malin72
jo jag tänkte att vi kunde ha en lista med det vi SÅTT och nu SKA så....Anki har ju en fin vad gror tråd som är rolig att följa, men jag tänkte att vi kunde ha en tråd för att påminnas om vad vi ev missar av allt som ligger och väntar giggle.gif ..finns kanske redanen, men jag har haft så otroligt svårt att komma in och ens öppna trådar så jag nästan gett upp... crying.gif
jag vet med mig att jag ibland missar att så i tid så vi kan väl påminna varann tummenupp.gif

få se nu....jag har sått=
alla penseér
vit akleja
blå akleja
gökblomster
lewizia
blålin
scabiosa alpina
purpurklätt alba
gula smultron
lavendel ellagance
mariaklocka
törnrosaskjortel
blåverbena
armenisk vallmo
pampagräs
chili

nu sitter jag och fundrar över vad jag ska så nu....kanske klockrankor, ampeltomaten, lövkojjjor,lyrsalvia,...ja vad har ni på gång och har gjort whist.gif blush.gif
Anki V
Åh Malin …jag har sått över 80 sorter som ska samsas under mina lysrör…Jag tror ingen skulle orka igenom den listan.

En del har jag säkert sått alldeles för tidigt men jag har en ungefärlig tumregel…..Perenner sår tidigt och tar in för groning i februari/mars. Sommarblommorna sår jag oftast inte förrän i mitten av mars. Det finns några undantag men jag har inte hittat många.

Tomater...de år jag orkat med tomater har jag sått vecka 10...sportlov i Sundsvall.
Aklejorna står i sina såkärl snart färdiga stt skolas ut.
Smultronen börjar likna smultorn så de ska också snart få egna krukor. S
cabiosan skolade jag ut för en vecka sedan.
Lewisiorna har nyss grott.

/Anki
EKLO
I helgen sådde jag
purjolök
kungsljus
blå salvia
tecoma stans
ljusgul fingerborgsblomma

jag är lite lätt "bränd" från förra årets förgroning under lysrör (första året för mig) det blev helt enkelt lite mesiga rankiga plantor, men skam den som ger sig. Så småningom (mitten av mars eller så) sår jag ettåriga blommor och kål - det är i alla fall planen.
malin72
tummenupp.gif
men då så...tomater v 10 erat sportlov...sportlov har vi nu och det är ju snart slut så då kan jag så dom i helgen 000.gif
och om blå slavia är sått borde jag även kunna så lyrsalvian i helgen 000.gif
rosita
Här har tomatplantorna redan åkt ut i växthuset (med minst 10 grader) tillsammans med penséer, blåklint, sallat och rädisor.
Paprikorna är omskolade och står under lysrör inne. Petunia och lobelia har grott och tobak, Ipomea och luktärt är sådda, liksom vattenmelon, okra och malabarspenat. whist.gif
malin72
CITAT (rosita @ 26-02-2009, 15:58) *
Här har tomatplantorna redan åkt ut i växthuset (med minst 10 grader) tillsammans med penséer, blåklint, sallat och rädisor.
Paprikorna är omskolade och står under lysrör inne. Petunia och lobelia har grott och tobak, Ipomea och luktärt är sådda, liksom vattenmelon, okra och malabarspenat. whist.gif

oj det var snabbt giggle.gif ja det kan man ju göra om man har växthus...vill ha yahoo.gif
Maggan H
Här är min lista, icke komplett dock vid denna tiden på året giggle.gif ; mässan tex har ju inte varit ännu..... crazy.gif

Adzuki böna 01-feb
Ampellisa 07-feb
Ankis busfrö dec+ute 28 feb
Australiska växter 04-jan
blomkronans busfrö
Chokladdahlia 07-feb

De resandes träd 04-jan
Dito Verdes busfrö 01-feb
Dvärgruellia 07-feb
Fladdermusblomma vit 08-dec
Franska blåmunkar 22-jan
Gloxina vit 07-feb
Grekisk vädd 22-jan
Grästräd 04-jan
Hibiscus 07-feb
Ioxra röd 08-dec
Jordnöt 04-jan
Kapris
Klockranka vit o blå mars
Klockviolbuske blå 22-jan
Klockviva 22-jan
Klätterspenat mars
Kokardblomster röd perenn 07-feb
Känguruäpple 07-feb
Lejongapsranka blå rosa röd 07-feb
Levande stenar 04-jan
Lobelia riviera mix
Löjtnantshjärta vit 22 jan
Mariatistel varigerad 07-feb
Nejlika Gaiety Hedvig 07-feb
Pampasgräs White feather 22-jan
Papaya 04-jan
Pelargon black magic velvet rose 07-feb
Pelargon F1 orange appeal 07-feb
Penséer 29 dec 08
Petunia häng Wonder Wave Purple 07-feb
Petunia häng Wonder Wave Salmon 07-feb
Pärlhirs 07-feb
Ros-Groblad 22-jan
Rödbladigt hundkäx 22 jan
Salvia Hot trumpet 22 jan
Solros mix F1
Solstorms busfrö 1 01-feb
Solstorms busfrö 2 01-feb
Storfjärva 22-jan
Styvclematis vit 22-jan
Svansfjädergräs 07-feb
Syrenkårel 07-feb
Tagetes Vanilla mars
Tomater
Tomatillo purple
Trumpetunderblomma vit 07-feb
Turkisk drakblomma 07-feb
Verbena röd-vit 07-feb
Vildtobak Acnistus australis 08-dec-08
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 26-02-2009, 18:51) *
Här är min lista, icke komplett dock vid denna tiden på året giggle.gif ; mässan tex har ju inte varit ännu..... crazy.gif
Känguruäpple 07-feb

fear.gif Har du redan sått???? utan att berätta????.............."swisch"........då måste ju även jag göra det på STÖRT!!!! w00t.gif
malin72
ja du ser Ladyn giggle.gif tänk vad man missar innocent.gif jag har inte heller sått ännu..hm får lägga det i helgens sådder whist.gif
Genom att läsa Maggans inlägg ser jag nu att jag "är sen" med...lobelia, petunia, känguruäpple naughty.gif coh verbena....toppen då lägger jag till det i helgens sådder tummenupp.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Har inte sått någonting, något jag lärt mig av mer än 30års odlande är att för tidig sådd inte lönar sig så jag väntar med de första sådderna till en bit in i mars.
Lady Hamilton
Jag har sått
*Penseér 27/12-08 (7 sorter)
*Smultron 1/1-09 (4 sorter)
*Iochroma Fuschioides 4/1
*Eschscholzia californica 5/1
*Austrantia 17/1 (tog jag in sådden o den grodde efter 6 dagar)
*Blomster smultron23/1
*Echinea 23/1
*Lewisia 1/2
*Silver ek 1/2
*Prydnads kål 1/2
*Bacopa 2/2
*Riddarsporre 8/2
*Frövisare 8/2
*Petunia 8/2
*Lila physalis 8/2
*Grusnejlika 8/2
*Laurentia 9/2
*Silvernjurvinda 17/2
*Silverkrage 17/2
*Lobelia 18/2
*Känguruäpple 26/2 devil.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 26-02-2009, 19:18) *
fear.gif Har du redan sått???? utan att berätta????.............."swisch"........då måste ju även jag göra det på STÖRT!!!! w00t.gif

Jajamensan och dom börjar gro också! naughty.gif

CITAT (malin72 @ 26-02-2009, 21:44) *
ja du ser Ladyn giggle.gif tänk vad man missar innocent.gif jag har inte heller sått ännu..hm får lägga det i helgens sådder whist.gif
Genom att läsa Maggans inlägg ser jag nu att jag "är sen" med...lobelia, petunia, känguruäpple naughty.gif coh verbena....toppen då lägger jag till det i helgens sådder tummenupp.gif

DOCK har jag INTE sått Lobelian än! Den växer jättesnabbt, i fjol kunde jagta toppsticklingar av det avklippta, det gick jättelätt! tummenupp.gif
malin72
okidoki visst ja dom var ju snabba ja lobelian.... thanks.gif väntar med dom!!!!
Jasså du har tom grott med k äpplerna.... g.gif ok väx och knak medel i våra så hinner vi kanske ikapp.....den blir väl en tävling i sommar sen va giggle.gif bara höjden eller ska vi ta tjockleken på stammen med naughty.gif
nettan69
Jag har sått: Stor blomstertobak, Kantlobelia, Ampellobelia, Blue Mink, Alströmeria, Solhatt, TrädgårdsAurikel, Krysantemum och Ampeltomat.
Som innekrukväxter så har jag sått: Eldkrona, Fjärilsblomster, Passionsfrukt, Aloe Vera och Levande Stenar.
rolleyes.gif
Nästa omgång skall nu sås i Mars, både inne och ute i kallbänk!

Får väl se vad som överlever, men man lär ju av sina misstag confused.gif
Thé
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 26-02-2009, 21:51) *
Har inte sått någonting, något jag lärt mig av mer än 30års odlande är att för tidig sådd inte lönar sig så jag väntar med de första sådderna till en bit in i mars.

Det här är precis vad jag är rädd för... men jag måste chansa i år eftersom jag vill klä in vår skövlade trädgård med klängväxter till vårt bröllop i slutet av maj.

Så förra helgen sådde jag blomman för dagen, som är på väg upp nu, samt solrosor som ska stå längs den icke insynsskyddade tomtgränsen. Ett par av solrosorna är också på väg upp.

Igår sådde jag slingerkrasse.

Detta är som sagt ett desperat försök, och jag kan redan föreställa mig problemen med att ha klängväxter inne i kruka, och sedan bära in och ut (om ett par månader...).

Längre fram ska jag så riddarsporrar, men jag väntar nog åtminstone till slutet av mars. Och sedan ska jag så ute på friland, kornvallmo, jungfrun i det gröna och två sorters vaxbönor.
Christina i Småland
Här följer mina sådder. Det mesta har jag sått idag.

Perenner
Agastache aurantiaca 'Fragrant Mixed' Anisisop 'Fragrant Mixed' 090227
Agastache rugosa 'Golden Jubilee' Koreansk anisisop 'Golden Jubilee' 090227
Angelica gigas Röd kvanne 090227
Aquilegia caerulea 090227
Astrantia major 'Sunningdale Variegated' Astrantia, stjärnflocka variegerad 090227
Caltha leptosepala Vit kabbeleka 090227
Campanula saxifraga Tretandsklocka fr Kaukasus 090227
Campanula takesimana Koreaklocka 090227
Clematis integrifolia Helbladig klematis 090227
Coreopsis grandiflora 'Early Sunrise' Flicköga 090227
Delphinium nudicale Eldriddarsporre 090227
Dianthus plumarius 'Sweetness' Fjädernejlika 090221
Dictamnus albus 'Albiflorus' Mose brinnande buske vit 090110
Dictamnus albus Mose brinnande buske rosa 090110
Dietes bicolor 090227
Erythronium californicum Vit hundtandlilja 090227
Geranium pratense striatum 'Pink Splash' Näva 'Pink Splash' 090227
Geranium pratense 'Midnight Reiter' Näva 'Midnight Reiter' 090227
Geranium pyrenica Pyrenisk näva 090227
Glaucidium palmatum 'Album' Vit lunddocka 090227
Leucojum vernum Snöklocka 090110
Magnolia ? Från Florens 090221
Ophiopogon planiscapus 'Nigrescens' Mörkt ormskägg 090227
Papaver orientalis 'Dwarf Allegro' Vallmo 090227
Podophyllum hexandrum Indiskt fotblad
Podophyllum hexandrum Rosa fotblad
Polemonium carneum Rosenblågull 090110
Primula denticulata Mixed Bollviva 090227
Rosa glauca Daggros 090227
Salvia bulleyana Pricksalvia 090227
Sanguinaria canadensis Blodört 090110
Tropaeolum speciosum Eldkrasse 090227
Verbena bonariensis Jätteverbena 090110
Veronica longifolia Strandveronika 090110
Viola odorata ljusblå Luktviol ljusblå 090227
Viola odorata rosa Luktviol rosa 090227
Viola sororia Freckles Fjärilsviol 'Freckles' 090227

Ettåriga
Impatiens walleriana 'Unique Mixed' Flitiga Lisa 090221
Solanum laciniatum Känguruäpple 090227
Verbena hybida 'Peaches and Cream' Trädgårdsverbena 090221
Viola x wittrockiana F1 'Regal White with Rose Blotch' Pense 090221
Viola ? Minipensé 090221

//Christina
Österläge
Jag försöker (bl a efter att ha läst Åsas såråd) att inte så för tidigt i år, hittills har jag bara sått perenner som behöver temperaturväxling:

14 feb: honungsmynta, myskmadra (några krukor fick stå inne i 2 dagar, sen ut under snön, några krukor fick stå inne i 2 veckor, sen ut (dvs idag, men ingen snö tyvärr)
21 feb: backsippa
28 feb: backsippa igen, en annan sort som jag fick i ett fröbyte i veckan. låter dem stå inne i 2 dagar, sen ut.

Om någon eller några veckor tänkte jag så varmgroende: chili, tomat, sommardahlia, blomstertobak, lejongap, sommaraster. Resten av fröern hoppas jag kan sås på friland, för jag har nog varken ork eller plats för fler inomhus... smile.gif
Örtagården
Jag har än så länge sått dessa sorter, har dock massor av andra sorter som jag inte vet om jag har plats med sad.gif Men det ordnar sig nog hihi.

Passionsblomma 12/1 grodd 28/1
Paprika "Califonia Wonder" 25/1 grodd 1/2
Chili "Piment d`Espelette" 25/1 grodd 1/2
Paprika (från affären) 25/1 grodd 1/2
Chili blandning (från en bekant) 30/1 grodd 3/2 (Alla dessa paprika o chili sorter omskolade 25/2)
Tomat (från affären) Prov sådd 9/2 grodd 13/2
Lavendel "Ellegance Ice" 15/2 grodd
Jätte vallmo "Royal Wedding" 15/2 grodd
Aubrietia "Cascade Mixed" 15/2
Akleja "William Guinness" 28/2
Påfågelblomster " Kontiki Rose F1" 28/2
Salvia "Rose Rhapsody" 28/2

Sen är det som sagt lite kvar, några tomat sorter o gurka o en massa blommor!!! smile.gif
fluffis
Är hel-novis med trädgård. Jättekul att få experimentera med alla frön, och underbart med alla tips om förökning och odling här på Odla!

Köpte Amarant (Rävsvans), som inte ska sås riktigt ännu, men har lyckats få upp dem på ett par veckor i smala papperskrukor i badrumsfönstret (med konstant golvvärme). Hoppas det inte blev för tidigt. Nån som odlat sån; svårt eller?

Goji-bär (Vargbär, Bocktörne) inköpta i Kina rensades på frön. Sattes i jord och fick 4 veckor av köld i uterummet; nu efter 5 dagar inomhus sticker små skott upp redan. Tänkte göra en häck av dem. Jösses va pigg man kommer att bli av skörden av bär, om det blir någon!

