Full version: Blomsterkaktus
Emser
Hej alla,
nu är det såhär att jag har tagit sticklingar av en blomsterkaktus på mitt jobb. Satte dem med påse över för ca.3 veckor sedan. Till min fråga; När vet man att den har rotat sig? Att dra "försiktigt" funkar inte i mitt fall (jag drar mog för hårt?!)...kan man se det på plantan/-orna att de har rotat sig? Eller är det 50/50 tills solen börjar komma tillbaka på allvar och planatn börjar skjuta egna nya skott? Förutsatt att den har rotat sig?!

Mvh/Emser
Ina
Det är nog bara att vänta, det kan ta lång tid. Jag brukar försöka att låta bli att dra (det är svårt!) och vänta ut sticklingarna istället. Jag har sticklingar av en sorts bladkaktus som stått fyra veckor nu och det har inte hänt nåt' alls. Så länge sticklingarna inte ruttnar är allt bra, brukar jag tänka! rolleyes.gif
Emser
...men... blink.gif
Jag vill ju att det ska knaka i mitt fönster, ju!?! biggrin.gif mad.gif biggrin.gif
Det vore ju kul om man kunde se på dem, att de antingen dog eller rotade sig så man vet om man ska anstränga sig lite extra... blink.gif
För det enda tecknet jag kan se(?) är att på en del av dem så har det vuxit ut nya små ljus gröna luftrötter, men dessa känns lika mjuka som dem som inte har nya luftrötter!??? blink.gif wink.gif wacko.gif
Man kan ju blki tokig för mindre saker än detta, iof. Men ändå...

Är det någon som vet något annat om denna, för mig, förvirrande kruk(jävul)växt? wub.gif

Mvh/Emser
Agar
Tålamod..Kaktusar växer inte speciellt fort..har det börja komma luft-rötter så är du på rätt väg..
Ang att den är mjuk så blir den det innan den "återhämtat" sig..

MVH
//Agar
Emser
Jaha... blink.gif wacko.gif unsure.gif
Men om du säger att det ska vara så - så tror jag dig! För jag, personligen, har inte en susning.

Mvh/Emser
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon