|
*Ulrica*
24-02-2009, 17:00
Klart att ni ska ha en ny hund! Jag kan rekommendera världens mysigaste hund: Borderterriern. En stor hund i en liten förpackning. Perfekt som levande nalle i sängen. Tar gärna sovmorgon. Mycket personlighet, kan faktiskt "prata" så att man förstår. Inga problem med barn heller. Vår Bobbo har snällt och tålmodigt fått en tvåårings fingrar inpetade i nosen och både han och Sally älskar när det kommer extra barn på besök och leker med dem. Vill såklart gärna röra på sej men "kräver" inte massor av motion. Läs mer på Borderterriersällskapets hemsida. [attachment=31236:11feb08.jpg] Bobbo och Sally [attachment=31237:bobbo1.jpg] Bobbo
lottapotta
24-02-2009, 17:53
Håller med Ulrica! KLART ni ska ha hund! Min hund gick bort i april förra året, och sorgen är enorm, jag vet. Men du byter ju inte ut. Du får en helt ny individ. Jag ska ha ny hund nästa sommar, då känner jag att sorgearbetet inte hänger över mig längre. Hur lång tid det tar är ju oerhört personligt och definitivt INTE en måttstock på hur mycket man älskat hunden. En del skaffar ny efter en månad och det är rätt för dem.
Borderterriern är onekligen en trevlig ras, men inte den enda. Det finns MÅNGA... Mitt tips är att ni funderar över vad ni vill göra med hunden, hur mycket aktivitet t.ex. Är man aktiv och gillar att träna och tävla är någon brukshund trevlig. Är man jätteaktiv och gillar agility och lydnad är border collien fantastisk. Vill man ta det lite lugnare kanske man ska kolla på andra, lugnare raser. Jag tycker felet en del gör är att de inte kollar upp rasegenskaperna innan de köper hund. Då kan det lätt bli en olycklig hund, eller nervös, eller i värsta fall aggressiv, som inte får utlopp för sin energi.
Åh, vad spännande, Malin! Vilken mysig tid ni har framför er nu! Först planeringen och sedan köpet. Jag blir lite avundsjuk... Men ta ingen bara för den är söt utan kolla upp rasbeskrivningarna innan ni bestämmer er!
Lycka till!
Myosotis
24-02-2009, 18:47
CITAT (malin72 @ 24-02-2009, 16:46)  ...finns det verkligen flera som jag som har sådan sorg att man inte kan "byta ut"... Ja, sorgen går väl aldrig över helt. Mitt livs stora kärlek, en tam ladusvala (bröt vingen som unge och kunde inte släppas fri igen) dog för ca. 20 !! år sedan. Det känns som om det var igår och nu sitter jag här igen med tårar i ögonen  Men det har ingenting att göra med om man kan skaffa nya djur, tvärtom är det det enda som hjälper tycker jag. När min tama tupp dog var det hönsen som gav mig tröst osv. En ny hund är en ny individ, du kan aldrig byta ut Mollie och du kommer aldrig att glömma henne. Katterna vänjer sig. Lycka till med hundköpet! Håller med lottapotta, man bör välja en ras som man kan aktivera på ett lämpligt sätt.
Håller helt med om vad som tidigare skrivits i tråden, man glömmer ju inte djuret som dött när man skaffar ett nytt.
Tvärtom man minns ju och sörjer och saknar, men samtidigt kan man ge av sin kärlek till en ny individ. En individ som inte ska ersätta utan få sin helt egna plats. När min ena greyhound, Yaffa, hastigt blev sjuk och dog när hon var 6 år blev jag helt förtvivlad, mitt sätt att ta mig igenom den sorgen var att skaffa en ny tik efter bara en vecka. Det var inte bara jag som sörjde, även min äldre tik, Wilma, blev helknepig och sörjde verkligen över att ha blivit "ensamhund" Både Wilma och jag fick ny energi när det kom en ny tik i huset. Det handlade inte om att ersätta den gamla hunden med en ny, men jag behövde en annan hund att få slösa kärlek över , och för att flocken skulle må bättre... Jag saknar forfarande Yaffa, och idag saknar jag även Wilma, men jag är väldigt glad över att ha min Lova... Alla djur är egna individer som verkligen fyller sin helt egna plats och tillför så mycket på olika sätt.
Kan man dessutom "rädda" ett djur från dålig miljö eller tom avlivning så känns det ju ännu bättre... Alla mina hundar är hundar som inte varit lämpliga för hundkapp, deras framtid kan man kan säga var lite oviss... Greyhounds är nästan bara kända för hundkapp, viket är mycket synd, snällare och lättare hundras finns knappast, det har fungerat med katter, barn, andra hundar, långa resor osv.
Absolut att man ska kolla upp temperament och sinnelag hos rasen, bra även att kolla om det krävs omfattande pälsvård, kanske tom dagligen, vilket kan vara mer än vad man räknat med, finns det finns kända defekter hos just den rasen? etc.
Aldrig att jag skulle vilja vara utan hund!
blomkronan
24-02-2009, 23:44
VA roligt Malin  Någe problem med katterna tror jag inte du kommer få  Gamelkatten tar säkert en liten valp lättare än en vuxen hund som "jagar" Valpar brukar ju inte ha förståndet till det  dom andra är ju redan vana Det är ju såååå underbart med att ha hund  lycka till  hoppas det blir en liten snart...
lottapotta
17-03-2009, 11:28
Hur går det Malin? Har ni hittat någon valp än, eller väntar ni lite till? Jag är nyfiken...
malin72
17-03-2009, 13:55
Örtagården
17-03-2009, 16:25
Annars kan jag rekomendera dvärgschnauser, dom är oerhört trevliga. Oftast lugna inne men aktiva utomhus. dom verkar ha lätt att anpassa sig till det mesta. Vi går också i hundtankar, eller jag rättade sagt ( min man är inte lika lätt övertalad) Det tar ju lite tid med hund så det gäller att alla i familjen vill. Citat av min man: Vi kan skaffa hund när vår dotter är 22-23 år. Hon är 2 nu, så det dröjer ju. Men Lycka till i fall ni skaffar nån luffs.
160kvm stort hus
18-03-2009, 08:38
CITAT (malin72 @ 17-03-2009, 13:55)  vi väntar!! Vi ska börja att renovera övervåning och riva kök mm så det känns som fel tid när det väl blir så för den tiden den ska ha Äsch, det går alldeles utmärkt att ha valp när man renoverar.  Våran lilla råtta nästan uppfödd i slipdammet. Den enda "olyckan" som hände var att vi hörde ett smaskande från sovrummet. Gick dit och upptäckte att taxen åt spackelkluttar som ramlat ner på golvet efter spacklingen. Helt vit var hon runt nosen. Ringde till veterinären och hon hade aldrig hört talas om det förut men vi skulle hålla uppsikt. Men inget hände.... Lycka till med nya vovven!
*Stintan*
18-03-2009, 18:18
Hej Malin, Jag tycker att du gör klokt i att vänta tills ni får ordning hemma med att skaffa valp. Var sak har sin tid och ska man ha en hund som kräver daglig aktivitet och engagemang så vill det till att man har tid. Valpar är gulliga javisst men det är inte bara gulligt, det krävs faktiskt en hel del av matte och husse också. Hoppas du hittar den rätta hunden för dig när det är dags. Fram till dess så kan du få låna min pussgurka som ockuperar sängen vareviga natt. Var glad att du bara har henne på bild
Det är intressant att höra hur olika resonerar när de ska/har skaffat hund. Själv pratade jag och sambon om det igår och det är välidigt olika hur vi vill ha det. Sambon vill ha en valp, för att han tycker det är roligt att följa utveckligen och tycker att man kan forma hunden bättre. Samt att man vet bakfrunden och lättare förstår den reaktion på olika saker. Jag tar gärna en omplaceringshund eller liknade, kan även tänka mig en problemhund, men med ett villkor den måste gå ihop med djuren som redan finns här katter och fåglar, för deras säkerhet. Jag ser det som en utmaning och det känns bara bra om man kan hjälpa de individer som redan finns här i världen, fast jag skulle lika gärna ha en valp också, men skulle inte vara ledsen om jag slapp valpbekymmren eller kunde ta långprommenader direkt.
När vi pratade raser så gillar sambon cockerspaniel, labb och liknade hundar, medans jag vill ha stora och håriga monster eller små och håriga, ex euraser, chowchow eller samojed ligger högt på listan. Det enda vi är överrens om är att terrier inte står högt på listan, absolut inte en jack russel eller chihuahua, de enda hundraser jag verkligen inte tycker om. Och av princip skäl så inga kamphundsraser, eftersom jag anser att man inte borde avla på dem överhuvudtaget.
Det är mycket att ta i betänkning när man väljer hund.
Anki på Öland
18-03-2009, 21:42
Mycket att tänka på innan och klokt att vänta tills man har tiden!!! Anki
 behövs inga ord!
malin72
18-03-2009, 22:18
Irene_L
18-03-2009, 22:23
Behövs inga ord här heller [attachment=32159:n_rbild.JPG] Men visst är det bra att inte ha bråttom när man ska skaffa en hund. Det är ju mycket att fundera över!
malin72
18-03-2009, 22:31
CITAT (Irene_L @ 18-03-2009, 22:23)  Behövs inga ord här heller [attachment=32159:n_rbild.JPG] Men visst är det bra att inte ha bråttom när man ska skaffa en hund. Det är ju mycket att fundera över!  mm denna gossprick hoppas jag på att gossa med på min vad jag hoppas odliat resa i sommar
blomkronan
18-03-2009, 23:58
[attachment=32163:DSC01427.JPG] Känner du igen den här... tuffingen!!!  En ledtråd.... Han är svår att fånga på bild!!
Hallonet
18-03-2009, 23:58
Kolla in dom här två godingarna  [attachment=32162:Kopia__av_DSCN0594.JPG]
malin72
19-03-2009, 00:50
blomkronan
19-03-2009, 01:37
Myosotis
19-03-2009, 15:47
CITAT (Hallonet @ 18-03-2009, 23:58)  Kolla in dom här två godingarna  [attachment=32162:Kopia__av_DSCN0594.JPG]  Hovawart!!? Så fina!!
Hallonet
20-03-2009, 16:03
Ja det är två flatcoated retrivers.
Myosotis
20-03-2009, 16:15
Va?! Finns det blonda?
malin72
20-03-2009, 18:45
CITAT (Hallonet @ 20-03-2009, 16:03)  Ja det är två flatcoated retrivers.  ja jag tyckte att det såg ut som 2 flatisar men jag visste inte heller om att det fanns ljusa.....därför undrade jag men dom är verkligen jätte fina..är det syskon eller???
Hallonet
20-03-2009, 22:02
Ja det finns gula men dom är inte godkända (förr togs dom bort vid födseln), så vi kan inte ställa ut eller avla på henne då hon har fel färg. Nej dom är inte syskon, den svarta är på bilden 5 år och den gula är lite över året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|