Kul tråd!
Skruttis
Har odlat Rävsvans (Velvet Curtains) i flera år. Otroligt tacksamma.
Såddes i år för några veckor sedan.

Så här blev ett exemplar som självsått sig mitt i grönsakslandet förra året.
Hade inte hjärta att dra upp den.
Polly66
CITAT (Christina i Småland @ 27-02-2009, 17:45) *

Perenner
Agastache aurantiaca 'Fragrant Mixed' Anisisop 'Fragrant Mixed' 090227
Agastache rugosa 'Golden Jubilee' Koreansk anisisop 'Golden Jubilee' 090227
Astrantia major 'Sunningdale Variegated' Astrantia, stjärnflocka variegerad 090227
Dianthus plumarius 'Sweetness' Fjädernejlika 090221
Dietes bicolor 090227
Papaver orientalis 'Dwarf Allegro' Vallmo 090227

Ettåriga
Impatiens walleriana 'Unique Mixed' Flitiga Lisa 090221
Viola x wittrockiana F1 'Regal White with Rose Blotch' Pense 090221
Viola ? Minipensé 090221

//Christina

-fear-.gif Oaaaw!!!

Hur i hela friden klarar man av att hantera så många sådder???
Måste fråga...
Är man en trädgårdsmästare då man har dessa mängder?
Om inte, hur stort utrymme krävs för att få det att fungera?

Vad sår du i för kärl m tanke på hantering o utrymme?

Så en fråga till...
Om du ska så ur en påse av kanske 10 påsar o den påsen innehåller
750 frön... Sår du alla då, eller sparar/ger bort resten?

Jag ska så 9 olika sorts fröpåsar i år, mot i fjol då jag sådde 20-25 sorter.
Många av dem kom bara en liten bit, andra inte alls.
Så jag är nyfiken på om de behagar komma i år i stället!
CillaM
Min sålista skrev jag för några veckor sedan, delvis för att ha koll på vad och när jag sår/har sått och delvis för veta tiden. Jag sår i kallväxthus den största delen, andra sådder ställer jag utanför växthuset så sköter sig allt själv. Såg att Tulipa sylvestris hade grott i helgen, dessa har stått ute sedan i höstas. Fröerna på listan är till lika delar inköpta, fröer som jag fått eller som jag bytt mig till, eller som jag samlat själv.

Jag sår för att det är kul. Reflektionen över vad jag ska ha allt kommer efteråt crying.gif

Nedanstående är sådda vecka 6 och 7, alltså i början på februari.

Clematis potatinii – stjärnklematis, rabatt/buskage. 4 meter långa lianer av vacker grönska. Massor med vita, ca 5 cm stora klematisstjärnor under sensommaren.

Clematis sp. – ännu obestämd gulblommig klematis från Mongoliet, stenparti, mongoliet, Gobi-Altai. Rankor med fint gula klockor, odlas med fördel som marktäckare, stenparti.

Clematis ochotensis – amurklematis, Japan, Yamanashi, stenparti/rabatt, sällsynt, tjocka mörklila alpklematislika blommor. 1 meter långa rankor, finflikade blad.

Clematis japonica- – japansk klematis (Honshu, Mt. Myojo) 3-4 meter. Blad tredelade med 5-8 cm långa småblad. Blommor brun-purpurröda, cira 3 cm långa köttiga klockor. Buskage/klättrare.

Clematis alpina – alpklematis. Italien, Val di Algordo Belluno. 2 meter långa rankor med flikade blad, stora blå klockor. Grov men sirlig marktäckare eller klängväxt. Rabatt/Buskage

Cardiocrinum giganteum var. Yunnanense – kinesisk jättelilja. 1-2 meter hög. Gräddvita klockor med bruna ränder. Väldoftande. Frösådda exemplar blir allra kraftigast. Torvparti/skuggparti

Trillium erectum – purpurtreblad. 30 cm hög. Ett grln treblad med faluröda blommor. Lättodlad, sprider sig som ogräs i rätt trädgård. Torvparti/skuggparti

Colchicum szovitsii ’Tivi’ – snöljusblomma från Armenien. 10 cm hög, 2 cm breda blad, stora vita blommor på våren. Kronbladen är mera spetsiga hos Tivi. Sällsynt och mycket vacker. Stenparti

Allium nigrum – svartlök. Grekland, Evrou, Dadia. 50 cm, kalkbladen är i regel grönvita men fruktämnet nästan svart. Stenparti.

Allium macranthum – praktlök. 40 cm stora nickande rödvioletta blommor. Sommarblommare. En lättodlad och sällsynt vacker lök från östra Himalaya. Stenparti/torvparti

Allium altaicum – alltailök. Altai Mts.40-60 cm kraftiga, ihåliga stjälkar och blad. I stjälkens topp utvecklad en rund boll av gråvita blommor. Stenpart.

Allium prattii – ?. Yunnan, Bei Ma Shan. 30 cm, röda eller skädra blommor i 3-5 cm breda klotformade samlingar. Stängel nedtill omsluten av 2-3 brett lansettlika blad. Skuggparti.

Lilium superbum – drottninglilja. 200-250 cm hög. Blad i kransar, orangeröda blommor med tillbakarullade kalkblad. En art som blir gigantiskt i rätt jord. Torvparti/skugga

Nectaroscordum siculum ssp. Bulgaricum – grönvit honungslök. Turkiet, Kaz Dag. 100 cm hög. Senblommande lök med stora, nickande klockor, grön-brun-röda. Rabatt/buskage

Codonopsis clematidea

Actaea spicata – trolldruva

Actaea rubra f. neglecta – vitfruktig amerikansk trolldruva. 75 cm hög, finflikade blad, små vita blommor i ax, vita bär på röda skaft. Skuggparti.

Inula magnifica – jättekrissla. 150 cm hög, kraftig perenn med stora spetsigt äggrunda blad. Strålande sollika gula blommor stora som kaffekoppsfat. Solitär.

Filipendula camtschatica – jätteälggräs. Japan, Hokkaido, Kamikawa, Daisetsuzan, Mt. Asahi-dake, Asahidake Onsen nära Youth hostel. 1,5-3 meter hög. Fuktigt.

Atropa belladonna – Belladonna. Giftig

Melianthus major – honungsbuske.

Plantago major – brokbladig groblad ’Variegata’.

Centranthus ruber var. Albus – vit pipört ’Snowcloud’

Xerophyllum tenax – Björnlilja

Verbena bonariensis – jätteverbena ’Buena’

Tricyrtis hirta – skugglilja, lila blommor

Tricyrtis latifolia – skugglilja, gula blommor

Skall sås:

Veronicastrum virginicum – kransveronika ’Albo-rosea’

Seseli gummiferum – månmorot

Dictamnus albus albiflorus – Moses brinnande buske

Dictamnus albus – Moses brinnande buske

sanguisorba canadensis – kanadapimpinell

Saxifraga arendsii –

Saxifraga paniculata –

Alcea rosea – gul stockros

Trollius chinensis – kinesisk smörboll

Actaea racemosa – silverax f.d. Cimicifuga racemosa, ’Brunette’

Anemone rivularis – bäckanemon

Anemone sylvestris – tovsippa

Dryas octopetala – fjällsippa

Crocosmia – Lucifer, eldmontbretia

Decaisnea fargesii – narrbuske. Sådde förra året och lyckades med 2 st.

Baptisia leucantha – vit färgväppling

Ligularia dentata – klippstånd

Inula helenium – ålandsrot

Trifolium incarnatum – blodklöver

Aubretia – blåkudde

Echium russicum – röd snokört

Tagetes tenuifolia – kryddtagetes

Chenopodium rubrum – rödmålla

Cucurbita pepo – Vintersquash Delicata Zeppelin, ekofrö

Clematis tangutica – gullklematis

Clematis tangutica – gullklemtis ’My angel’

Clematis vitalba – skogsklematis, vit

Clematis integrifolia – helbladig buskklematis

Clematis propertius – svenskt namn? Tidigblommande

Clematis – Atragenegruppen George E

Clematis – Clematis campanula Plena E

Clematis – doftklematis, namnlös

Clematis chiisanensis – klematis ’Korean Beauty’

Clematis piilu – storblommande rosa klematis

Clematis – 'Mrs. N. Thompson, storblommig, blåaktig
inglis
Hej Cilla!
Jag undrar var köper du dina clematisfrö.Jag har sått frö från plantor men det vill sig inte,har du något knep? confused.gif
Undrande Inglis
malin72
igår den 4/3 såddes

vit och blå klockranka
stor vaxklocka
känguruäpplen
lyrsalvia
tomat banana legs
ampel tomaten tuhsends of....
gyllenbär
stjärnöga
hängpetunia
Verbena
underblomma
blomstertobak

och i kväll ska chilin jamaican bell sås, följde med en tidning finns säkert fler som har den rolleyes.gif
fröhamstern
CITAT (Skruttis @ 04-03-2009, 09:14) *
Har odlat Rävsvans (Velvet Curtains) i flera år. Otroligt tacksamma.
Såddes i år för några veckor sedan.

Så här blev ett exemplar som självsått sig mitt i grönsakslandet förra året.
Hade inte hjärta att dra upp den.

Underbar färg. skulle inte ja heller tagit bort. Hur hög blir den? Ja har frön till 2 olika rävsvans. 1a heter bara: Amaranthus caudatus o blir ca 1m hög(tror jag), 2a: A c Red Leaf o ja fick inte mycket till beskrivning fr säljaren så ja vet inte hur stor den blir???? Du kanske har en aning ?
Skruttis
CITAT (fröhamstern @ 05-03-2009, 21:37) *
Underbar färg. skulle inte ja heller tagit bort. Hur hög blir den? Ja har frön till 2 olika rävsvans. 1a heter bara: Amaranthus caudatus o blir ca 1m hög(tror jag), 2a: A c Red Leaf o ja fick inte mycket till beskrivning fr säljaren så ja vet inte hur stor den blir???? Du kanske har en aning ?

