|
Åh Malin …jag har sått över 80 sorter som ska samsas under mina lysrör…Jag tror ingen skulle orka igenom den listan.
En del har jag säkert sått alldeles för tidigt men jag har en ungefärlig tumregel…..Perenner sår tidigt och tar in för groning i februari/mars. Sommarblommorna sår jag oftast inte förrän i mitten av mars. Det finns några undantag men jag har inte hittat många.
Tomater...de år jag orkat med tomater har jag sått vecka 10...sportlov i Sundsvall. Aklejorna står i sina såkärl snart färdiga stt skolas ut. Smultronen börjar likna smultorn så de ska också snart få egna krukor. S cabiosan skolade jag ut för en vecka sedan. Lewisiorna har nyss grott.
/Anki
I helgen sådde jag purjolök kungsljus blå salvia tecoma stans ljusgul fingerborgsblomma
jag är lite lätt "bränd" från förra årets förgroning under lysrör (första året för mig) det blev helt enkelt lite mesiga rankiga plantor, men skam den som ger sig. Så småningom (mitten av mars eller så) sår jag ettåriga blommor och kål - det är i alla fall planen.
malin72
26-02-2009, 15:12
men då så...tomater v 10 erat sportlov...sportlov har vi nu och det är ju snart slut så då kan jag så dom i helgen och om blå slavia är sått borde jag även kunna så lyrsalvian i helgen
Här har tomatplantorna redan åkt ut i växthuset (med minst 10 grader) tillsammans med penséer, blåklint, sallat och rädisor. Paprikorna är omskolade och står under lysrör inne. Petunia och lobelia har grott och tobak, Ipomea och luktärt är sådda, liksom vattenmelon, okra och malabarspenat.
malin72
26-02-2009, 16:22
CITAT (rosita @ 26-02-2009, 15:58)  Här har tomatplantorna redan åkt ut i växthuset (med minst 10 grader) tillsammans med penséer, blåklint, sallat och rädisor. Paprikorna är omskolade och står under lysrör inne. Petunia och lobelia har grott och tobak, Ipomea och luktärt är sådda, liksom vattenmelon, okra och malabarspenat.  oj det var snabbt ja det kan man ju göra om man har växthus...vill ha
Maggan H
26-02-2009, 18:51
Här är min lista, icke komplett dock vid denna tiden på året  ; mässan tex har ju inte varit ännu..... Adzuki böna 01-feb Ampellisa 07-feb Ankis busfrö dec+ute 28 feb Australiska växter 04-jan blomkronans busfrö Chokladdahlia 07-feb De resandes träd 04-jan Dito Verdes busfrö 01-feb Dvärgruellia 07-feb Fladdermusblomma vit 08-dec Franska blåmunkar 22-jan Gloxina vit 07-feb Grekisk vädd 22-jan Grästräd 04-jan Hibiscus 07-feb Ioxra röd 08-dec Jordnöt 04-jan Kapris Klockranka vit o blå mars Klockviolbuske blå 22-jan Klockviva 22-jan Klätterspenat mars Kokardblomster röd perenn 07-feb Känguruäpple 07-feb Lejongapsranka blå rosa röd 07-feb Levande stenar 04-jan Lobelia riviera mix Löjtnantshjärta vit 22 jan Mariatistel varigerad 07-feb Nejlika Gaiety Hedvig 07-feb Pampasgräs White feather 22-jan Papaya 04-jan Pelargon black magic velvet rose 07-feb Pelargon F1 orange appeal 07-feb Penséer 29 dec 08 Petunia häng Wonder Wave Purple 07-feb Petunia häng Wonder Wave Salmon 07-feb Pärlhirs 07-feb Ros-Groblad 22-jan Rödbladigt hundkäx 22 jan Salvia Hot trumpet 22 jan Solros mix F1 Solstorms busfrö 1 01-feb Solstorms busfrö 2 01-feb Storfjärva 22-jan Styvclematis vit 22-jan Svansfjädergräs 07-feb Syrenkårel 07-feb Tagetes Vanilla mars Tomater Tomatillo purple Trumpetunderblomma vit 07-feb Turkisk drakblomma 07-feb Verbena röd-vit 07-feb Vildtobak Acnistus australis 08-dec-08
Lady Hamilton
26-02-2009, 19:18
CITAT (Maggan H @ 26-02-2009, 18:51)  Här är min lista, icke komplett dock vid denna tiden på året  ; mässan tex har ju inte varit ännu..... Känguruäpple 07-feb
 Har du redan sått???? utan att berätta????.............."swisch"........då måste ju även jag göra det på STÖRT!!!!
Åsa, mälardalen zon 2
26-02-2009, 21:51
Har inte sått någonting, något jag lärt mig av mer än 30års odlande är att för tidig sådd inte lönar sig så jag väntar med de första sådderna till en bit in i mars.
Lady Hamilton
26-02-2009, 22:20
Jag har sått *Penseér 27/12-08 (7 sorter) *Smultron 1/1-09 (4 sorter) *Iochroma Fuschioides 4/1 *Eschscholzia californica 5/1 *Austrantia 17/1 (tog jag in sådden o den grodde efter 6 dagar) *Blomster smultron23/1 *Echinea 23/1 *Lewisia 1/2 *Silver ek 1/2 *Prydnads kål 1/2 *Bacopa 2/2 *Riddarsporre 8/2 *Frövisare 8/2 *Petunia 8/2 *Lila physalis 8/2 *Grusnejlika 8/2 *Laurentia 9/2 *Silvernjurvinda 17/2 *Silverkrage 17/2 *Lobelia 18/2 *Känguruäpple 26/2
Maggan H
27-02-2009, 08:39
nettan69
27-02-2009, 13:42
Jag har sått: Stor blomstertobak, Kantlobelia, Ampellobelia, Blue Mink, Alströmeria, Solhatt, TrädgårdsAurikel, Krysantemum och Ampeltomat. Som innekrukväxter så har jag sått: Eldkrona, Fjärilsblomster, Passionsfrukt, Aloe Vera och Levande Stenar. Nästa omgång skall nu sås i Mars, både inne och ute i kallbänk! Får väl se vad som överlever, men man lär ju av sina misstag
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 26-02-2009, 21:51)  Har inte sått någonting, något jag lärt mig av mer än 30års odlande är att för tidig sådd inte lönar sig så jag väntar med de första sådderna till en bit in i mars. Det här är precis vad jag är rädd för... men jag måste chansa i år eftersom jag vill klä in vår skövlade trädgård med klängväxter till vårt bröllop i slutet av maj. Så förra helgen sådde jag blomman för dagen, som är på väg upp nu, samt solrosor som ska stå längs den icke insynsskyddade tomtgränsen. Ett par av solrosorna är också på väg upp. Igår sådde jag slingerkrasse. Detta är som sagt ett desperat försök, och jag kan redan föreställa mig problemen med att ha klängväxter inne i kruka, och sedan bära in och ut (om ett par månader...). Längre fram ska jag så riddarsporrar, men jag väntar nog åtminstone till slutet av mars. Och sedan ska jag så ute på friland, kornvallmo, jungfrun i det gröna och två sorters vaxbönor.
Christina i Småland
27-02-2009, 17:45
Här följer mina sådder. Det mesta har jag sått idag.
Perenner Agastache aurantiaca 'Fragrant Mixed' Anisisop 'Fragrant Mixed' 090227 Agastache rugosa 'Golden Jubilee' Koreansk anisisop 'Golden Jubilee' 090227 Angelica gigas Röd kvanne 090227 Aquilegia caerulea 090227 Astrantia major 'Sunningdale Variegated' Astrantia, stjärnflocka variegerad 090227 Caltha leptosepala Vit kabbeleka 090227 Campanula saxifraga Tretandsklocka fr Kaukasus 090227 Campanula takesimana Koreaklocka 090227 Clematis integrifolia Helbladig klematis 090227 Coreopsis grandiflora 'Early Sunrise' Flicköga 090227 Delphinium nudicale Eldriddarsporre 090227 Dianthus plumarius 'Sweetness' Fjädernejlika 090221 Dictamnus albus 'Albiflorus' Mose brinnande buske vit 090110 Dictamnus albus Mose brinnande buske rosa 090110 Dietes bicolor 090227 Erythronium californicum Vit hundtandlilja 090227 Geranium pratense striatum 'Pink Splash' Näva 'Pink Splash' 090227 Geranium pratense 'Midnight Reiter' Näva 'Midnight Reiter' 090227 Geranium pyrenica Pyrenisk näva 090227 Glaucidium palmatum 'Album' Vit lunddocka 090227 Leucojum vernum Snöklocka 090110 Magnolia ? Från Florens 090221 Ophiopogon planiscapus 'Nigrescens' Mörkt ormskägg 090227 Papaver orientalis 'Dwarf Allegro' Vallmo 090227 Podophyllum hexandrum Indiskt fotblad Podophyllum hexandrum Rosa fotblad Polemonium carneum Rosenblågull 090110 Primula denticulata Mixed Bollviva 090227 Rosa glauca Daggros 090227 Salvia bulleyana Pricksalvia 090227 Sanguinaria canadensis Blodört 090110 Tropaeolum speciosum Eldkrasse 090227 Verbena bonariensis Jätteverbena 090110 Veronica longifolia Strandveronika 090110 Viola odorata ljusblå Luktviol ljusblå 090227 Viola odorata rosa Luktviol rosa 090227 Viola sororia Freckles Fjärilsviol 'Freckles' 090227 Ettåriga Impatiens walleriana 'Unique Mixed' Flitiga Lisa 090221 Solanum laciniatum Känguruäpple 090227 Verbena hybida 'Peaches and Cream' Trädgårdsverbena 090221 Viola x wittrockiana F1 'Regal White with Rose Blotch' Pense 090221 Viola ? Minipensé 090221
//Christina
Österläge
28-02-2009, 12:30
Jag försöker (bl a efter att ha läst Åsas såråd) att inte så för tidigt i år, hittills har jag bara sått perenner som behöver temperaturväxling: 14 feb: honungsmynta, myskmadra (några krukor fick stå inne i 2 dagar, sen ut under snön, några krukor fick stå inne i 2 veckor, sen ut (dvs idag, men ingen snö tyvärr) 21 feb: backsippa 28 feb: backsippa igen, en annan sort som jag fick i ett fröbyte i veckan. låter dem stå inne i 2 dagar, sen ut. Om någon eller några veckor tänkte jag så varmgroende: chili, tomat, sommardahlia, blomstertobak, lejongap, sommaraster. Resten av fröern hoppas jag kan sås på friland, för jag har nog varken ork eller plats för fler inomhus...
Örtagården
01-03-2009, 21:56
Jag har än så länge sått dessa sorter, har dock massor av andra sorter som jag inte vet om jag har plats med  Men det ordnar sig nog hihi. Passionsblomma 12/1 grodd 28/1 Paprika "Califonia Wonder" 25/1 grodd 1/2 Chili "Piment d`Espelette" 25/1 grodd 1/2 Paprika (från affären) 25/1 grodd 1/2 Chili blandning (från en bekant) 30/1 grodd 3/2 (Alla dessa paprika o chili sorter omskolade 25/2) Tomat (från affären) Prov sådd 9/2 grodd 13/2 Lavendel "Ellegance Ice" 15/2 grodd Jätte vallmo "Royal Wedding" 15/2 grodd Aubrietia "Cascade Mixed" 15/2 Akleja "William Guinness" 28/2 Påfågelblomster " Kontiki Rose F1" 28/2 Salvia "Rose Rhapsody" 28/2 Sen är det som sagt lite kvar, några tomat sorter o gurka o en massa blommor!!!
fluffis
04-03-2009, 00:44
Är hel-novis med trädgård. Jättekul att få experimentera med alla frön, och underbart med alla tips om förökning och odling här på Odla!
Köpte Amarant (Rävsvans), som inte ska sås riktigt ännu, men har lyckats få upp dem på ett par veckor i smala papperskrukor i badrumsfönstret (med konstant golvvärme). Hoppas det inte blev för tidigt. Nån som odlat sån; svårt eller?
Goji-bär (Vargbär, Bocktörne) inköpta i Kina rensades på frön. Sattes i jord och fick 4 veckor av köld i uterummet; nu efter 5 dagar inomhus sticker små skott upp redan. Tänkte göra en häck av dem. Jösses va pigg man kommer att bli av skörden av bär, om det blir någon!
Kul tråd!
Skruttis
04-03-2009, 09:14
Har odlat Rävsvans (Velvet Curtains) i flera år. Otroligt tacksamma. Såddes i år för några veckor sedan.
Så här blev ett exemplar som självsått sig mitt i grönsakslandet förra året. Hade inte hjärta att dra upp den.
Polly66
04-03-2009, 18:25
CITAT (Christina i Småland @ 27-02-2009, 17:45)  Här följer mina sådder. Det mesta har jag sått idag.
Perenner Agastache aurantiaca 'Fragrant Mixed' Anisisop 'Fragrant Mixed' 090227 Agastache rugosa 'Golden Jubilee' Koreansk anisisop 'Golden Jubilee' 090227 Angelica gigas Röd kvanne 090227 Aquilegia caerulea 090227 Astrantia major 'Sunningdale Variegated' Astrantia, stjärnflocka variegerad 090227 Caltha leptosepala Vit kabbeleka 090227 Campanula saxifraga Tretandsklocka fr Kaukasus 090227 Campanula takesimana Koreaklocka 090227 Clematis integrifolia Helbladig klematis 090227 Coreopsis grandiflora 'Early Sunrise' Flicköga 090227 Delphinium nudicale Eldriddarsporre 090227 Dianthus plumarius 'Sweetness' Fjädernejlika 090221 Dictamnus albus 'Albiflorus' Mose brinnande buske vit 090110 Dictamnus albus Mose brinnande buske rosa 090110 Dietes bicolor 090227 Erythronium californicum Vit hundtandlilja 090227 Geranium pratense striatum 'Pink Splash' Näva 'Pink Splash' 090227 Geranium pratense 'Midnight Reiter' Näva 'Midnight Reiter' 090227 Geranium pyrenica Pyrenisk näva 090227 Glaucidium palmatum 'Album' Vit lunddocka 090227 Leucojum vernum Snöklocka 090110 Magnolia ? Från Florens 090221 Ophiopogon planiscapus 'Nigrescens' Mörkt ormskägg 090227 Papaver orientalis 'Dwarf Allegro' Vallmo 090227 Podophyllum hexandrum Indiskt fotblad Podophyllum hexandrum Rosa fotblad Polemonium carneum Rosenblågull 090110 Primula denticulata Mixed Bollviva 090227 Rosa glauca Daggros 090227 Salvia bulleyana Pricksalvia 090227 Sanguinaria canadensis Blodört 090110 Tropaeolum speciosum Eldkrasse 090227 Verbena bonariensis Jätteverbena 090110 Veronica longifolia Strandveronika 090110 Viola odorata ljusblå Luktviol ljusblå 090227 Viola odorata rosa Luktviol rosa 090227 Viola sororia Freckles Fjärilsviol 'Freckles' 090227 Ettåriga Impatiens walleriana 'Unique Mixed' Flitiga Lisa 090221 Solanum laciniatum Känguruäpple 090227 Verbena hybida 'Peaches and Cream' Trädgårdsverbena 090221 Viola x wittrockiana F1 'Regal White with Rose Blotch' Pense 090221 Viola ? Minipensé 090221
//Christina  Oaaaw!!! Hur i hela friden klarar man av att hantera så många sådder??? Måste fråga... Är man en trädgårdsmästare då man har dessa mängder? Om inte, hur stort utrymme krävs för att få det att fungera? Vad sår du i för kärl m tanke på hantering o utrymme? Så en fråga till... Om du ska så ur en påse av kanske 10 påsar o den påsen innehåller 750 frön... Sår du alla då, eller sparar/ger bort resten? Jag ska så 9 olika sorts fröpåsar i år, mot i fjol då jag sådde 20-25 sorter. Många av dem kom bara en liten bit, andra inte alls. Så jag är nyfiken på om de behagar komma i år i stället!
Min sålista skrev jag för några veckor sedan, delvis för att ha koll på vad och när jag sår/har sått och delvis för veta tiden. Jag sår i kallväxthus den största delen, andra sådder ställer jag utanför växthuset så sköter sig allt själv. Såg att Tulipa sylvestris hade grott i helgen, dessa har stått ute sedan i höstas. Fröerna på listan är till lika delar inköpta, fröer som jag fått eller som jag bytt mig till, eller som jag samlat själv. Jag sår för att det är kul. Reflektionen över vad jag ska ha allt kommer efteråt Nedanstående är sådda vecka 6 och 7, alltså i början på februari. Clematis potatinii – stjärnklematis, rabatt/buskage. 4 meter långa lianer av vacker grönska. Massor med vita, ca 5 cm stora klematisstjärnor under sensommaren. Clematis sp. – ännu obestämd gulblommig klematis från Mongoliet, stenparti, mongoliet, Gobi-Altai. Rankor med fint gula klockor, odlas med fördel som marktäckare, stenparti. Clematis ochotensis – amurklematis, Japan, Yamanashi, stenparti/rabatt, sällsynt, tjocka mörklila alpklematislika blommor. 1 meter långa rankor, finflikade blad. Clematis japonica- – japansk klematis (Honshu, Mt. Myojo) 3-4 meter. Blad tredelade med 5-8 cm långa småblad. Blommor brun-purpurröda, cira 3 cm långa köttiga klockor. Buskage/klättrare. Clematis alpina – alpklematis. Italien, Val di Algordo Belluno. 2 meter långa rankor med flikade blad, stora blå klockor. Grov men sirlig marktäckare eller klängväxt. Rabatt/Buskage Cardiocrinum giganteum var. Yunnanense – kinesisk jättelilja. 1-2 meter hög. Gräddvita klockor med bruna ränder. Väldoftande. Frösådda exemplar blir allra kraftigast. Torvparti/skuggparti Trillium erectum – purpurtreblad. 30 cm hög. Ett grln treblad med faluröda blommor. Lättodlad, sprider sig som ogräs i rätt trädgård. Torvparti/skuggparti Colchicum szovitsii ’Tivi’ – snöljusblomma från Armenien. 10 cm hög, 2 cm breda blad, stora vita blommor på våren. Kronbladen är mera spetsiga hos Tivi. Sällsynt och mycket vacker. Stenparti Allium nigrum – svartlök. Grekland, Evrou, Dadia. 50 cm, kalkbladen är i regel grönvita men fruktämnet nästan svart. Stenparti. Allium macranthum – praktlök. 40 cm stora nickande rödvioletta blommor. Sommarblommare. En lättodlad och sällsynt vacker lök från östra Himalaya. Stenparti/torvparti Allium altaicum – alltailök. Altai Mts.40-60 cm kraftiga, ihåliga stjälkar och blad. I stjälkens topp utvecklad en rund boll av gråvita blommor. Stenpart. Allium prattii – ?. Yunnan, Bei Ma Shan. 30 cm, röda eller skädra blommor i 3-5 cm breda klotformade samlingar. Stängel nedtill omsluten av 2-3 brett lansettlika blad. Skuggparti. Lilium superbum – drottninglilja. 200-250 cm hög. Blad i kransar, orangeröda blommor med tillbakarullade kalkblad. En art som blir gigantiskt i rätt jord. Torvparti/skugga Nectaroscordum siculum ssp. Bulgaricum – grönvit honungslök. Turkiet, Kaz Dag. 100 cm hög. Senblommande lök med stora, nickande klockor, grön-brun-röda. Rabatt/buskage Codonopsis clematidea Actaea spicata – trolldruva Actaea rubra f. neglecta – vitfruktig amerikansk trolldruva. 75 cm hög, finflikade blad, små vita blommor i ax, vita bär på röda skaft. Skuggparti. Inula magnifica – jättekrissla. 150 cm hög, kraftig perenn med stora spetsigt äggrunda blad. Strålande sollika gula blommor stora som kaffekoppsfat. Solitär. Filipendula camtschatica – jätteälggräs. Japan, Hokkaido, Kamikawa, Daisetsuzan, Mt. Asahi-dake, Asahidake Onsen nära Youth hostel. 1,5-3 meter hög. Fuktigt. Atropa belladonna – Belladonna. Giftig Melianthus major – honungsbuske. Plantago major – brokbladig groblad ’Variegata’. Centranthus ruber var. Albus – vit pipört ’Snowcloud’ Xerophyllum tenax – Björnlilja Verbena bonariensis – jätteverbena ’Buena’ Tricyrtis hirta – skugglilja, lila blommor Tricyrtis latifolia – skugglilja, gula blommor Skall sås:Veronicastrum virginicum – kransveronika ’Albo-rosea’ Seseli gummiferum – månmorot Dictamnus albus albiflorus – Moses brinnande buske Dictamnus albus – Moses brinnande buske sanguisorba canadensis – kanadapimpinell Saxifraga arendsii – Saxifraga paniculata – Alcea rosea – gul stockros Trollius chinensis – kinesisk smörboll Actaea racemosa – silverax f.d. Cimicifuga racemosa, ’Brunette’ Anemone rivularis – bäckanemon Anemone sylvestris – tovsippa Dryas octopetala – fjällsippa Crocosmia – Lucifer, eldmontbretia Decaisnea fargesii – narrbuske. Sådde förra året och lyckades med 2 st. Baptisia leucantha – vit färgväppling Ligularia dentata – klippstånd Inula helenium – ålandsrot Trifolium incarnatum – blodklöver Aubretia – blåkudde Echium russicum – röd snokört Tagetes tenuifolia – kryddtagetes Chenopodium rubrum – rödmålla Cucurbita pepo – Vintersquash Delicata Zeppelin, ekofrö Clematis tangutica – gullklematis Clematis tangutica – gullklemtis ’My angel’ Clematis vitalba – skogsklematis, vit Clematis integrifolia – helbladig buskklematis Clematis propertius – svenskt namn? Tidigblommande Clematis – Atragenegruppen George E Clematis – Clematis campanula Plena E Clematis – doftklematis, namnlös Clematis chiisanensis – klematis ’Korean Beauty’ Clematis piilu – storblommande rosa klematis Clematis – 'Mrs. N. Thompson, storblommig, blåaktig
Hej Cilla! Jag undrar var köper du dina clematisfrö.Jag har sått frö från plantor men det vill sig inte,har du något knep? Undrande Inglis
malin72
05-03-2009, 15:54
igår den 4/3 såddes
vit och blå klockranka stor vaxklocka känguruäpplen lyrsalvia tomat banana legs ampel tomaten tuhsends of.... gyllenbär stjärnöga hängpetunia Verbena underblomma blomstertobak
och i kväll ska chilin jamaican bell sås, följde med en tidning finns säkert fler som har den
fröhamstern
05-03-2009, 21:37
CITAT (Skruttis @ 04-03-2009, 09:14)  Har odlat Rävsvans (Velvet Curtains) i flera år. Otroligt tacksamma. Såddes i år för några veckor sedan.
Så här blev ett exemplar som självsått sig mitt i grönsakslandet förra året. Hade inte hjärta att dra upp den. Underbar färg. skulle inte ja heller tagit bort. Hur hög blir den? Ja har frön till 2 olika rävsvans. 1a heter bara: Amaranthus caudatus o blir ca 1m hög(tror jag), 2a: A c Red Leaf o ja fick inte mycket till beskrivning fr säljaren så ja vet inte hur stor den blir???? Du kanske har en aning ?
Skruttis
06-03-2009, 14:21
CITAT (fröhamstern @ 05-03-2009, 21:37)  Underbar färg. skulle inte ja heller tagit bort. Hur hög blir den? Ja har frön till 2 olika rävsvans. 1a heter bara: Amaranthus caudatus o blir ca 1m hög(tror jag), 2a: A c Red Leaf o ja fick inte mycket till beskrivning fr säljaren så ja vet inte hur stor den blir???? Du kanske har en aning ? Googlade lite på Amaranthus och tycker det verkar som samtliga blir runt metern höga. Mina Velvet Curtains brukar kunna ligga runt 1,5 m. Oftast inte riktigt så buskiga som den självsådda på bilden. Red Leaf hittade jag inte så mycket info om men en gissning är som sagt ca 1 m. Härlig färg på Red Leaf. Lycka till med sådderna.
5-3:Eucalyptus forrestiana Ambraträd styraciflua. De är sena därför gör jag det nu. annars kommer det fler till i helgen. Kanske lite sent ur startgropen men bättre sent än aldrig. Det var som sagt inte mycket att komma med för tillfällen, men lugn det kommer mer från denna kanten. Fick mycket inspiration vid att läsa vad alla har gjort och skal göra. En spännande tråd. Ha en bra dag. Momme.
CITAT (inglis @ 05-03-2009, 10:37)  Hej Cilla! Jag undrar var köper du dina clematisfrö.Jag har sått frö från plantor men det vill sig inte,har du något knep? Undrande Inglis Hej Inglis! Jag har köpt Korean Beauty på Odla, gror hur bra som helst, en stor del har jag köpt i år från Botaniska. Många har jag bytt mig till från andra odlare, samlat fröer hos vänner och bekanta. Inte säkert att allt gror men testa måste man! Jag sår för 3:e året i mitten av mars och ställer i kallväxthuset, ser till att inget torkar ut men gör annars inget annat tills de grott.
Här är min lista då: Australiska Ovanliga Växter sått 20-dec grott 26-dec Kigelia africana sått 20-dec grott 04-jan Annona squamosa sått 20-dec grott16-jan Passiflora suberosa Sått 24-jan grott01-feb Tiny Tim sått 24-jan grott 28-jan knoppsättning 6-marJacaranda mimosifolia sått 29-jan grott 04-feb Catalpa bignonioides Sått 29-jan grott 06-feb Tomaterna:White Sweet Cherry Sått 15-feb grott 19-feb Gelbe Datelwein sått 15-feb grott 19-feb Pärltomat sått 15-feb grott 19-feb Pineapple sått 15-feb grott 19-feb Moldavian glory sått 15-feb grott 19-feb Tiny Tim sått 15-feb rott 19-feb Solberga Plommon sått 15-feb grott 19-feb "Eucalyptus citriodora citroneukalyptus" sått 19-feb grott 22-feb "Eucalyptus globus feberträd" sått 19-feb grott 25-feb "Eucalyptus leucoxylon vitt gummiträd" sått 19-feb grott 24-feb Sådda/satta men ej rott ännu: Magnolia soulangiana 24-jan Ingefära satt 15-feb Grästräd sått 19-feb kapris sått 19-feb lager sått 19-feb Kvar att så är: kaki Ricin Majs Gurka vad jag vet just nu
Maria, har P. suberosa grott? Vore skoj att få veta om dessa fröer gror.
Passiflora suberosa Sått 24-jan grott01-feb. fem stycken faktiskt! Fjärde raden
Oj! Det var inte illa, av 10 fröer. Suberosan är inte grandios men så söt och man blir lätt överraskad när man ser att den blommar. Kul att det funkade med dessa fröer alltså
CITAT (MariaS @ 06-03-2009, 20:04)  Här är min lista då: Australiska Ovanliga Växter sått 20-dec grott 26-dec Kigelia africana sått 20-dec grott 04-jan Annona squamosa sått 20-dec grott16-jan Passiflora suberosa Sått 24-jan grott01-feb Tiny Tim sått 24-jan grott 28-jan knoppsättning 6-marJacaranda mimosifolia sått 29-jan grott 04-feb Catalpa bignonioides Sått 29-jan grott 06-feb Tomaterna:White Sweet Cherry Sått 15-feb grott 19-feb Gelbe Datelwein sått 15-feb grott 19-feb Pärltomat sått 15-feb grott 19-feb Pineapple sått 15-feb grott 19-feb Moldavian glory sått 15-feb grott 19-feb Tiny Tim sått 15-feb rott 19-feb Solberga Plommon sått 15-feb grott 19-feb "Eucalyptus citriodora citroneukalyptus" sått 19-feb grott 22-feb "Eucalyptus globus feberträd" sått 19-feb grott 25-feb "Eucalyptus leucoxylon vitt gummiträd" sått 19-feb grott 24-feb Sådda/satta men ej rott ännu: Magnolia soulangiana 24-jan Ingefära satt 15-feb Grästräd sått 19-feb grott 7-markapris sått 19-feb lager sått 19-feb Kvar att så är: kaki Ricin Majs Gurka vad jag vet just nu 
Polly66
08-03-2009, 01:56
Jag är inne på min andra säsong & är därmed en nybörjare. Tänkte inte så lika mycket i år, ska försöka se till att det jag sår verkligen kommer upp o framförallt att jag klarar av att hantera allt!
Det jag ska konsentrera mig på i år är: Blåsvingel, Alyssum-Berggold, Auberita-Cascade blue, Jätteprästkrage, Geum-Lady Stratheden, Blodalunrot-Firefly, Linum-Berglin, Gullnattljus & Trädgårdsjättevallmo
Någon som har erfarenhet av någon av dessa?!
malin72
08-03-2009, 12:50
CITAT (Polly66 @ 08-03-2009, 01:56)  Jag är inne på min andra säsong & är därmed en nybörjare. Tänkte inte så lika mycket i år, ska försöka se till att det jag sår verkligen kommer upp o framförallt att jag klarar av att hantera allt!
Det jag ska konsentrera mig på i år är: Blåsvingel, Alyssum-Berggold, Auberita-Cascade blue, Jätteprästkrage, Geum-Lady Stratheden, Blodalunrot-Firefly, Linum-Berglin, Gullnattljus & Trädgårdsjättevallmo
Någon som har erfarenhet av någon av dessa?! hej hej har du sått dom eller vill du vet ang såtider mm??
skogstroll
08-03-2009, 15:22
jag ska inte så... så mycket i år - av tomater i alla fall. Blev lite för mkt förra året :blushing: i år blir det lite blommor, några enstaka olika grönsaker som jag VET jag äter
Christina i Småland
08-03-2009, 16:21
CITAT (Christina i Småland @ 27-02-2009, 17:45)  Här följer mina sådder. Det mesta har jag sått idag.
Perenner Agastache aurantiaca 'Fragrant Mixed' Anisisop 'Fragrant Mixed' 090227 Grodd 090304 Agastache rugosa 'Golden Jubilee' Koreansk anisisop 'Golden Jubilee' 090227 Grodd 090304 Angelica gigas Röd kvanne 090227 Aquilegia caerulea 090227 Astrantia major 'Sunningdale Variegated' Astrantia, stjärnflocka variegerad 090227 Caltha leptosepala Vit kabbeleka 090227 Campanula saxifraga Tretandsklocka fr Kaukasus 090227 Campanula takesimana Koreaklocka 090227 Clematis integrifolia Helbladig klematis 090227 Coreopsis grandiflora 'Early Sunrise' Flicköga 090227 Delphinium nudicale Eldriddarsporre 090227 Dianthus plumarius 'Sweetness' Fjädernejlika 090221 Grodd 090227 Dictamnus albus 'Albiflorus' Mose brinnande buske vit 090110 Dictamnus albus Mose brinnande buske rosa 090110 Dietes bicolor 090227 Erythronium californicum Vit hundtandlilja 090227 Geranium pratense striatum 'Pink Splash' Näva 'Pink Splash' 090227 Geranium pratense 'Midnight Reiter' Näva 'Midnight Reiter' 090227 Geranium pyrenica Pyrenisk näva 090227 Glaucidium palmatum 'Album' Vit lunddocka 090227 Leucojum vernum Snöklocka 090110 Magnolia ? Från Florens 090221 Ophiopogon planiscapus 'Nigrescens' Mörkt ormskägg 090227 Papaver orientalis 'Dwarf Allegro' Vallmo 090227 Grodd 090305 Podophyllum hexandrum Indiskt fotblad Podophyllum hexandrum Rosa fotblad Polemonium carneum Rosenblågull 090110 Primula denticulata Mixed Bollviva 090227 Rosa glauca Daggros 090227 Salvia bulleyana Pricksalvia 090227 Sanguinaria canadensis Blodört 090110 Tropaeolum speciosum Eldkrasse 090227 Verbena bonariensis Jätteverbena 090110 Veronica longifolia Strandveronika 090110 Viola odorata ljusblå Luktviol ljusblå 090227 Viola odorata rosa Luktviol rosa 090227 Viola sororia Freckles Fjärilsviol 'Freckles' 090227 Ettåriga Impatiens walleriana 'Unique Mixed' Flitiga Lisa 090221 Grodd 090302 Solanum laciniatum Känguruäpple 090227 Verbena hybida 'Peaches and Cream' Trädgårdsverbena 090221 Viola x wittrockiana F1 'Regal White with Rose Blotch' Pense 090221 Grodd 090304 Viola ? Minipensé 090221
//Christina I går 090307 sådde jag tomater: Japanese Trifele Black Outdoor Girl Banana Lags Alicante Green Grape Aurega Ildi Olivade Gardener's Delight Piennolo /Christina
Christina i Småland
08-03-2009, 16:26
Oooops! Polly66, jag såg inte ditt inlägg förrän nu. Nej , jag är inte trädgårdsmästare, långt ifrån, men jag sår inte så mycket av varje sort, oftast en liten kruka. En del åker ut för att dom behöver kyla för att gro. Problemet blir när man har skolat om, då blir det ont om plats, men förhoppningsvis är det så varmt att jag kan sätta ut dom i växthuset då. /Christina
Polly66
08-03-2009, 17:45
CITAT (malin72 @ 08-03-2009, 12:50)  hej hej har du sått dom eller vill du vet ang såtider mm?? Nej, jag har inte sått dem ännu, min plan var att jag skulle göra det i helgen, som snart e slut... Det jag undrar är (massor egentligen) Om jag ska ställa ut mina så krukor i snön, ska jag täcka dem med någon form av lock?! Eller ställs de bara ut som de är??? Jag köpte ju ett miniväxt hus. En liten låda m genomskinligt plastlock. Ska jag ställa ut hela den eller skippa lådan o bara gräva ner krukorna som de är i snön??? Det var så mycket som inte kom upp i fjol (sådde det mesta direkt i rabatten, men även inne som senare flyttades ut) Så i år vill jag göra efter bästa möjliga förutsättningar
Christina i Småland
08-03-2009, 20:54
Jag tror att du kan så och låta de flesta stå inne i rumstemperatur tills de förhoppningsvis gror. Har själv inte sått Linum, det kan ev. behöva en köldperiod. Då ställer du sådden inne ett dygn och sedan sätter du krukorna, eller vad du använder att så i, i en liggande plastkasse ute. Finns det snö, täcker du med det. Annars går det bra med granris, trasmattor eller något annat som isolerar bra. Man kan ta in sådderna efter några veckor, så att dom gror inne eller vänta så gror dom ute när det blir lite varmare. Kolla att sådderna är jämnt fuktiga, dom får inte vara alltför blöta och inte torka ut. Om du sår nu inne, måste du ha extra ljus när de grott och helst ska du då flytta dom till ett lite svalare ställe. Lycka till! /Christina
Polly66
08-03-2009, 23:21
CITAT (Christina i Småland @ 08-03-2009, 20:54)  Jag tror att du kan så och låta de flesta stå inne i rumstemperatur tills de förhoppningsvis gror. Har själv inte sått Linum, det kan ev. behöva en köldperiod. Då ställer du sådden inne ett dygn och sedan sätter du krukorna, eller vad du använder att så i, i en liggande plastkasse ute. Finns det snö, täcker du med det. Annars går det bra med granris, trasmattor eller något annat som isolerar bra. Man kan ta in sådderna efter några veckor, så att dom gror inne eller vänta så gror dom ute när det blir lite varmare. Kolla att sådderna är jämnt fuktiga, dom får inte vara alltför blöta och inte torka ut. Om du sår nu inne, måste du ha extra ljus när de grott och helst ska du då flytta dom till ett lite svalare ställe. Lycka till! /Christina Tack så mycket för dina svar, ska skicka bilder (OM det blir några) på blommorna /Polly
7/3 Balsamblad Banksia Flaskkurbits Kalabaspumpa Blåvinda 9/3 Kryddtimjan Backtimjan Rosmarin 11/3 Baobab Levande Stenar 14/3 De Resandes Träd Nästa projekt är Solros,Hibiskusträd,Rosenhibiskus och Venus fly trap en köttätande väkst. En ny erfarenhet som jag vill få om jag lyckas med den.  Finns det någon som har erfarenhet av just Köttätande växter
jag började den 13 januari med alunrot och tomat. sen dess har jag sått pelargon, luktärt, petunia, lavendel, sömntuta, silverek, två sorters chili, edelweiss, basilika, dill, timjan och persilja. alla utom kryddorna - som jag planterade häromdagen - har mer än grott.
skogstroll
29-03-2009, 13:55
igår såde jag lite mera kronärtskocka, tycker de är häftiga och lyckades inget vidare förra året. Tycker det är häftiga växter
Åsa, mälardalen zon 2
29-03-2009, 13:59
Sådde tomat igår, för runt 2v sedan sådde jag chili + gyllenbär + en bytta basilika.
Samt jag var ute och sådde primörer i makbäddarna i växthuset (ej uppvärmt) igår.
Man tager vad man haver... Jag har tyvärr inget växthus.  Hade jag såååå gärna velat ha. Nåväl, vad göra när en del plantor blir större o större o större? Köket växter ju knappast i takt med sådderna.... Aha!!! Solen skiner, det är plusgrader ute... Några gamla backar från IKEA finns i uthuset... Ja, så här har ni mina alldeles egna "växthus"
Österläge
01-04-2009, 16:00
Tisdag 24/3 sådde jag tomat, fyra sorters chili, riddarsporre, doroteablomma, dahliamix, klockranka, blomstertobak, törnrosas kjortel. Jag var borta över helgen och när jag kollade i söndags hade tomaterna redan växt 5 cm! Eftersom de stod på elementet under fönsterbrädan hade de inte fått ljus o var jätterangliga!  Så igår sådde jag om, tänkte att en vecka mer eller mindre nog inte spelar så stor roll... Både dahlia, doroteablomma och en av chilisarna hade oxå kommit upp och nu ser jag groddar på flera andra sorter... Så härligt när det gror!
Therese3z
01-04-2009, 19:21
Jag är också en total novis när det gäller uteväxter av alla de slag. Men jag försöker så gått jag kan och lär mig hela tiden.  I år är min första riktiga vår i huset och hittills har jag sått ett 70-tal olika frösorter (bara en pyttekruka av varje, ska testa vilka som trivs i min trädgård och med min omvårdnad..)  Min första frövända klämde jag ner i jorden redan den 24 januari och rätt många av dessa är perenner (som enligt de instruktioner jag hittade skulle stratifieras) och jag sedemera ställt ut i kylan och täckte med snö (efter en veckas vistelse inomhus först). Några av de som står därute nu är dessa: - rödkvann - gräslilja - backsippa - rosensidenört - pimpinell - tolvgudablomma - pion 'Mollis' - rosenpion - några klematissorter m fl. Men nu börjar jag fundera på vad jag förväntas göra härnäst med dem. Snön har precis smält bort från krukorna (finns mycket snö kvar i resten av trädgården dock) men de kommande dagarna ska ju bli riktigt varma och vårmysiga så det kommer nog smälta ännu mer! Ska jag låta krukorna stå där de står och sköta sig själva (kolla ibland att de är lagom fuktiga bara) eller ska jag ta in dem i huset? Hur gör ni? (Jag har aldrig stratifierat något förut!) *totalt okunnig* ;D Annars sådde jag tex några vattenmelonfrön den 31 januari och de har faktiskt (jag är lite förvånad, trodde jag var för tidig egentligen) blivit riktigt fina plantor nu (och det utan belysning, de står i ett fönster bara). (Sen finns det några andra frösorter här hemma som tydligen inte alls ville vara med av någon anledning.. Ska nog göra ett nytt försök med dessa snart, ska bara hitta mer plats först..)  Och i söndags testade jag att ta min kryddburk med vallmofrön (mest för skojs skull!) och strö lite i en kruka och de har redan börjar växa! Ska definitivt så mer av dessa när tidpunkten är mer lämplig = när jag kan så direkt på växtplatsen och slipper skapa plats inne.)
Therese3z
03-04-2009, 16:40
..och på tal om mina melonplantor. Ska man toppa sådana? Hur har ni gjort? Ska jag låta dem vara ifred och sköta sig själva eller ska jag vara där och lägga mig i?  (Mina börjar bli så stora att de fått sina första klängen nu!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|