på kort tid.
kicki.p
26-02-2009, 19:39
Det är från detta enda skott jag köpte för fyra år sedan som alla dessa kraftiga rotstammar har vuxit upp. I boken jag har av Lars och Birgitta Geite står att om man vill ha ett stamträd så ska man använda en stickling från tillväxtregionen eller ett rotskott! det borde betyda att de stammar jag har är rotskott, eller??? Så tolkar jag det i alla fall, eftersom de inte sitter ihop i jordytan, utan ser ut som om de går att såga isär. Det är så svårt att förklara när jag inte kan skicka en bild. Förlåt! Mvh kicki.p
Alexander-VG-zon3
26-02-2009, 19:53
CITAT (kicki.p @ 26-02-2009, 19:39)  Det är från detta enda skott jag köpte för fyra år sedan som alla dessa kraftiga rotstammar har vuxit upp. I boken jag har av Lars och Birgitta Geite står att om man vill ha ett stamträd så ska man använda en stickling från tillväxtregionen eller ett rotskott! det borde betyda att de stammar jag har är rotskott, eller??? Så tolkar jag det i alla fall, eftersom de inte sitter ihop i jordytan, utan ser ut som om de går att såga isär. Det är så svårt att förklara när jag inte kan skicka en bild. Förlåt! Mvh kicki.p jag har aldrig sett en änglatrumpet med rotskott(och då menar jag riktiga skott som kommer från rötterna). men som jag skrev innan ''det kanske dom får''. om boken menar rotskott eller rotskott vet jag inte. för dom får skott som ligger nära stambasen som likanr rotskott. exempel kapar man en ängel vid jordytan så ''tror'' folk att dom nya skotten är rotskott när det inte är det. så skulle du ta veck all jord på din ängel så kan det vara skott från just stammen. hmm svårt att förklara. men det är bara att dela veck dom skotten.
Alexander-VG-zon3
26-02-2009, 20:07
CITAT (kicki.p @ 26-02-2009, 19:39)  Det är från detta enda skott jag köpte för fyra år sedan som alla dessa kraftiga rotstammar har vuxit upp. här har jag ''ritat'' två bilder en planta med ''stam''skott [attachment=31280:_ngel.jpg] en planta med ''rot''skot [attachment=31281:rotskott.jpg] det gröna är stam, det ljusgröna är skott, det vinröda rötter.
kicki.p
26-02-2009, 20:23
Tack för alla dina tips (och råd) jag gör en analys av roten, så får vi se hur det slutar. mvh kicki.p
kicki.p
26-02-2009, 20:30
Tack även till Maria S, det var precis det svaret jag ville ha. Och om det inte fungerar så har jag ju i alla fall försökt. Hellre lyss till en sträng som brast, än att aldrig spänna en båge.
...... mvh kicki.p
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|