Googlade lite på Amaranthus och tycker det verkar som samtliga blir runt metern höga. Mina Velvet Curtains brukar kunna ligga runt 1,5 m. Oftast inte riktigt så buskiga som den självsådda på bilden.
Red Leaf hittade jag inte så mycket info om men en gissning är som sagt ca 1 m.
Härlig färg på Red Leaf.
Lycka till med sådderna.
momme
5-3:Eucalyptus forrestiana
Ambraträd styraciflua.
De är sena därför gör jag det nu. annars kommer det fler till i helgen.
Kanske lite sent ur startgropen men bättre sent än aldrig. Det var som sagt inte mycket att komma med för tillfällen, men lugn det kommer mer från denna kanten. Fick mycket inspiration vid att läsa vad alla har gjort och skal göra. En spännande tråd.
Ha en bra dag.
Momme.
CillaM
CITAT (inglis @ 05-03-2009, 10:37) *
Hej Cilla!
Jag undrar var köper du dina clematisfrö.Jag har sått frö från plantor men det vill sig inte,har du något knep? confused.gif
Undrande Inglis

Hej Inglis!

Jag har köpt Korean Beauty på Odla, gror hur bra som helst, en stor del har jag köpt i år från Botaniska. Många har jag bytt mig till från andra odlare, samlat fröer hos vänner och bekanta. Inte säkert att allt gror men testa måste man! Jag sår för 3:e året i mitten av mars och ställer i kallväxthuset, ser till att inget torkar ut men gör annars inget annat tills de grott.
MariaS
Här är min lista då:
Australiska Ovanliga Växter sått 20-dec grott 26-dec

Kigelia africana sått 20-dec grott 04-jan

Annona squamosa sått 20-dec grott16-jan

Passiflora suberosa Sått 24-jan grott01-feb

Tiny Tim sått 24-jan grott 28-jan knoppsättning 6-mar

Jacaranda mimosifolia sått 29-jan grott 04-feb

Catalpa bignonioides Sått 29-jan grott 06-feb

Tomaterna:White Sweet Cherry Sått 15-feb grott 19-feb
Gelbe Datelwein sått 15-feb grott 19-feb
Pärltomat sått 15-feb grott 19-feb
Pineapple sått 15-feb grott 19-feb
Moldavian glory sått 15-feb grott 19-feb
Tiny Tim sått 15-feb rott 19-feb
Solberga Plommon sått 15-feb grott 19-feb

"Eucalyptus citriodora
citroneukalyptus" sått 19-feb grott 22-feb

"Eucalyptus globus
feberträd" sått 19-feb grott 25-feb

"Eucalyptus leucoxylon
vitt gummiträd" sått 19-feb grott 24-feb

Sådda/satta men ej rott ännu:
Magnolia soulangiana  24-jan

Ingefära satt 15-feb

Grästräd sått 19-feb

kapris sått 19-feb

lager sått 19-feb

Kvar att så är:
kaki
Ricin
Majs
Gurka
vad jag vet just nu whistling.gif
CillaM
Maria, har P. suberosa grott? Vore skoj att få veta om dessa fröer gror.
MariaS
Passiflora suberosa Sått 24-jan grott01-feb. fem stycken faktiskt!

Fjärde raden giggle.gif
CillaM
Oj! Det var inte illa, av 10 fröer. Suberosan är inte grandios men så söt och man blir lätt överraskad när man ser att den blommar. Kul att det funkade med dessa fröer alltså smile.gif
MariaS
CITAT (MariaS @ 06-03-2009, 20:04) *
Här är min lista då:
Australiska Ovanliga Växter sått 20-dec grott 26-dec

Kigelia africana sått 20-dec grott 04-jan

Annona squamosa sått 20-dec grott16-jan

Passiflora suberosa Sått 24-jan grott01-feb

Tiny Tim sått 24-jan grott 28-jan knoppsättning 6-mar

Jacaranda mimosifolia sått 29-jan grott 04-feb

Catalpa bignonioides Sått 29-jan grott 06-feb

Tomaterna:White Sweet Cherry Sått 15-feb grott 19-feb
Gelbe Datelwein sått 15-feb grott 19-feb
Pärltomat sått 15-feb grott 19-feb
Pineapple sått 15-feb grott 19-feb
Moldavian glory sått 15-feb grott 19-feb
Tiny Tim sått 15-feb rott 19-feb
Solberga Plommon sått 15-feb grott 19-feb

"Eucalyptus citriodora
citroneukalyptus" sått 19-feb grott 22-feb

"Eucalyptus globus
feberträd" sått 19-feb grott 25-feb

"Eucalyptus leucoxylon
vitt gummiträd" sått 19-feb grott 24-feb

Sådda/satta men ej rott ännu:
Magnolia soulangiana  24-jan

Ingefära satt 15-feb

Grästräd sått 19-feb grott 7-mar

kapris sått 19-feb

lager sått 19-feb

Kvar att så är:
kaki
Ricin
Majs
Gurka
vad jag vet just nu whistling.gif

Polly66
Jag är inne på min andra säsong & är därmed en nybörjare.
Tänkte inte så lika mycket i år, ska försöka se till att det jag sår verkligen kommer upp o framförallt att jag klarar av att hantera allt!

Det jag ska konsentrera mig på i år är:
Blåsvingel,
Alyssum-Berggold,
Auberita-Cascade blue,
Jätteprästkrage,
Geum-Lady Stratheden,
Blodalunrot-Firefly,
Linum-Berglin,
Gullnattljus &
Trädgårdsjättevallmo

Någon som har erfarenhet av någon av dessa?!
malin72
CITAT (Polly66 @ 08-03-2009, 01:56) *
Jag är inne på min andra säsong & är därmed en nybörjare.
Tänkte inte så lika mycket i år, ska försöka se till att det jag sår verkligen kommer upp o framförallt att jag klarar av att hantera allt!

Det jag ska konsentrera mig på i år är:
Blåsvingel,
Alyssum-Berggold,
Auberita-Cascade blue,
Jätteprästkrage,
Geum-Lady Stratheden,
Blodalunrot-Firefly,
Linum-Berglin,
Gullnattljus &
Trädgårdsjättevallmo

Någon som har erfarenhet av någon av dessa?!

hej hej har du sått dom eller vill du vet ang såtider mm?? smile.gif
skogstroll
jag ska inte så... så mycket i år - av tomater i alla fall. Blev lite för mkt förra året :blushing: i år blir det lite blommor, några enstaka olika grönsaker som jag VET jag äter
Christina i Småland
CITAT (Christina i Småland @ 27-02-2009, 17:45) *

Perenner
Agastache aurantiaca 'Fragrant Mixed' Anisisop 'Fragrant Mixed' 090227 Grodd 090304
Agastache rugosa 'Golden Jubilee' Koreansk anisisop 'Golden Jubilee' 090227 Grodd 090304
Dianthus plumarius 'Sweetness' Fjädernejlika 090221 Grodd 090227
Dietes bicolor 090227
Papaver orientalis 'Dwarf Allegro' Vallmo 090227 Grodd 090305

Ettåriga
Impatiens walleriana 'Unique Mixed' Flitiga Lisa 090221 Grodd 090302
Viola x wittrockiana F1 'Regal White with Rose Blotch' Pense 090221 Grodd 090304
Viola ? Minipensé 090221

//Christina

I går 090307 sådde jag tomater:
Japanese Trifele Black
Outdoor Girl
Banana Lags
Alicante
Green Grape
Aurega
Ildi
Olivade
Gardener's Delight
Piennolo

/Christina
Christina i Småland
Oooops! Polly66, jag såg inte ditt inlägg förrän nu. Nej , jag är inte trädgårdsmästare, långt ifrån, men jag sår inte så mycket av varje sort, oftast en liten kruka. En del åker ut för att dom behöver kyla för att gro. Problemet blir när man har skolat om, då blir det ont om plats, men förhoppningsvis är det så varmt att jag kan sätta ut dom i växthuset då.
/Christina
Polly66
CITAT (malin72 @ 08-03-2009, 12:50) *
hej hej har du sått dom eller vill du vet ang såtider mm?? smile.gif

Nej, jag har inte sått dem ännu, min plan var att jag skulle göra det i helgen, som snart e slut... whistling.gif

Det jag undrar är (massor egentligen) Om jag ska ställa ut mina så krukor i snön, ska jag täcka dem med någon form av lock?! Eller ställs de bara ut som de är???
Jag köpte ju ett miniväxt hus. En liten låda m genomskinligt plastlock. Ska jag ställa ut hela den eller skippa lådan o bara gräva ner krukorna som de är i snön???
Det var så mycket som inte kom upp i fjol (sådde det mesta direkt i rabatten, men även inne som senare flyttades ut) Så i år vill jag göra efter bästa möjliga förutsättningar
Christina i Småland
Jag tror att du kan så och låta de flesta stå inne i rumstemperatur tills de förhoppningsvis gror. Har själv inte sått Linum, det kan ev. behöva en köldperiod. Då ställer du sådden inne ett dygn och sedan sätter du krukorna, eller vad du använder att så i, i en liggande plastkasse ute. Finns det snö, täcker du med det. Annars går det bra med granris, trasmattor eller något annat som isolerar bra. Man kan ta in sådderna efter några veckor, så att dom gror inne eller vänta så gror dom ute när det blir lite varmare. Kolla att sådderna är jämnt fuktiga, dom får inte vara alltför blöta och inte torka ut.
Om du sår nu inne, måste du ha extra ljus när de grott och helst ska du då flytta dom till ett lite svalare ställe.
Lycka till!
/Christina
Polly66
CITAT (Christina i Småland @ 08-03-2009, 20:54) *
Jag tror att du kan så och låta de flesta stå inne i rumstemperatur tills de förhoppningsvis gror. Har själv inte sått Linum, det kan ev. behöva en köldperiod. Då ställer du sådden inne ett dygn och sedan sätter du krukorna, eller vad du använder att så i, i en liggande plastkasse ute. Finns det snö, täcker du med det. Annars går det bra med granris, trasmattor eller något annat som isolerar bra. Man kan ta in sådderna efter några veckor, så att dom gror inne eller vänta så gror dom ute när det blir lite varmare. Kolla att sådderna är jämnt fuktiga, dom får inte vara alltför blöta och inte torka ut.
Om du sår nu inne, måste du ha extra ljus när de grott och helst ska du då flytta dom till ett lite svalare ställe.
Lycka till!
/Christina

Tack så mycket för dina svar, ska skicka bilder (OM det blir några) på blommorna yes.gif
/Polly
momme
7/3 Balsamblad
Banksia
Flaskkurbits
Kalabaspumpa
Blåvinda
9/3 Kryddtimjan
Backtimjan
Rosmarin
11/3 Baobab
Levande Stenar
14/3 De Resandes Träd

Nästa projekt är Solros,Hibiskusträd,Rosenhibiskus och Venus fly trap en köttätande väkst. En ny erfarenhet som jag vill få om jag lyckas med
den. confused.gif Finns det någon som har erfarenhet av just Köttätande växter confused.gif

lovwal
jag började den 13 januari med alunrot och tomat. sen dess har jag sått pelargon, luktärt, petunia, lavendel, sömntuta, silverek, två sorters chili, edelweiss, basilika, dill, timjan och persilja. alla utom kryddorna - som jag planterade häromdagen - har mer än grott. happy.gif
skogstroll
igår såde jag lite mera kronärtskocka, tycker de är häftiga och lyckades inget vidare förra året. Tycker det är häftiga växter smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Sådde tomat igår, för runt 2v sedan sådde jag chili + gyllenbär + en bytta basilika.

Samt jag var ute och sådde primörer i makbäddarna i växthuset (ej uppvärmt) igår.
kasam
Man tager vad man haver...

Jag har tyvärr inget växthus. crying.gif Hade jag såååå gärna velat ha. wub.gif

Nåväl, vad göra när en del plantor blir större o större o större? confused.gif
Köket växter ju knappast i takt med sådderna.... wink.gif

g.gif g.gif g.gif g.gif g.gif

Aha!!! idea.gif
Solen skiner, det är plusgrader ute...
Några gamla backar från IKEA finns i uthuset...

Ja, så här har ni mina alldeles egna "växthus" smile.gif

Österläge
Tisdag 24/3 sådde jag tomat, fyra sorters chili, riddarsporre, doroteablomma, dahliamix, klockranka, blomstertobak, törnrosas kjortel. Jag var borta över helgen och när jag kollade i söndags hade tomaterna redan växt 5 cm! Eftersom de stod på elementet under fönsterbrädan hade de inte fått ljus o var jätterangliga! sad.gif Så igår sådde jag om, tänkte att en vecka mer eller mindre nog inte spelar så stor roll... Både dahlia, doroteablomma och en av chilisarna hade oxå kommit upp och nu ser jag groddar på flera andra sorter... smile.gif

Så härligt när det gror! wub.gif
Therese3z
Jag är också en total novis när det gäller uteväxter av alla de slag. Men jag försöker så gått jag kan och lär mig hela tiden. biggrin.gif
I år är min första riktiga vår i huset och hittills har jag sått ett 70-tal olika frösorter (bara en pyttekruka av varje, ska testa vilka som trivs i min trädgård och med min omvårdnad..) wink.gif
Min första frövända klämde jag ner i jorden redan den 24 januari och rätt många av dessa är perenner (som enligt de instruktioner jag hittade skulle stratifieras) och jag sedemera ställt ut i kylan och täckte med snö (efter en veckas vistelse inomhus först).
Några av de som står därute nu är dessa:
- rödkvann
- gräslilja
- backsippa
- rosensidenört
- pimpinell
- tolvgudablomma
- pion 'Mollis'
- rosenpion
- några klematissorter
m fl.
Men nu börjar jag fundera på vad jag förväntas göra härnäst med dem. Snön har precis smält bort från krukorna (finns mycket snö kvar i resten av trädgården dock) men de kommande dagarna ska ju bli riktigt varma och vårmysiga så det kommer nog smälta ännu mer! Ska jag låta krukorna stå där de står och sköta sig själva (kolla ibland att de är lagom fuktiga bara) eller ska jag ta in dem i huset? Hur gör ni? (Jag har aldrig stratifierat något förut!) *totalt okunnig* ;D

Annars sådde jag tex några vattenmelonfrön den 31 januari och de har faktiskt (jag är lite förvånad, trodde jag var för tidig egentligen) blivit riktigt fina plantor nu (och det utan belysning, de står i ett fönster bara).
(Sen finns det några andra frösorter här hemma som tydligen inte alls ville vara med av någon anledning.. Ska nog göra ett nytt försök med dessa snart, ska bara hitta mer plats först..) tongue.gif biggrin.gif
Och i söndags testade jag att ta min kryddburk med vallmofrön (mest för skojs skull!) och strö lite i en kruka och de har redan börjar växa! Ska definitivt så mer av dessa när tidpunkten är mer lämplig = när jag kan så direkt på växtplatsen och slipper skapa plats inne.) biggrin.gif
Therese3z
..och på tal om mina melonplantor. Ska man toppa sådana? blink.gif
Hur har ni gjort? Ska jag låta dem vara ifred och sköta sig själva eller ska jag vara där och lägga mig i? wink.gif
(Mina börjar bli så stora att de fått sina första klängen nu!) biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon