clorinda
Hej

Är i stargroparna för ett Växthus...
Funderar på Willabs Euro-Serre maxi 4... 16,4 kvm.
Ni som har ett sådant...

Hur tycker ni det funkar med storleken?
Har tänkt odla mycket samt även använda det till lusthus med liten sittgrupp.

Räcker det med dom tre takfönsterna eller måste man ha flera?
Någon som bara har tre fönster? Ångrar ni att ni inte köpte flera?
eller funkar det hyffsat ändå?

Hur är det med dörren? Räcker det med den enkla..
Blir det jobbigt/ trångt med den?

Alltså engentligen är min fråga om det är någon som har köpt standardmodellen Maxi 4
utan tillval och är nöjd med den eller behöver man ha allt extra...

Tycker det blir dyrt med alla tillval.. sad.gif Men nu är det ju 10% så då får man ju passa på biggrin.gif
Skall på Willabs Öppethus den 7/3 så då får man väl se hur det ser ut i verkligheten...

Berätta gärna för och nackdelar ni ramlat på !!!

Monica, Norrbotten zon 5
För några år sedan köpte jag just ett sådant växthus men jag valde till lite extra utöver standardmodellen.

Förhöjt 20 cm för att få högre takhöjd. 3 extra takluckor utöver de tre som följer med samt dubbeldörr. Jag ångrar inget av tillvalen. Högre takhöjd ger bättre klimat och tomatplantorna kan växa riktigt högt innan de tar i taket. Extra takluckor är ett måste om man vill kunna hålla vettig temp under riktigt heta sommardagar och naturligtvis med automatiska fönsteröppnare. Dubbeldörren är ändå det bästa av allt. Lätt att bära lådor in och ut på våren när plantor ska avhärdas. Inget som hindrar när man vill in eller ut med större saker och bra när det är hett att kunna ställa upp och vädra ut värmen.

Huset är rymligt och ett litet bord med stolar får lätt plats. Jag har snickrat egna hyllor som tar upp en hel del yta men det finns ändå plats kvar för annat.

Du kan kolla här om du vill. Bilderna är klickbara.
Digger
Fantastiskt fina hyllor! Vad är dom gjorda i för träslag eller har du bara betsat dom?
clorinda
Tack snälla för svaret...
Precis vad jag ville veta... laugh.gif

Det blir nog extra fönster och dubbeldörr och förhöjt, man vill ju inte stå där efter en säsong
och ångra sig att man inte tog extra fönster eller att dörren är för trång...

Jättefint växthus du har... och vilka hyllor... Fantastiskt snygga.
Lyxigt med arbetsplats också....
Åhhh jag längtar tills jag får mitt eget hus.

Såg att du hade värme också... funkar det bra?
Går det att hålla lagom temeratur med en sån liten bara?
Hur tidigt kan du börja odla?
Ann i Göteborg
Vilket underbart växthus!!!

Jag har också bläddrat i broschyren från Willab för jag fick ett växthus i present av barnen och maken för några år sedan och har inte kunnat bestämma mig för vilket växthus jag skall välja. Jag bor i detaljplanerat område så max 15 kvm blir det för mig. Euro-serre 3 eller 4 blir det och nu återstår att välja material.

Är du nöjd över ditt val av kanalplast eller skulle du tänkt annorlunda om du skulle välja idag?
Monica, Norrbotten zon 5
CITAT
Fantastiskt fina hyllor! Vad är dom gjorda i för träslag eller har du bara betsat dom?
Hyllorna är av vanlig ohyvlad furu och som jag betsat.

CITAT
Såg att du hade värme också... funkar det bra?
Går det att hålla lagom temeratur med en sån liten bara?
Hur tidigt kan du börja odla?

Byggfläkten är på 2 kW och det har räckt hittills. Jag var lite orolig i början att det inte skulle räcka men det gör det. Eftersom det är säkrat med 10A så kan jag inte ha större fläkt heller.
Jag startar växthuset i månadskiftet april/maj. Det är inte lönt att börja tidigare eftersom det då är för kallt och det skulle bli för dyrt med uppvärmningen (bor i Luleå).

CITAT
Är du nöjd över ditt val av kanalplast eller skulle du tänkt annorlunda om du skulle välja idag?

Det tråkiga med kanalplast är att man inte ser igenom det lika bra som glas och att det inte är lika snyggt men jag skulle ändå inte välja glas. För det första så isolerar plast bättre = bättre ekonomi vid uppvärmning. För det andra så behöver jag inga skuggardiner, plasten skuggar alldeles lagom. Och sist men inte minst så behöver jag aldrig mer byta spruckna glasrutor som gått sönder p.g.a. snötyngden på vintern biggrin.gif
Evalina21
Hej Clorinda!
Jag har ett Euro-Serre men tyvärr bara cirka 12kvm (är lite avundsjuk på dina 16,4). Jag valde till ett extra takfönster (det vara bara två som standard) och det blev ändå bra varmt i somras trots skuggardin men det kanske blir lättare i ett större och få genomströmning på luften., fast jag skulle nog ändå välja till något extra fönster. Jag har standardhöjd på växthuset och det räcker men det enda som stör är kanske att dörren känns låg (jag är 170 lång). Jag har bara haft mitt sedan förra våren så jag har inte så stor erfarenhet men jag tror nog att man ska satsa på ett lite större från början i alla fall. Det känns stort i början men allt eftersom det plantorna växer så blir det trångt. Jag har cementplattor som golv och odlade allt i stora krukor och murarhinkar, kräver lite mer vattning men det gick bra.
/Evalina
clorinda
Hej Evalina21

Tack snälla för ditt svar...
Det var bra att veta att dörren kan kännas lite låg...
Vi är ungefär lika långa ( jag är 1,73 ) biggrin.gif
Kanske får satsa på det förhöjda ändå...
Har du enkel eller dubbeldörr?

Jag har också tänkt ha någon typ av betongplattor eller marksten,
samt att odla i hinkar.
Skulle ju gärna vilja få till någon typ av sittplats också laugh.gif
om det inte blir för trångt...

Åker ju som sagt till Bromma i helgen på växthusets dag och kollar
in mitt blivande Maxi 4... Hoppas jag....
Läääängtar w00t.gif
Peztis
Hur har det gått idag i Bromma, Clorinda? Blev det något växthus?

Det bidde det för mig: ett Euro-Serre Maxi 4 på 14,1 kvm, förhöjt och dubbeldörrar.
Det var verkligen en jätteskillnad på att gå in i det förhöjda! Och jag är ännu lite längre än dig med mina 176 cm så jag fick verkligen böja mig.

Så nu tar det två veckor innan det kommer men det tar väl ännu längre tid innan tjälen ger med sig så man kan börja med grunden!
clorinda
Hej

Jo det vart ett växthus men inte ett 16, 4 kvm utan ett 14, 1...
När jag kom in i det så tyckte jag det var lagom stort.... w00t.gif

Jag tog också förhöjt samt dubbeldörr, då standard varianten var lite väl låg.
man fick böja sig ordentligt samt verkade det lite knöligt att ta sig in i enkeldörren
med en stor jordsäck i armarna...

Jag tog även ett extra fönster, så det blev 4 st... hoppas det räcker...
Det var lite knöligt att sätta in efteråt sa försäljaren...
Sedan köpte jag till 3st automatiska fönsteröppnare eller vad dom nu heter...

Men jag tänker köpa till bänkar och hyllor senare när jag vet hur jag vill ha det,
Om jag vill hadet...

Jag längtar också efter att få sätta spaden i marken...
Vilken snabb leveranstid det var förresten ( om man nu som jag inte vill betala för lackerat)

Vill gärna höra hur det går för dig "Peztis" när du kommer igång med ditt... yahoo.gif
Peztis
Ja det här blir verkligen spännande!!!

Köpte inte heller inredning, har inte riktigt bestämt mig hur jag vill ha de invändigt än. Vet bara att jag ska ha i alla fall en markbädd för min vinranka som står i gamla växthuset.
April
Ni som har skugggardin, har ni sytt själva eller har ni köpt färdig på Willab?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon