Full version: Månvinda
kicki.p
Har försökt nu i flera år att få Månvinda att blomma i utomhusmiljö. De gror så snällt, och växer jättebra, blommar med sina underbara doftande klockor inomhus, men när de ska ut i naturen så tvärvägrar de. Vad ska jag göra? Skapa en helt vindstilla plats, eller vad är det de vill ha?????
Tacksam för svar,
kicki.p
Eva i Höga
Har aldrig haft månvinda och är inte säker på att jag sett en sådan heller. Men sökte på den och på ett ställe stod det att den kan tvärvägra vid omplantering, annars stod det för det mesta att den är lättskött och blomvillig och passar utomhus i en stor kruka. Kanske har du den i för liten kruka? Finns nog någon här som vet hur den ska skötas för att blomma utomhus.
kicki.p
Månvinda ingår i släktet Ipomoea, där "blomman för dagen" ingår. Bl.f.d. är inget problem, den kan jag sätta ut 1:a maj, och den blommar hur tacksamt som helst, murgrönsvinda kinkar som f:n, och månvindan vill inte ens bilda blad i utemiljön!!!! Jag skulle vilja veta hur man bäst lirkar med denna skönhet, som enligt fröpåsen är en av de mest rikblommande och tacksamma slingerväxterna.
kicki.p
Alexander-VG-zon3
har du gett dom mycket näring?

som alla Impomea arter så älskar dom sol och värme utan att torka ut i jorden.

dom gillar inte svalt väder eller blåst. plus så är dom känsliga när du tar ut dom så det kan vara bra att skugga dom några dagar med fiberduk tills dom vant isg vid solen.

när du planterar ut den så ha den i krukor, placera dom varmt och soligt. och håll dom fuktiga och ge normal dos med näring en gång i veckan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon