Eva i Skåne
25-02-2009, 19:50
Min dotter har separerat och ska sälja deras bil som de fortfarande har avbetalning på.
Dom har inte råd att lösa skulden innan bilen säljs. Sen blir där förhoppningsvis en slant över till dom att dela på även om det inte är gynnsamma tider för försäljning.
Whiskuchi
25-02-2009, 19:55
Enklast är väl att de frågar banken/institutet som håller i avbetalningen, de kanske har lite olika regler allihop. Jag lånade pengar av mamma så jag kunde slutbetala den innan försäljning.
ingrid fuxwall
25-02-2009, 21:43
Berätta gärna hur det löste sig - förstår inte denna sortens saker men vill lära mig
Det beror ju på hur de har lånat. Har de bara ett vanligt lån så är det ju bara att sälja den och betala resterande belopp, har de däremot ett finanslån med bilen som säkerhet så brukar man måsta lösa lånet innan bilen kan säljas eftersom bilen då i praktiken tillhör banken och kan tas som likvid ifall de inte betalar sitt lån.
Börja med att tala med den som står för utlåningen. Vissa har egna lösningar för att lösa problem som dessa. Sen är det ju inte säkert att de får sälja bilen utan låneinstitutionens godkännande.
Kolla också med märkesförsäljarna. De kan ofta ställa upp med återköp på bra bilar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.