Full version: Dagens ros
Kajsa

Henri Martin eller Red Moss, fransk ros från 1862. Tyckte den var ruskigt knallig i färgen första ggn jag såg den blomma och rosen planterades om till ett tufft läge i tomtgränsen. Sedan har jag bara gillat den mer och mer, den tål lite skugga, sandig jord och är frisk. En ros som man gillar i längden, inge krångel !

Rosen blommar en ggn, stark doft och blir ca 1.5 - 2 m, zon 5 ros, mossan doftar också.
Karminröd kan bli lite blåviolett.

Från vänster kommer en gren av Freja in, dom är vackra ihop, Freja dämpar den knalliga färgen lite.
Busken kan behöva något pinnstöd i mitten.

Så på hösten dom kaxiga nyponen !
renate
Ja kajsa den tycker jag också om,min har blivit ganskar stor den står i den röda rabatten.Färgen på blommorna variera här,i torrt väderläge och stark sol blir blommorna ljusare än i mulet och fuktigt väder.

Henri Martin

svennis
Henri Martin tycker jag är en toppenROS.. smile.gif

Henri Martin.JPG

Stiffe
Jodå, han är en pärla, den gode Henri. Förra året stod han nog trots allt lite torrt för blommorna blev inte så stora, vilket för övrigt gällde de flesta av rosorna.

[attachment=31257:Henri_Martin.JPG]

/S
Mimika
Jag har en som bara växte och växte sitt första år. Hoppas den ger ifrån sig massor av blommor detta år.. jag gillar det där lite prydliga utseendet med välvikta blomblad den har.. ser med spänning fram emot vilken färg den har EGENTLIGEN! Kommer ligga och lurpassa med kameran. För den verkar svårfångad färgmässigt. Stark färg låter bra!
renate
CITAT (Stiffe @ 25-02-2009, 20:35) *
Jodå, han är en pärla, den gode Henri. Förra året stod han nog trots allt lite torrt för blommorna blev inte så stora, vilket för övrigt gällde de flesta av rosorna.

[attachment=31257:Henri_Martin.JPG]

/S

Samma sak här,när det var så torrt i början av sommaren hade många rosor mindre blommor än de brukar har,fast inte alla.
AnnammA
Den käre Henri finns även hos mig, men inte på bild. Kanske han till sommaren blir mer fotogenic...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon